Mark Twain Český jazyk 6. ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské vlajky 5. ročník
Advertisements

Doplněk Český jazyk 7. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Doplněk 2 Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární výchova 3.ročník ZŠ „ Staré pověsti české“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_50_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Mark Twain Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Mark Twain životopis, romány,
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
J. K. ROWLINGOVÁ - HARRY POTTER
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Velká písmena Český jazyk 6. ročník ZŠ
Příslovečná spřežka Český jazyk 7. ročník ZŠ
Poměr Prvouka – 3.ročník ZŠ Šumava – Jezerní slať
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zlomky – 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Popis obrázku (6.ročník)
Matematika – 2.ročník ZŠ Zábavná matematika
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Pravopis přídavných jmen tvrdých
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Matematika – 2. ročník ZŠ „Slovní úlohy vážně i nevážně“
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Předpona Český jazyk – 5. ročník
VY_32_INOVACE_12_Literatura 19. století Kritický realismus
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Mark Twain.
Spisovatelé a ilustrátoři
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Popis obrázku (6.ročník)
Transkript prezentace:

Mark Twain Český jazyk 6. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Mark Twain Český jazyk 6. ročník ZŠ

Mark Twain (30.11. 1835 – 21. 4. 1910) vlastním jménem Samuel Langhorne Clemens významný americký prozaik kritického realismu žurnalista a satirik, povídkář a redaktor lokálních periodik, ale i zábavný přednašeč narodil 30. listopadu 1835 v podnikatelské rodině na Floridě a zemřel 21. dubna 1910 v Reddingu v Connecticutu

Mark Twain - životopis Po smrti otce v roce 1847 byl dán do učení na tiskaře v novinách svého bratra. Později pracoval jako lodivod na Mississippi Po občanské válce se přestěhoval do Virginia City. V roce 1863 se poprvé objevil pseudonym Mark Twain, když pod tímto jménem zaplatil cestovní účet.

Mark Twain – životopis - pokračování V roce 1864 odešel do Kalifornie, kde pracoval v San Franciscu jako novinář. Později se vydal na cestu do Evropy. Navštívil Itálii a Francii. Jeho zážitky jsou popsány v díle Našinci na cestách (1867), kterým si získal velkou popularitu. V roce 1870 se oženil s Olivií Langdon a přestěhoval se do Hartfordu.

Mark Twain – životopis - pokračování Twain pokračoval v přednáškovém turné po USA a Spojeném království. Mezi roky 1876-1884 publikoval několik proslulých děl: Tom Sawyer (1881) Princ a chuďas (1881) Život na Mississippi (1883) Huckleberry Finn (1884) V roce 1890 ztratil většinu svého majetku po nevydařených obchodech a zkrachování soukromého nakladatelství.

Mark Twain – životopis - pokračování Po bankrotu se opět vydává na přednáškové turné. Procestoval Nový Zéland, Austrálii, Indii a Jihoafrickou republiku. Během těchto cest napsal romány: Osobní vzpomínky Jany z Arku (1885) Yankee z Connecticutu na dvoře krále Artuše (1889) cestopis Podél rovníku (1897) Během své dlouholeté spisovatelské činnosti napsal i velké množství esejů. Smrt manželky a druhé dcery na sklonku jeho života způsobila zabřednutí do pesimismu, což se projevilo i v jeho vlastní autobiografii vydané v roce 1924.

Dobrodružství Huckleberryho Finna HLAVNÍ HRDINOVÉ ROMÁNU: Huckleberry Finn – kluk, rošťák a tulák, který v rozhodujících situacích ukáže, že má dobré srdce a smysl pro spravedlnost. Černoch Jim – prostý člověk, otrok toužící po svobodě. DĚJ: Huck je vychováván vdovou Douglasovou. Nemá matku a jeho otec, místní opilec, je pohřešován a povídá se, že se utopil. Jednoho dne se však jeho otec objeví a chce po Huckovi peníze, které Huck získal díky objevení pokladu s Tomem Sawyerem. Huckův podíl z pokladu bylo 6000 dolarů, které soudce uložil v bance a Huck dostával denně jeden dolar. Huck však již peníze nemá, soudce je od Hucka získal za "protihodnotu". Pak se u soudu projednává případ o opatrovnictví Hucka. Otec Hucka unese a vězní jej ve srubu. Zde je Huck otcem často bit. Huck ze srubu uteče na Jacksonův ostrov. Před útěkem vše narafičí tak, aby to vypadalo, že byl někým zabit a vhozen do řeky. Na ostrově se Huck setkává s černochem Jimem, který utekl vdově, když se dozvěděl, že ho vdova chce prodat otrokářům do Orleansu. Černoch Jim je pak podezírán, že Hucka zabil on.

Dobrodružství Huckleberryho Finna - pokračování Huck se to dozvídá, když převlečen za dívku ve městě zjišťuje, jaká je situace. Rychle se vrací na ostrov a odplouvají s Jimem pryč. Chtějí se doplavit do Ohio za svobodným životem. Cestou zažijí mnoho dobrodružství a zapletou se do podvodů se dvěma lotry, kteří si říkají vévoda a král. Místní lidé nakonec krále a vévodu chytí a vypráskají, ale ještě předtím král prodá černocha Jima farmáři Phelpsovi. Huckovi se podaří uprchnout a po váhání se vydá Jima hledat. Na jedné farmě zjišťuje, že je u tety a strýce Toma Sawyera. Teta považuje Hucka za Toma Sawyera. Tom přijíždí k tetě a strýci na prázdniny, pochopí situaci, ve které se Huck nachází a vydává se za Sida. Po několika dnech chlapci zjistí, že strýček v kůlně schovává nějakého černocha. Je to Jim.

Dobrodružství Huckleberryho Finna - pokračování Oba chlapci pak naplánují, jak Jima osvobodí. Jim dostane provazový žebřík, košili, pera na psaní, talíře na posílání zpráv, nože, vidličky, brusku, všelijakou havěť – krysy, hady, pavouky a další "nezbytně nutné součásti vězení". Při útěku je Sid (Tom Sawyer) postřelen, protože Jimův útěk zburcuje přes čtyřicet chlapů s puškami. Do města přijíždí Tomova tetička Polly a příběh se uzavírá. Jim zjistí, že je celou dobu svobodný, protože vdova zemřela a v poslední vůli mu dala svobodu. Huckův zlý otec zahynul při povodni a Huck je tím pádem také svobodný.

Dobrodružství Huckleberryho Finna - pokračování ZÁVĚR: Je to příběh od povodí Mississippi, upravené zážitky z dětství autora. Příběh o touze po svobodě a jejím uskutečnění. Kniha také obsahuje "Slovníček výslovnosti", kde je uvedena výslovnost všech cizích jmen.

Dobrodružství Toma Sawyera Příběh se odehrává ve 40. letech 19. století a zavádí čtenáře do malého městečka na břehu Mississippi, kde se setkává s hlavním hrdinou, Tomem Sawyerem. Tom je sirotek a žije u své tety Polly. Se svými kamarády zažívá mnohá typicky klučičí dobrodružství. Při jednom z půlnočních rituálů se stanou svědky vraždy na hřbitově a později pomohou odhalení pravého vraha, ten ale uprchne. Jindy Tom spolu se svými dvěma nejlepšími kamarády uteče z domu a týden si na nedalekém ostrově hrají na piráty. Později se chtějí stát hledači pokladů a najít nějaký poklad, a tak se podle pověry vydají do strašidelného domu. Zde se stanou svědky rozhovoru dvou podivných mužů (v jednom z nich poznají vraha ze hřbitova, Joea Indiána), kteří plánují nějaký zločin a v podlaze domu objeví bedničku s obrovským množstvím peněz. Chlapci je po několik dní sledují, ale bezvýsledně. Jedné noci se ale Tomův kamarád Huckleberry dočká a jejich zločinecké plány jim překazí. V téže době Tom se svou kamarádkou Becky zabloudí v jeskyni při školním výletu.

Dobrodružství Toma Sawyera - pokračování Díky své odvaze a rozhodnosti zde dokáže po několik dní přežít a nakonec zachránit sebe i Becky. Objeví přitom, že se v jeskyni skrývá uprchlý Joe Indián a že tam má pravděpodobně schovanou bedničku s penězi. Několik týdnů po tomto dobrodružství společně s Huckem jeskyni prozkoumají a peníze skutečně najdou. Joe Indián mezitím v jeskyni zemře. Tom a Huck se stanou bohatými a slavnými. Román líčí život malého amerického městečka v tehdejší době. Popisuje podrobně především dobrodružství malých kluků z jejich pohledu, místy autor dosahuje velkého napětí. S dlouhými a detailními popisnými pasážemi se setkáváme i v popisu prostředí - jeden ze znaků realismu. Dokazuje také, že i úplně obyčejný chlapec může dokázat něco odvážného a výjimečného.

Z jaké knihy je ukázka? „Když jsme vstali, začali jsme prohrabávat věci, které tlupa ukradla z vraku, a našli jsme boty a přikrývku, šaty, spoustu všelijakých jiných věcí, hromadu knih, malý dalekohled a tři krabice cigár. Tak bohatí jsme ještě předtím jakživi nebyli, ani Jim, ani já. Cigára byla primisima. Celý den jsme se váleli v lese. Povídali jsme si, já četl v knížkách a měli jsme se po všech stránkách náramně. Vypověděl jsem Jimovi všecko, co se událo uvnitř vraku a u prámu, a řekl jsem, že takové věci jsou dobrodružství. Ale Jim řekl, že tedy už žádná dobrodružství nechce. Řekl, že když já jsem vlezl do dvorany parníku a on po všech čtyřech vycouval, aby se dostal na vor, a když viděl, že vor je pryč, málem prý umřel, protože si uvědomil, že s ním je konec, ať už to dopadne, jak to dopadne. Když nebude zachráněn, utopí se; a když bude zachráněn - kdokoliv ho z vody vytáhne, pošle ho zpátky domů, aby dostal vypsanou odměnu, a slečna Watsonová ho prodá na Jih, jakože dvě a dvě jsou čtyři. No, Jim měl pravdu; měl skoro vždycky pravdu. Měl na černocha opravdu kromobyčejně dobrou hlavu. Předčítal jsem Jimovi z knížek o králích, o vévodech, o baronech a tak podobně, jak náramně se oblékají a jak se pyšní a šňoří a že si navzájem říkají Vaše Veličenstvo a Vaše Milosti a Vaše Lordstvo a tak podobně, místo aby si říkali pane tak a tak. Jimovi lezly oči z důlků, jak ho to zajímalo. Povídá: "Já ani nevěděl, že jich je tolik. Já o žádném ještě neslyšel, leda o starém králi Šalermounovi, když nepočítám krále z karet. A na kolik si takový král přijde?" "Myslíš, kolik jako má platu?" povídám já. "Tisíc dolarů měsíčně, když chce; ale stejně si může vzít, kolik chce; králům patří všecko.“

Dobrodružství Huckleberryho Finna Z jaké knihy je ukázka? Dobrodružství Huckleberryho Finna

Mark Twain 6. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Internet obrázky z internetu Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)