Finance a rodina Finanční matematika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Advertisements

Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
VY_32_INOVACE_7A6 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner Finance a stát.
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_3C19 Gymnázium a SOŠ,Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová Past Perfect.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
legenda české a světové gymnastiky
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
VY_32_INOVACE_7A5 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÉ HOSPODAŘENÍ.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
Rozpočet domácnosti Název školy
Téma: Rodinný rozpočet
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příjmy a výdaje domácnosti
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
FINANČNÍ GRAMOTNOST HRUBÁ A ČISTÁ MZDA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_10 Název materiáluPříjmy v.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Finance a rodina Finanční matematika VY_32_INOVACE_7A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Mgr. Karel Hübner Finance a rodina Finanční matematika

Obsah Rodina Hospodaření domácnosti (rodinný rozpočet, příjmy, výdaje,…) Spotřebitelská umírněnost Spotřebitelská sebeobrana

Rodina Rodina je základní ekonomická jednotka, která musí hospodářsky zabezpečit domácnost a její členy Rodina se skládá z ekonomicky aktivních členů a z těch, kteří ekonomicky aktivní zatím nejsou Ekonomická aktivita = schopnost získávat svou činností peníze Základním pravidlem hospodaření je, že příjmy musí dlouhodobě převažovat nad výdaji Orientaci v hospodářství napomáhá hospodářský rozpočet

Hospodaření domácnosti, rodinný rozpočet Je to základ finanční gramotnosti = finanční plán, který nastavuje limity na výši peněz, které se utratí za dané období Přebytek = příjmy jsou větší jak výdaje Deficit (schodek) = příjmy jsou menší než výdaje rozpočet vyrovnaný, přebytkový a schodkový

Rozpočet má několik pravidel: Pravdivý - příjmy i výdaje musí odpovídat našim předpokladům Kontrolovatelný, kontrolovaný - je potřeba vést účetnictví Správný čas - příjmy a výdaje, které lze očekávat v určitém pozdějším období, budou do rozpočtu započteny až pro další období

Sestavení měsíčního rozpočtu 1.krok: Vytvoříme si seznam všech příjmů za měsíc. Sečtením dostaneme příjmovou stránku rozpočtu. 2.krok: Zde bychom měli shrnout všechny výdaje. Při rozpočtu je důležité předvídat (cashflow) - kdy obdržíme své příjmy a kdy budeme muset platit výdaje. 3.krok: Po vypočtení rozdílu mezi příjmy a výdaji musíme zjistit, zda jsou peníze akumulovány pro budoucí potřeby nebo jsou vytvářeny dluhy. Pokud nastane deficit, musíme problém řešit - minimalizovat výdaje. 4.krok: Přehodnotíme a přizpůsobíme výdaje. 5.krok: Aktualizace rozpočtu

Příjmy = část financí, které do rodin přichází od zaměstnavatele, státu nebo obchodních partnerů - příjmy zvenčí Příjmy vnitřní - např. z majetku, pronájmů nebo prodeje majetku Pokud však chceme sestavit pravdivý rozpočet, musíme se řídit realismem, kriticismem a časovou pravdivostí Proti neočekávaným výpadkům je potřeba si vytvářet rezervy - jsou to určité zásoby dostupných peněz, pro případ, že nám příjmy převyšují výdaje

Pravidelné příjmy Mzda- odměna za vykonanou práci Příjmy z podnikání Příjmy od státu - rodičovský příspěvek, přídavek na děti, sociální příplatek,… Penze - pravidelný příjem důchodců Další příjmy - příjmy z pronájmů, pozemků, i úrokové výnosy z vkladů

Mimořádné (nepravidelné) příjmy Sem by patřily odměny, prémie nebo dědictví a výhra v loterii Jednorázové příjmy např. prodej majetku

Výdaje = všechny peníze vynakládané na uspokojování potřeb členů domácnosti jsou různé a některé jsme schopni měnit vlastním rozhodnutím

Mandatorní výdaje Jsou to výdaje, které jsou stanoveny zákonem, jinou právní normou nebo vyplývají z jiných pevně daných smluv: Platby daní Platby ze smluv Dluhová služba Platba výživného Platby spojené se školní docházkou dětí

Výdaje nutné (nezbytné) Jsou to výdaje, které zajistí základní životní potřeby rodiny z hlediska výživy, oblečení, komunikace nebo dopravu do školy a zaměstnání Můžeme sem zařadit i výdaje, které nejsou povinné, ale jsou ekonomicky výhodnější – př. roční kupón, roční dálniční známka, roční kupón na MHD

Výdaje zbytné Nepravidelné výdaje např. dovolená, svátky, narozeniny Jde o výdaje, které slouží k uspokojování dalších potřeb nad rámec základních V případě nutnosti by se daly omezit nebo se bez nich obejít Hranice mezi výdaji zbytnými a nezbytnými je individuální Často reprezentují sociální postavení rodiny Činnost Cena za jeden den (Kč) Výdaje za týden (Kč) Výdaje za měsíc (Kč) Výdaje za rok (Kč) Kouření 40 280 1120 13440 Káva 15 105 450 5400 Parkování 20 100 400 4800 Celkem 75 485 2070 23640 Příklad: Nepravidelné výdaje např. dovolená, svátky, narozeniny

Spotřebitelská umírněnost Je to stav, kdy jsme schopni si říci, že si něco nekoupím Je to omezování zbytných výdajů, které jsou nad rámec našich základních potřeb Průzkum domácností: nakoupí zbytečně 35% pečiva vyhodí 20% nakoupeného masa a uzenin nespotřebuje jeden ze čtyř nakoupených jogurtů vylije asi 20% nakoupeného mléka každá třetí rodina má nepoužívanou TV

Spotřebitelská sebeobrana Proces, při kterém se bráníme nejčastějším faktorům, které ovlivňují naši přirozenou potřebu Faktory: vliv reklamy, vliv prodejních akcí apod.

Reklama Nejběžnější způsob ovlivnění Její význam spočívá v tom, aby oslovovala co nejvíce potencionálních zákazníků, prostřednictvím všech druhů dostupných médií, tak aby v nich vyvolala nákupní reakci

Graf 1:

Graf 2:

Zdroje http://www.mesec.cz http://www.abecedarodinnychfinanci.cz www.oapv.cz/FG_projekt/domacnost.pps -graf 1,2 www.penize.cz Dvořáková Z., Smrčka L. a kol., Finanční vzdělávání pro střední školy. V Praze C. H. Beck, 2011. ISBN 978-807-4000-089 DUDÁK, L., Občanská nauka pro střední odborné školy, Veškeré učivo občanské nauky pro SOŠ v jedné učebnici. 1. vydání. SPN Praha

Děkuji za pozornost

Gymnázium a Střední odborná škola, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_7A8 Jména autorů: Nikola Fähnrichová, Mgr. Karel Hübner Název práce: Finance a rodina Předmět: Matematika, Matematický seminář Ročník: 3. ročník – pilotováno ve skupině 3.A, septima Časová dotace: cca 20 minut Vzdělávací cíl: seznámit žáky s typy příjmů a výdajů domácnosti, s tvorbou rodinného rozpočtu Pomůcky: počítač, projektor, případně připojení k internetu Inovace: s využitím ICT žáci pochopí, jakými způsoby vytvořit a ovlivňovat rodinný rozpočet Poznámka: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání a pro potřeby výuky na všech typech školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Datum vzniku: 15. 2. 2012