Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektu EU Peníze školám Základní škola a mateřská škola Ostrava-Hrabůvka, Krestova 36A, příspěvková organizace Číslo klíčové aktivity: III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor výukového materiálu: Mgr. Marcela Levíčková Datum (období) vytvoření materiálu: 5. 2. 2013 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Pravěk Klíčová slova: Pravěk, dělení pravěku, první lidé, vznik zemědělství, první kovy, Keltové Anotace: DUM je zaměřen na závěrečné opakování pravěku: časová orientace, dělení pravěku, první lidské bytosti a jejich schopnosti, Keltové. Součástí DUMU jsou praktické úkoly.
PRAVĚK – ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marcela Levíčková Dějepis, 6. ročník PRAVĚK – ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ
Orientace na časové ose Na časovou osu znázorni: závěr paleolitu mezolit neolit eneolit 8 000 př. n. l. 6 000 př. n. l. 4 000 př. n. l.
Dělení pravěku Doplň tabulku: Paleolit ? Neolit Eneolit Doba laténská Starší doba kamenná Paleolit Střední doba kamenná ? Neolit Eneolit Doba bronzová Starší doba železná Doba laténská
Dělení pravěku Doplněná tabulka: Paleolit Mezolit Neolit Eneolit Starší doba kamenná Paleolit Střední doba kamenná Mezolit Mladší doba kamenná Neolit Pozdní doba kamenná Eneolit Doba bronzová Starší doba železná Doba halštatská Mladší doba železná Doba laténská
První lidské bytosti Homo habilis (člověk zručný) Homo erectus (člověk vzpřímený) Homo sapiens (člověk rozumný) Homo sapiens sapiens (člověk dnešního typu)
Přiřaď činnost k lidskému druhu: Postava dnešního člověka Výroba prvních nástrojů Naleziště Olduvai v Tanzanii Také člověk neandertálský Využívání ohně Sochy venuší Pěstní klín Rozdělávání ohně Homo habilis Výroba prvních nástrojů Naleziště Olduvai v Tanzanii Homo erectus Využívání ohně Pěstní klín Homo sapiens Také člověk neandertálský Rozdělávání ohně Homo sapiens sapiens Postava dnešního člověka Sochy venuší Přiřaď činnost k lidskému druhu:
První zemědělci Kořistnický způsob: Výrobní způsob: lov zvěře sběr rostlin hloubení jam na mamuty Výrobní způsob: domestikace divokých zvířat vysévání zrn založení pole Přiřaď: Domestikace divokých zvířat, vysévání zrn, lov zvěře, založení pole, sběr rostlin, hloubení jam na mamuty.
Zpracování kovu Z čeho se vyráběl bronz? K čemu se používal bronz? Slitiny mědi a cínu K čemu se používal bronz? Dokonalejší nástroje, krásné šperky, platidlo Jaké jsou výhody železa oproti bronzu? Dostupné, lacinější V čem se taví železná ruda? Speciální peci
Keltové Kdo byli Keltové? Jakými vynálezy prosluli? Jaký název dali Keltům Římané? Pomoci ti může videoukázka, která je volně dostupná na http://tyyo.ceskatelevize.cz/programme/index/id/17/episodes/true
OPPIDUM Jak si představuješ oppidum? Pokus se nakreslit…
Literatura a další zdroje LINHART, Jiří. Dějepis 6 pro základní školy a víceletá gymnázia: učebnice. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 152 s. ISBN 978-807-2382-088. Uvedené zdroje [cit. 2013-02-05]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Female_reenactor_prehistory.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homo_habilis_-_forensic_facial_reconstruction.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_evolution_scheme.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2001-91-11_Fragment,_Stone,_Pentagon_(5891422372).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Barley_field-2007-02-22(large).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mamut_lanudo.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vraagteken.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CrayonLogs.jpg