Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Krajčová
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.14 Anotace:
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Obojživelníci.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.5
Třída: Obojživelníci znaky:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 5. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 7. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Plazi-želvy a krokodýli
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Obojživelníci autor: David Hainall.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 28. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 2. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Třída: Obojživelníci (Amphibia)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.12 Anotace:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 29. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 30. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 8. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Rozmnožování obojživelníků
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Živočichové.
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace III/2 VY_32_INOVACE_321 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 20. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Tematický okruh: Biologie živočichů Téma: ŽÁBY (ANURA) – I. Metodický list/Anotace: Materiál slouží k pochopení typických znaků a projevů žab. S jeho využitím žák dovede charakterizovat anatomii i fyziologii jednotlivých orgánových soustav žab, objasnit ekologii žab a vyvozovat důsledky změn prostředí pro obojživelníky. Dovede se také orientovat v základní taxonomii žab. Zdroje: Uvedeny na konci prezentace

RNDr. Rostislav Herrmann SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ ŽÁBY (ANURA) – I. RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace http://www.national-geographic.cz/foto/zabi-kanibal-296/

SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – ŽÁBY – I. ŽÁBY (ANURA), též BEZOCASÍ (SALIENTIA) – v tomto případě taxon zahrnuje i vymřelé linie. Mají v dospělosti zkrácené a zploštělé tělo bez krku a bez ocasu. Je přizpůsobeno pohybu skákáním a plavání ve vodě. Hlava je velká s výraznými ústy a vystouplýma očima. Ušní bubínky leží na povrchu hlavy a uzavírají dutinu středního ucha. Zuby jsou většinou jen na horní čelisti. Jazyk je přirostlý vpředu. Jeho zadní konec je pohyblivý a u většiny žab slouží k lovu kořisti. http://akinvero.rajce.idnes.cz/obojzivelnici#skokan_stihly.jpg

SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – ŽÁBY – I. ŽÁBY (ANURA) Páteř je silně zkrácena. Na obratlích v hrudní části těla jsou výrazné příční výběžky, ale žebra jsou redukována. Proto není vytvořen hrudní koš, i když je vytvořena hrudní kost. Je vytvořen jediný křížový obratel, na který nasedají pánevní kosti. Všechny ocasní obratle srůstají v jedinou tyčinkovitou kost (urostyl). Končetiny jsou dobře vytvořeny. Zadní končetiny jsou zesílené a slouží ke skákání. http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2007/10/28/frogs-toads-sheer-untold-awesomeness/

SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – ŽÁBY – I. Detailní zobrazení kostry žáby dobře ukazuje například čtyřprstou přední a pětiprstou zadní končetinu. http://www.biokids.umich.edu/critters/2743/Anura/specimens/ http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2007/10/28/frogs-toads-sheer-untold-awesomeness/

SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – ŽÁBY – I. ŽÁBY (ANURA) U většiny žab je vnější oplození. Samci se pevně přichycují na hřbetě samice (amplexus) a oplodňují vajíčka vypouštěná do vody. Larvy (pulci) mají kulovité tělo, ze stran zploštělý ocas, zprvu vnitřní žábry a rohovité okraje čelistí. Žijí ve vodě. Jsou schopni filtrovat plankton a živit se oškrabáváním hlenových porostů řas. Metamorfóza v dospělce trvá od dvou týdnů do 2 – 3 let. http://zaba.webgarden.cz/rubriky/anatomie-zarazeni

SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – ŽÁBY – I. ŽÁBY (ANURA) Dospělci se živí většinou drobnými živočichy. Pohybují se jednak na zemi, jednak ve vodě nebo šplhají v korunách stromů. Charakteristický je pohyb skákáním pomocí zesílených zadních končetin. U některých druhů je délka skoku více než 40x delší než délka těla. Zadní nohy slouží také při charakteristickém způsobu plavání. Některé žáby jsou schopné se zahrabat. Jedná se často o druhy žijící v suchých oblastech. Zahrabané dokážou přečkávat ve stavu strnulosti několik měsíců nebo dokonce let. Mezi polopouštními druhy některé uchovávají zásobní vodu v močovém měchýři, který pak tvoří až polovinu hmotnosti těla.

SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – ŽÁBY – I. ŽÁBY (ANURA) Mezi žáby patří přes 5000 recentních druhů. U nás se vyskytuje 12 druhů. http://www.scienceweek.cz/headlines/after/2013-01-14/

SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – ŽÁBY – I. ŽÁBY (ANURA) 22 – 27 recentních čeledí (podle pojetí systému). Vybrané čeledi: OCASATKOVITÍ KUŇKOVITÍ PIPOVITÍ BLATNICOVITÍ ROPUCHOVITÍ ROSNIČKOVITÍ HVÍZDALKOVITÍ PRALESNIČKOVITÍ SKOKANOVITÍ LÉTAVKOVITÍ http://photography.nationalgeographic.com/wallpaper/photography/photos/visions-of-earth-wallpapers/frog-mouth-crocodile-blair/

ZDROJE – LITERATURA DUNGEL, Jan a Zdeněk ŘEHÁK. Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 181 p. ISBN 978-802-0012-821. ROČEK, Zbyněk. Historie obratlovců: evoluce, fylogeneze, systém. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 512 p., [16] p. of plates. ISBN 80-200-0858-6. Flóra a fauna Evropy. 1. české vyd. Editor Michael Chinery. Praha: Slovart, 1998, 384 s. ISBN 80-720-9038-0. Zvíře: Obrazová encyklopedie živočichů všech kontinentů. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2002, 624 s. ISBN 80-242-0862-8.

ZDROJE – ELEKTRONICKÉ DOKUMENTY NAISH, Darren. Frogs and toads: sheer, untold awesomeness. In: Scienceblogs.com [online]. 2007 [cit. 2013-04-04]. Dostupné z: http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2007/10/28/frogs-toads-sheer-untold-awesomeness/ Žabí kanibal. In: National-geographic.cz [online]. [cit. 2013-04-04]. Dostupné z: http://www.national-geographic.cz/foto/zabi-kanibal-296/ Frogs and toads. In: Biokids [online]. [cit. 2013-04-04]. Dostupné z: http://www.biokids.umich.edu/critters/2743/Anura/specimens/ Skokan štíhlý. In: Akinvero.rajce [online]. [cit. 2013-04-04]. Dostupné z: http://akinvero.rajce.idnes.cz/obojzivelnici#skokan_stihly.jpg ŽABÍ SVĚT: pulec. In: Webgarden.cz [online]. [cit. 2013-04-04]. Dostupné z: http://zaba.webgarden.cz/rubriky/anatomie-zarazeni Létající žába se pohybuje ve stromech 20 metrů nad zemí. Jde o nově objevený druh. In: Scienceweek.cz [online]. 2013 [cit. 2013-04-04]. Dostupné z: http://www.scienceweek.cz/headlines/after/2013-01-14/ BLAIR, Jonathan. Frog and Crocodile, South Africa. In: The complete National geographic [online]. Washington, D.C.: National Geographic Society, 1999 [cit. 2013-04-04]. Dostupné z: http://photography.nationalgeographic.com/wallpaper/photography/photos/visions-of-earth-wallpapers/frog-mouth-crocodile-blair/