Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Modernizace výuky na Česká Lípa Tyršova Název příjemce dotace: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova 1526, příspěvková organizace Název materiálu/sady: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti – Náboženství 2
VY_12_INOVACE_68_NÁBOŽENSTVÍ 2 Jméno autora VMMgr. Jitka Pazourková Datum vytvořen í VMProsinec 2012 Ročník použití VM9. ročník Vzdělávací oblast/oborVýchova k občanství Anotace VMVýklad a diskuse na dané téma – hinduismus, buddhismus, taoismus, konfucianismus
NÁBOŽENSTVÍ polyteismus = mnohobožství náboženství, v nichž se uctívá více bohů a božstev hinduismus, antická a egyptská náboženství
HINDUISMUS indické náboženství (5. st. př. n. l.) učení o zákonitostech světa (o přirozeném charakteru věcí) – součást životního stylu REINKARNACE (= převtělování) - vše, co člověk prožívá, je výsledkem jeho chování v dřívějších existencích více bohů: Brahma, Višnu, Šiva... VÉDY = posvátné písmo
BUDDHISMUS rozšířený zejména v jihovýchodní Asii založen na učení BUDDHY = „Probuzený“ indický princ Siddhártha Gautama - čtyři vznešené pravdy NIRVÁNA (vyvanutí) nemá boha - spíše způsob života Tři koše moudrosti – posvátné texty Dalajláma ( titul tibetských mistrů)
čínské náboženství zakladatel Lao-c´ naprosté splynutí člověka s přírodou TAOISMUS
KONFUCIANISMUS čínské náboženství navazuje na taoismus zakladatel Kchung-fu-c´ (=Konfucius) důraz na správné mravní chování
OTÁZKY 1)Vysvětli pojmy meditace a askeze. 2)Porovnej hinduismus a buddhismus. 3)Pokus se vysvětlit princip Jing a Jang.
Zdroje obrázků: Šiva [online][cit ]. Dostupné z: Buddha [online][cit ]. Dostupné z: Konfucius [online][cit ]. Dostupné z: Jing a Jang [online][cit ]. Dostupné z: Otazník [online][cit ]. Dostupné z: komenskeho.webnode.cz