Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC Prezentace pro pracovníky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni
Advertisements

Názory uživatelů a veřejnosti na přínosy informačních a komunikačních technologií ve veřejných knihovnách v ČR a EU Výsledky průzkumu Vít Richter Národní.
Seminář k PISA 2012 RNDr. Jana Palečková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_242_Členské státy EU AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Zastupitelé v obcích Moravskoslezského kraje. Analýza postojů, názorů a cílů zastupitelů v obcích do tří tisíc obyvatel Michal Kuděla Radomír Sztwiertnia.
Fakulta ekonomická ZČU v Plzni Informace pro uchazeče:
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Základní a střední školství – stav a rizika aktuálního vývoje Jana Straková
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies Konference „Předpoklady úspěchu v životě i práci“ Hlavní.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
Mezinárodní výzkum dospělých Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PIAAC v České republice a jejich implikace pro veřejné politiky Konference,
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Mezinárodní výzkum dospělých Workshop k výsledkům výzkumu MŠMT, Věra Czesaná, Národní vzdělávací fond Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Comenius - Individuální mobilita žáků Slovensko český tematický monitoring Bratislava, 10. a
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_012.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
Rozdíl je v lidech TechIN - Propojení studia a praxe , Karviná Rozdíl je v lidech TechIN - Propojení studia a praxe , Karviná ROZVOJEM.
Evropský den jazyků pohlednic pro Evropu.
Test – časová pásma A B 1.Kolik časových pásem pokrývá světadíl Jižní Amerika? a) 3 b) 4 c) 5 d) 6 2.Kolik časových.
EVROPSKá UNIE.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2005.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Evropa – úvod do učiva.
Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_245_Vyspělé státy světa AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
1 Ministry of Education, Youth and Sports CZECH REPUBLIC PROGRAM EUREKA – Evropská spolupráce v oblasti aplikovaného a průmyslového výzkumu a vývoje Ing.Josef.
Měření sociálního vyloučení a empirické poznatky
EURES EURopean Employment Services Evropské služby zaměstnanosti.
EuroGlobalMap Jitka ŠKROTTOVÁ, Pavla VÁLKOVÁ. Myšlenka globální mapy Celosvětová konference OSN (Summit Země) v roce 1992 v brazilském Rio de Janeiru.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
ICT ve výuce jazyků Petr Caloň Masarykovo gymnázium Příbor.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
Kvalita v počátečním vzdělávání ve světle mezinárodních výzkumů Odborný seminář k reformě středního vzdělávání: „Je kvantita zárukou kvality“? Resort školství,
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
EVROPSKÁ INTEGRACE.
11. FISKÁLNÍ POLITIKA.
Příjmové daně – jeden nebo dva zákony? Dny práva 2016
Transkript prezentace:

Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC Prezentace pro pracovníky MŠMT, Arnošt Veselý Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Obsah prezentace Základní informace o výzkumu Celkové výsledky v mezinárodním srovnání Kompetence podle věku, pohlaví, vzdělání, rodinného zázemí Některé implikace pro vzdělávací politiku

Základní informace o výzkumu PIAAC komplementární k výzkumu PISA šetření dospělých ve věku let testy čtenářské a numerické gramotnosti a dovednosti řešit problémy v prostředí informačních technologií dotazníky mapující počáteční a další vzdělávání, zkušenosti na trhu práce a využívání dovedností v životě a v práci reprezentativní výzkum, náhodný výběr respondentů administrace vyškolenými tazateli v domácnostech administrace prostřednictvím přenosného počítače (CAT) s alternativou písemného testu

Základní informace o výzkumu PIAAC hlavní sběr na přelomu 2011, 2012 Celkem 24 vyspělých zemí: Austrálie, Belgie (Vlámsko), Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Jižní Korea, Kypr, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Spojené státy americké, Španělsko, Švédsko, Velká Británie (Anglie a Severní Irsko). účast celkem respondentů v ČR získána data od 6102 respondentů, dosažená návratnost 66 % zahájena druhá vlna: Chile, Indonésie, Izrael, Litva, Nový Zéland, Řecko, Singapur, Slovinsko a Turecko předpokládaná periodicita 10 let

Průměrný výsledek v testu čtenářské gramotnosti Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 296Japonsko 288Finsko 284Nizozemí 280AustrálieNorsko, Švédsko 279ŠvédskoAustrálie, Norsko 278NorskoAustrálie, Švédsko 276EstonskoČeská republika, Vlámsko (Belgie) 275VlámskoČeská republika, Estonsko, Slovensko 274Česká republikaKanada, Estonsko, Korea, Slovensko, Vlámsko, Anglie/S.Irsko (VB) 274SlovenskoKanada, Česká republika, Korea, Vlámsko, Anglie/S.Irsko (VB) 273KanadaČeská republika, Korea, Slovensko, Anglie/S.Irsko (VB) 273Průměrný výsledek Kanada, Česká republika, Korea, Slovensko, Anglie /S.Irsko (VB) 273KoreaKanada, Česká republika, Slovensko, Anglie/S.Irsko (VB) 272Anglie/S.Irsko (VB)Kanada, Česká republika, Dánsko, Korea, Slovensko, Spojené státy americké 271DánskoRakousko, Německo, Spojené státy americké, Anglie/S.Irsko (VB) 270NěmeckoRakousko, Dánsko, Spojené státy americké, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 270Spojené státy americké Rakousko, Dánsko, Německo, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 269RakouskoDánsko, Německo, Spojené státy americké, Kypr 269KyprRakousko, Německo, Spojené státy americké, Irsko 267PolskoIrsko 267IrskoPolsko, Kypr 262Francie 252ŠpanělskoItálie 250ItálieŠpanělsko

Průměrný výsledek v testu numerické gramotnosti Průměrný výsledek Srovnávaná země Země, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 288Japonsko 282Finsko Nizozemí, Vlámsko (Belgie) 280Vlámsko Dánsko, Finsko, Nizozemí, Norsko, Švédsko 280Nizozemí Finsko, Norsko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 279Švédsko Dánsko, Nizozemí, Norsko, Vlámsko (Belgie) 278Norsko Dánsko, Nizozemí, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 278Dánsko Norsko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 276Slovensko Rakousko, Česká republika 276Česká republika Rakousko, Slovensko 275Rakousko Česká republika, Estonsko, Slovensko 273Estonsko Rakousko, Německo 272Německo Estonsko 269Průměr Austrálie 268Austrálie Kanada 265Kanada Austrálie, Kypr 265Kypr Kanada, Korea 263Korea Anglie/S. Irsko (VB), Kypr 262Anglie/S. Irsko Korea, Polsko 260Polsko Anglie/S. Irsko (VB) 256Irsko Francie, Spojené státy americké 254Francie Irsko, Spojené státy americké 253USA Francie, Irsko 247Itálie Španělsko 246Španělsko Itálie

Podíl respondentů na dílčích úrovních způsobilosti - řešení problémů v prostředí informačních technologií

Rozložení kompetencí v populaci – čten. gram. MissingBelow Level 1Level 1Level 2Level 3Level 4/5

Průměrný výsledek v testu čtenářské gramotnosti Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 299JapanFinland 297FinlandJapan, Korea, Netherlands 295NetherlandsFinland, Korea 293KoreaFinland, Netherlands 287EstoniaAustralia, Flanders (Belgium) 285Flanders (Belgium)Australia, Czech Republic, Estonia, Poland, Sweden 284AustraliaCzech Republic, Estonia, Germany, Poland, Sweden, Flanders (Belgium) 283SwedenAustralia, Czech Republic, Germany, Poland, Flanders (Belgium) 281PolandAustralia, Czech Republic, Germany, Sweden, Flanders (Belgium) 281Czech RepublicAustralia, Austria, Canada, Denmark, Germany, Poland, Slovak Republic, Sweden, Flanders (Belgium) 280AverageAustria, Czech Republic, Germany, Poland, Sweden 279GermanyAustralia, Austria, Canada, Czech Republic, Denmark, France, Norway, Poland, Slovak Republic, Sweden 278AustriaCanada, Czech Republic, Denmark, France, Germany, Norway, Slovak Republic 276DenmarkAustria, Canada, Czech Republic, France, Germany, Norway, Slovak Republic, United States 276Slovak RepublicAustria, Canada, Czech Republic, Denmark, France, Germany, Norway, United States 276CanadaAustria, Czech Republic, Denmark, France, Germany, Norway, Slovak Republic, United States 275NorwayAustria, Canada, Denmark, France, Germany, Ireland, Slovak Republic, United States 275FranceAustria, Canada, Denmark, Germany, Norway, Slovak Republic, United States 272United StatesCanada, Denmark, France, Ireland, Norway, Slovak Republic, England/N. Ireland (UK), Cyprus¹ ² 271IrelandNorway, United States, England/N. Ireland (UK), Cyprus¹ ² 267Cyprus¹ ²Ireland, Spain, United States, England/N. Ireland (UK) 266England/N. Ireland (UK) Ireland, Italy, Spain, United States, Cyprus¹ ² 264SpainItaly, England/N. Ireland (UK), Cyprus¹ ² 261ItalySpain, England/N. Ireland (UK)

Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 285Netherlands Finland, Japan, Korea, Flanders (Belgium) 285Finland Japan, Korea, Netherlands, Flanders (Belgium) 283Japan Austria, Czech Republic, Estonia, Finland, Korea, Netherlands, Slovak Republic, Sweden, Flanders (Belgium) 283Flanders (Belgium) Austria, Finland, Japan, Korea, Netherlands, Slovak Republic, Sweden 281Korea Austria, Czech Republic, Estonia, Finland, Japan, Netherlands, Slovak Republic, Sweden, Flanders (Belgium) 279Austria Czech Republic, Estonia, Germany, Japan, Korea, Slovak Republic, Sweden, Flanders (Belgium) 279Estonia Austria, Czech Republic, Germany, Japan, Korea, Slovak Republic, Sweden 278Sweden Austria, Czech Republic, Estonia, Germany, Japan, Korea, Slovak Republic, Flanders (Belgium) 278Czech Republic Austria, Estonia, Germany, Japan, Korea, Slovak Republic, Sweden 278Slovak Republic Austria, Czech Republic, Estonia, Germany, Japan, Korea, Sweden, Flanders (Belgium) 275Germany Australia, Austria, Czech Republic, Denmark, Estonia, Norway, Slovak Republic, Sweden 273Denmark Australia, Germany, Norway 271Average Australia, Canada, Denmark, Norway, Poland 271Norway Australia, Canada, Denmark, Germany, Poland 270Australia Canada, Denmark, Germany, Norway, Poland, Cyprus¹ ² 269Poland Australia, Canada, Norway, Cyprus¹ ² 268Canada Australia, Norway, Poland, Cyprus¹ ² 264Cyprus¹ ² Australia, Canada, France, Poland 263France Cyprus¹ ² 258Ireland Italy, Spain, England/N. Ireland (UK) 257 England/N. Ireland (UK) Ireland, Italy, Spain 255Spain Ireland, Italy, England/N. Ireland (UK) 251Italy Ireland, Spain, United States, England/N. Ireland (UK) 249United States Italy Průměrný výsledek v testu numerické gramotnosti 16-24

Trendy SIALS (1998) – PIAAC

Shrnutí 1 Nepotvrdila se teze o dramatickém zhoršení českého vzdělávacího systému Výsledky celkově nejsou špatné Rozdíly mezi zeměmi jsou však relativně malé, a to především v nejmladších věkových kohortách Výsledky srovnatelné s výzkumem SIALS – relativní postavení v úrovni čtenářské a numerické gramotnosti se vyrovnává Rozdíly v ČR jsou relativně malé

Výsledky ve čtenářské gramotnosti podle věku

Výsledky podle pohlaví – čten. gram. MužiŽenyMuží - ženy PrůměrSEPrůměrSE Republic of Korea2760,752690,876,3 Netherlands2871,082810,946,1 Belgium2780,972731,085,3 Germany2721,172671,195,1 Spain2541,002491,044,7 Austria2721,042670,934,1 Norway2800,972760,913,9 Czech Republic2761,262721,303,4 Sweden2811,082781,103,3 Japan2980,882951,013,1 England/N. Ireland2741,372711,292,9 Canada2750,862720,792,3 Ireland2681,172651,102,3 OECD Average2740,242720,232,0 Australia2811,282791,111,8 United States2701,212691,330,7 Italy2501,502511,32-0,3 Denmark2711,032710,80-0,4 Slovak Republic2730,862740,82-0,8 Estonia2751,092770,81-1,6 Cyprus2681,182700,97-1,6 Finland2861,212890,99-3,2 Poland2640,972700,86-6,4

Výsledky podle pohlaví – numer. gram. MužiŽenyMuží - ženy PrůměrSEPrůměrSE Germany2801,312631,3217,3 Netherlands2891,092720,9716,7 Belgium2881,142721,1516,0 Norway2861,172711,0714,8 Canada2730,902580,9514,6 England/N. Ireland2691,392551,4214,3 United States2601,272461,4614,1 Australia2741,422611,2013,7 Sweden2861,312720,9813,6 Austria2821,202681,1413,2 Spain2520,992400,9512,5 Japan2941,132821,0612,3 Ireland2621,292501,3311,9 OECD Average2750,262640,2511,7 Italy2521,392421,3810,7 Denmark2831,202730,9510,3 Republic of Korea2690,902580,9910,3 Finland2871,202771,0010,2 Czech Republic2801,362711,309,0 Cyprus2681,132611,177,3 Estonia2760,862700,806,0 Slovak Republic2771,082750,972,4 Poland2611,242590,901,9

Čtenářská gramotnost – ženy dle věku

Čtenářská gramotnost – muži dle věku

Výsledky podle vzdělání – čten. gram.

Kompetence dle vzdělání – ČR Nejvyšší dosažené vzdělání Zastou pení v pop ulaci (%) Průměrný skór v čtenářské gramotnosti SEPrůměrný skór v numerické gramotnosti SEPrůměrný skór v řešení problémů v prostředí informačních technologií SE Základní vzdělání12,7258,92,7251,82,4285,43,1 Vyučení bez maturity kratší než 2 roky 2,5243,24,9242,26,3266,4 6,1 Vyučení bez maturity delší než 2 roky 32,8258,61,4259,31,5257,62,5 Vyučení s maturitou1,4264,16,5270,28,6273,18,2 Střední odborné s maturitou 25,4282,01,5284,91,4288,41,9 Střední všeobecné s maturitou (gymnázium) 4,6296,03,2297,53,3305,53,5 Středoškolská nástavba 2,3278,44,1284,97,3279,05,5 Vyšší odborné1,7293,04,3287,15,9279,75,9 Bakalářské vysokoškolské vzdělání 2,9297,84,6307,24,2299,96,8 Magisterské vysokoškolské vzdělání 11,6303,22,8313,23,0307,13,0 Postgraduální vzdělání1,4303,37,0319,95,9296,27,2

Výsledky podle rodinného zázemí – čten. gram.

Shrnutí 2 Silná závislost dovedností na rodinném zázemí Relativně dobré výsledky vysokoškoláků, relativně špatné výsledky učňů Problémy se slaďováním rodinného a pracovního života

Některá další zjištění Kraje: Nadprůměrná Praha, podprůměrný Karlovarský kraj Kompetence souvisejí s lepším hodnocením zdravotního stavu, vyšší důvěrou, dobrovolnictvím a pocitem, že lze ovlivnit politické rozhodování

Některé implikace pro vzdělávací politiku Neustat v odstraňování selektivních prvků ve vzdělávací soustavě v oblasti povinného vzdělávání Naopak zvyšovat konkurenci v oblasti TV Kompetence souvisejí s mnoha dalšími faktory – úzká spolupráce s dalšími resorty I učební obory by se měly více zaměřit na čtenářské a numerické dovednosti Spíše než unáhleně reformovat, usilovně budovat kapacity v každé třídě a škole

Další informace OECD First Results from the Survey of Adult Skills. Dostupné na: ilibrary.org/education/oecd-skills-outlook- 2013_ enhttp:// ilibrary.org/education/oecd-skills-outlook- 2013_ en

Další informace – ČR Dům zahraniční spolupráce Na Poříčí 4 Praha 1 ; Národní koordinátorka PIAAC: RNDr. Jana Straková, Ph.D. Marketingová strategie výzkumu PIAAC: Bc. Věra Weinerová Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Děkuji za pozornost! Arnošt Veselý Katedra veřejné a sociální politiky Fakulta sociálních věd Univerzita Karlova v Praze