Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – násobení zlomků VY_42_INOVACE_06 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval: Alena Jůzková, 08 - 2012 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Forma výuky: výklad učitele Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Anotace: Předmět: matematika Ročník: 7. Využití materiálu: nácvik spočítání slovní úlohy, využití získaných znalostí o početních operacích v oboru racionálních čísel Forma výuky: výklad učitele Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Učivo: racionální čísla, zlomky Metodický postup: 3. Snímek - pozorné přečtení slovního zadání, připomenutí vzorců pro obsah čtverce a obdélníku 4. Snímek – navedení dětí ke správné analýze příkladu, výpočet obsahů, postup na kliknutí myši 5. Snímek – výpočet rozdílu obsahů, odpověď Společné shrnutí Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Čtverec má délku strany 5 1 3 𝑑𝑚. Obdélník má délky stran 6 5 9 𝑑𝑚 a 4 1 4 𝑑𝑚. Který obrazec má větší obsah a o kolik? Připomeneme si vzorce pro výpočet obsahu čtverce i obdélníku Učitel se ptá žáků, postup na kliknutí myši. Čtverec S = a . a Obdélník S = a . b a = 6 5 9 dm b = 4 1 4 dm 𝑆 2 = ? 𝑑𝑚 2 a = 5 1 3 dm 𝑆 1 = ? 𝑑𝑚 2 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
1. Krok - vypočítáme obsah čtverce a obdélníku 𝑆 1 =5 1 3 . 5 1 3 𝑑𝑚 2 Převedeme smíšené číslo na zlomek 𝑆 1 =5 1 3 . 5 1 3 = 16 3 . 16 3 = 256 9 =28 4 9 𝑆 1 =28 4 9 𝑑𝑚 2 𝑆 2 =6 1 9 . 4 1 5 𝑑𝑚 2 𝑆 2 =6 1 9 . 4 1 5 = 55 9 . 21 5 = 11 3 . 7 1 = 77 3 =25 2 3 𝑑𝑚 2 𝑆 2 =25 2 3 𝑑𝑚 2 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
> 2. Krok - vypočítáme rozdíl obsahů obrazců Obsah čtverce Obsah obdélníku 𝑆 1 =28 4 9 𝑑𝑚 2 > 𝑆 2 =25 2 3 𝑑𝑚 2 28 4 9 - 25 2 3 = = 256 9 - 77 3 = 256 −231 9 = = 25 9 =2 7 9 Obsah čtverce je o 2 7 9 𝑑𝑚 2 . Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Citace: http://office.microsoft.com Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692