Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/21.2759 Název DUM: Matematický projekt III. - Hry s čísly Název sady DUM Matematické operace v oboru reálných čísel na 2. stupni ZŠ Číslo DUM VY_32_INOVACE_04_S2-19 Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Vzdělávací obor Matematika Ročník 6. Autor, datum vytvoření Mgr. Vítková Yweta, 20. 5. 2012 Doporučená ICT a pomůcky PC, dataprojektor, plátno
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/21.2759 Anotace: DUM upevňuje a procvičuje základní početní operace s přirozenými čísly formou skupinové práce. Doporučení pro pedagoga: DUM obsahuje 4 časově náročnější příklady pro skupinovou práci žáků. Každá skupina řeší příklady v určitém pořadí dané tabulkou. Zadání všech příkladů je vhodné nakopírovat pro každý tým, nebo je možné pracovat v centrech u počítače a řešení posílat vyučujícímu po každém časovém úseku. Celkem může každý tým získat 4 body – 1 bod za úplné a správné řešení. Průběžné získávání bodů vyučující zapisuje hned do tabulky a promítá žákům prostřednictvím dataprojektoru.
Skupinový kolotoč Pracujeme v týmech. Důležité je správné rozdělení úkolů v týmu, jde o rychlost a přesnost. Na každý úkol I. – IV. máte 10 minut. Chybné nebo nedopočítané příklady jsou hodnoceny 1 trestným bodem. Za správné řešení získáte 1 bod. Řešení každého příkladu pište na samostatný papír a odevzdej po uplynutí dané doby na stůl.
Postup střídání příkladů pro týmy Číslo týmu 1. kolo 2. kolo 3. kolo 4. kolo 1 I. IV. III. II. 2 3 4
I. a) Doplň závorky tak, aby platila rovnost 7∙9+12 :3−2=23 7∙9+12 :3−2=65 7∙9+12 :3−2=147 7∙9+12 :3−2=47
I. b) Místo napište znaky početních operací tak, aby platila rovnost 84 (6 9 4 ) 3 = 5
II. a) Do kroužků doplň číslice 1 až 6 tak, aby součet na každé straně trojúhelníku byl 9 Číslice lze použít jen jednou.
II. b) Do kroužků doplň číslice 1 až 7 tak, aby součet tří čísel na jedné přímce byl 14
III. a) V úlohách doplňte chybějící číslice 8 6 * 1 – * * 7 * 4 7 4 5 8 6 2 1 – 3 8 7 6 4 7 4 5
III. b) V úlohách doplňte chybějící číslice 8 * 6 * – * 5 * 1 1 2 3 4 8 7 6 5 – 7 5 3 1 1 2 3 4
III. c) V úlohách doplňte chybějící číslice * 4 * 2 – 2 * 9 * 3 3 3 3 5 4 3 2 – 2 0 9 9 3 3 3 3
III. d) V úlohách doplňte chybějící číslice * 2 * 6 ∙ 3 9 * 6 * 3 2 5 6 ∙ 3 9 7 6 8
III. e) V úlohách doplňte chybějící číslice 2 * 3 * 5 ∙ 4 8 5 * 4 * 2 1 3 8 5 ∙ 4 8 5 5 4 0
IV. Písmena ve čtverci nahraďte výsledky daných příkladů Jestliže jste správně počítali, je součin čísel v každém řádku čtverce stejný a součet všech čísel ve čtverci se rovná nejmenšímu trojcifernému číslu napsanému různými číslicemi. a b c d e f g h i
IV. Písmena ve čtverci nahraďte výsledky daných příkladů 75− 35+21+16 8∙36−108 :30 4∙ 32+7 −152 a b c d e f g h i
IV. Písmena ve čtverci nahraďte výsledky daných příkladů d ) 100+3∙16−146 e ) 5∙12∙17 :255 f ) 67:67 ∙ 38 475:4 275 a b c d e f g h i
IV. Písmena ve čtverci nahraďte výsledky daných příkladů g ) 5∙ 236−58 : 730+160 h ) 46∙36 :23 i ) 221−22:22 :22−9 a b c d e f g h i
7∙9+12 :3−2=23 7∙9+12 :3−2=65 7∙ 9+12 : 3−2 =147 7∙ 9+12 :3−2=47 I. a) Řešení 7∙9+12 :3−2=23 7∙9+12 :3−2=65 7∙ 9+12 : 3−2 =147 7∙ 9+12 :3−2=47
I. b) Místo napište znaky početních operací tak, aby platila rovnost Řešení 84 : (6 + 9 ∙4 )+3 = 5
II. a) Řešení 1 6 5 2 4 3
II. b) Řešení 5 3 1 7 4 6 2
IV. Řešení 3 6 4 72 2 9 1 Jestliže jste správně počítali, je součin čísel v každém řádku čtverce stejný a součet všech čísel ve čtverci se rovná nejmenšímu trojcifernému číslu napsanému různými číslicemi. SOUČET JE 102