Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Tabulka funkce: V balíku je šest lahví kofoly. Jedna stojí 25 Kč. Sestav tabulku závislosti celkové ceny na počtu zakoupených lahví z jednoho balíku kofoly.
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
* Lineární funkce Matematika – 9. ročník *
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Města ČR – orientace na mapě
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
Rostoucí, klesající, konstantní
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
základní pojmy posloupností
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Zápis čísla v desítkové soustavě
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Základní číselné množiny
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Geometrická posloupnost
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
* Graf přímé úměrnosti Matematika – 7. ročník *
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST, SOUČET PRVNÍCH N ČLENŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Lineární rovnice – 1. část
POSLOUPNOSTI Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
Nejprve provedeme výpočet v závorce
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Lineární funkce Mo no tón nost. Rozhodujeme o monotónnosti funkce, to znamená, zda je lineární funkce rostoucí, klesající nebo konstantní… 1)z hodnot.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (2.část)
Geometrická posloupnost (2.část)
Transkript prezentace:

Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme : Př. Určete první 4 členy posloupnosti a znázorněte graficky : a) b) c) d) e) f) Př. U dané posloupnosti určete uvedené neznámé členy : a) b) c) d) e) f) Př.Vypočítejte, kolikátý člen posloupnosti určené uvedeným vztahem má danou hodnotu : (5n-1), 19 5n-1 = 19 5n = 19 + 1 5n = 20 n = 4 ………….. Čtvrtý člen posloupnosti b) (7-3n) , -41 7-3n=-41 … 7+41 = 3n … 48 = 3n … 16 = n … šestnáctý člen posloupnosti

c) d) e) f) g) Př. Určete , od kterého členu počínaje splňuje daná posloupnost uvedenou rovnici : a) b) Od 4.členu n je vždy 1 a více, tedy od 1.členu c) d) e) f) g) h) Př. Určete vztah n-tý člen posloupnosti : 1,2,3,4,5,… 2,4,6,8,…. 1,3,5,7,….. 1, ½ , 1/3 , ¼ , …

Př. Určete vztah pro n-tý člen posloupnosti : -6, -6, -6, -6, …. -3, 3, -3, 3, -3, 3,…. -4, -8, -12, -16, …. 2, 5, 8, 11, 14,……….. Př. Vypočítejte prvních 5 členů posloupnosti dané rekurentně : a) b) c) d) e) f) g) h) Př. Je dáno : a) , určete a5 , a6 b) Určete a2 , a4

c) d) Určete a1,a7 Určete a2,a5 Posloupnost je rostoucí, právě když pro všechna nN platí an+1 > an , tj. an+1 - an > 0 Posloupnost je klesající, právě když pro všechna nN platí an+1 < an , tj. an+1 - an < 0 Př. Rozhodněte, zda je posloupnost rostoucí nebo klesající : a) ……………. rostoucí b) c) d) e) f) g) h)

Aritmetická posloupnost V továrně dokončí každou hodinu montáž 3 automobilů. Na začátku směny bylo ve skladu (po předchozí směně) 5 neodvezených automobilů. Kolik hotových automobilů bude na skladě na konci směny (po 8 hodinách), pokud v jejím průběhu žádný hotový automobil neodvezou? Příklad řeš jako rekurentní posloupnost. Budeme sledovat počet automobilů po hodinách: a1 = 5 (na začátku směny) Př. 2: V zemské troposféře platí, že s rostoucí výškou klesá teplota. Vzrůst nadmořské výšky o 1 km znamená pokles teploty o 6,5°C. Urči teplotu v nadmořské výšce 5 km, pokud je při hladině moře 25°C. Příklad řeš jako rekurentně zadanou posloupnost. Postupujeme podobně jako v předchozím příkladě, postupně počítáme teploty v jednotlivých výškách: U obou předchozích posloupností platí, že rozdíl mezi dvěma sousedními členy v posloupnosti je konstantní (v prvním případě jsme pořád přičítali stejné číslo, ve druhém případě jsme stále stejné číslo odečítali).

Př. V předchozích příkladech určete diferenci : Př. Načrtněte grafy aritmetických posloupností z příkladů 1 a 2. Jaký typ funkce je analogií aritmetické posloupnosti? V obou případech leží všechny body grafu v přímce , takže aritmetická posloupnost je speciální případ lineární funkce.

Př. Určete prvních 5 členů aritmetické posloupnosti a znázorněte graficky : b) c) d) e) f) Př. Určete prvních pět členů aritmetické posloupnosti, je-li dáno : a) b) c) d) e) Př. V aritmetické posloupnosti je dáno : a) Určete a12 , a100 b) c) d) Určete a17 , a25 Určete a20 , a34 Určete a25 , a100

Př. Určete první 4 členy posloupnosti, je-li dáno : a) b) a10=5,d=-2 c) a12=10,d=-2 d) a8=-1,d=-3 Př. V aritmetické posloupnosti je dáno : a) Určete a33, a8 b) a22= -2/3 , d=1 určete a40 , a15 c) a21= 2 , d= -1/8 určete a37 , a13 d) a19=-1/4 , d=2 určete a28 , a12

Př. V aritmetické posloupnosti určete první člen a diferenci, je-li : a) a14=3 , a23 = 21 b) a7=21 , a13 = 15 c) a11=9 , a19 = 33 d) a9=6 , a16 = -8 Př. V aritmetické posloupnosti je dáno : a6=9 , a17 = 20 , určete s200 b) a1=4 , a21 = 14 , určete s35 c) a1=6 , a15 = 27 , určete s25 d) a1=2 , a16 = 12 , určete s70 e) a1=-3 , a40 = 36 , určete s10 f) a8=10 , a21 = 23 , určete s100 g) a9=18 , a21 = 42 , určete s200 h) a4=7 , a12 = 23 , určete s50 i) a10=-65 , a20 = -135 , určete s40