Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Předmět: Matematika Téma: Rovnice II Název materiálu: Výuková prezentace Autor: Ing. Lenka Liederhausová Ověřeno ve výuce dne: / č. hodiny 30 Třída: 2. C/ 9 žáků Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám VY_42_INOVACE_M.2.11
Rovnice 1. Pojem rovnice 2. Úprava rovnic - 2. ekvivalentní úprava
1. Pojem rovnice rovnost nerovnostrovnice 2.(a + b) = 2a + 2b = < a > a 3 + x = 10 hledáme neznámé číslo x
1. Pojem rovnice 3.X = 15 Levá strana rovnice pravá strana rovnice Neznámá é kořen rovnice Řešení rovnice 3. 5 = 15 získáme rovnost
2. Úprava rovnic 3x = 21 : 3 Obě strany rovnice dělíme stejným číslem, kořen rovnice se nemění. 3x = 21: 3 X = 7 Zk: 3. 7 = = 21
2. Úprava rovnic 5x = 15 : 5 Obě strany rovnice dělíme stejným číslem, kořen rovnice se nemění. 5x = 15: 5 X = 3 Zk: 5. 3 = = 15
2. Úprava rovnic 6x = 18 : 6 Obě strany rovnice dělíme stejným číslem, kořen rovnice se nemění. 6x = 18: 6 X = 3 Zk: 6. 3 = = 18
2. Úprava rovnic X: 2 = 6. 2 Obě strany rovnice násobíme stejným číslem, kořen rovnice se nemění. (X:2) = 6.2 X = 12 Zk: 12 : 2 = 6 6 = 6
2. Úprava rovnic X: 4 = 5. 4 Obě strany rovnice násobíme stejným číslem, kořen rovnice se nemění. (X:4) = 5.4 X = 20 Zk: 20 : 4 = 5 5 = 5
2. Ekvivalentní úprava Kořen rovnice se nezmění, násobíme-li, (dělíme) obě strany rovnice stejným číslem.
Vyřeš rovnice 10x = 205x = 10 16x = 326x = 12 X : 2 = 8X : 9 = 8 X : 5 = 39x = 36 6x = 24X : 5 = 10
Vyřeš rovnice 10x = 2025x = x = 3226x = 122 X : 2 = 816X : 9 = 872 X : 5 = 3159x = 364 6x = 244X : 5 = 1020