MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická oblast: Ruční zpracování kovů Okruh: Závity
Advertisements

EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
EUKLEIDÉS.
VY_32_INOVACE_F Soustava rozmnožovací - žena AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : květen 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová.
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Šíření tepla.
Život na počátku 19. století
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
Manufaktury První parní stroje 5. ročník
ŠPANĚLSKO Bára Bažantová 7.B.
VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1. VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických prvcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák rozlišuje chemické.
Vypravování o prázdninách
Vynálezci, stavitelé, umělci, vědci, revolucionáři
VY_32_INOVACE_PSYPS12360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Svět v první polovině 19 století
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Opakování Ploštěnci.
Opakování učiva - hlísti
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o destilované vodě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zná vlastnosti.
VY_32_INOVACE_TMM20460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_750_VYHLÁŠENÍ_ČESKOSLOVENSKA TÉMA: Vyhlášení.
Řád: Chrostíci.
Řád: Solifugy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Roční období a změny v přírodě
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Třída: Chvostoskoci.
Společnost na počátku 19. století
LÉTO.
Řád: Sekáči.
KAREL PURKYNĚ Český malíř 19.století. KAREL PURKYNĚ.
ČLENOVCI.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_30_SVALY_ZADNI_CAST
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
Obecná geologie Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi - před více než 4 mld. let naráží planetka velikosti Marsu do Země ( t = 6000°C, vysoký tlak)
Savci.
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE proces, který začal ve 2. pol. 18. st. proces, který začal ve 2. pol. 18. st. využívání vědeckých poznatků ve výrobě využívání vědeckých.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Manufaktury a první stroje
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Společnost na počátku 19. století
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848 PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848

Zemědělství Rozvoj techniky se nejprve projevil v zemědělství Začaly se používat žací a secí stroje a mlátičky Méně zemědělců, tak vypěstovali více potravin = na venkově NEBYLA PRÁCE Zemědělci po zrušení nevolnictví začali odcházet do měst

Města Ve městech vznikaly továrny, které potřebovaly dělníky k obsluhování strojů Průmysl je založen především na : Textilní výrobě Chemii Těžbě – zejména železo ( ruda ), uhlí

Procesu, kdy je lidská práce nahrazována prací strojovou, kdy je nahrazována řemeslná a manufakturní výroba výrobou tovární, říkáme PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE Toto vše se odehrálo zejména v Západní Evropě (dnešním USA), Východní je hodně pozadu, zde jsou stále primitivní metody obděláváním půdy. Nejprve se průmyslová revoluce projevila v textilním průmyslu (vlna v Anglii)

Průmyslová revoluce = Industrializace Tři vývojové etapy: 1. vědecko - technická revoluce - byla zahájena vynálezem parního stroje (18. století) 2. vědecko - technická revoluce - byla zahájena objevem elektrického proudu (přelom 19. a 20. století) 3. vědecko - technická revoluce - byla zahájena s rozvojem informačních technologií. (konec 20. století)

Anglie – Strojovna Evropy začala zde průmyslová revoluce V r.1769 vynalezl Skot James Watt zdokonalený parní stroj Anglie měla pro rozvoj průmyslové revoluce lepší podmínky: od 17.st. se zde neválčilo od 14.st. Zde neexistovalo nevolnictví z kolonií měla množství surovin Angličané chtěli mít náskok, proto zakázali vývoz plánů strojů

Technický pokrok Symbolem průmyslové revoluce byl PARNÍ STROJ Nové stroje: spřádací stroje, mechanický tkalcovský stav (spřádal 100 cívek najednou),válcový potiskovací stroj (tisk na látky), firma Singer – šlapací šicí stroj Rozvíjel se nový obor STROJÍRENSTVÍ V hutnictví začaly vznikat vysoké pece – zvyšovala se poptávka po uhlí a koksu a to vedlo k rozvoji těžebního průmyslu V r. 1800 Angličan George Stephenson sestrojil 1. lokomotivu a Američan Robert Fulton 1. parní loď Začaly se posílat první zprávy na dálku díky telegrafu

Parní stroj

Parní lokomotiva

Sociální důsledky průmyslové revoluce V západní a střední Evropě se průmysl rozvíjel rychle Východní Evropa a Balkán zůstávaly zaostalými agrárními zeměmi

Nové společenské vrstvy Vznikly dvě nové společenské vrstvy: dělníci a buržoazie Dělníci: museli pracovat v továrnách, hutích a dolech. Pracovali všichni členové jejich rodin, včetně dětí od 5-6 let. Byli závislí na platu od zaměstnavatele. Neměli nárok na žádné sociální příspěvky. Nové stroje zastaly více práce a přebyteční dělníci byli propouštěni = docházelo k „rozbíjení strojů“ Buržoazie (kapitalisté): bohaté měšťanstvo, většinou továrníci, obchodníci, bankéři apod.

Práce dětí Přestože v některých zemích byla zavedena povinná školní docházka, řada dělnických dětí do školy chodit nemohla. Musela pomáhat živit rodinu Měly stejně dlouhou pracovní dobu jako dospělí Teprve postupně byly vydávány nové zákony, které postupně zkracovaly pracovní dobu dětí na 12, 10 později 8 hodin Nové zákony i zakazovaly vykonávat stejnou práci jako dospělí a omezily věk na 9 let Za práci dostávali zaplaceno mnohem méně než dospělí Děti vykonávaly jednotvárnou jednodušší práci

Pokusy o řešení situace dělníků Dělníci nedostávali žádnou pomoc od státu, proto zakládali svépomocné dělnické spolky. Každý dělník přispíval do společné pokladny, z ní se pak hradila podpora pro zraněné, nemocné a vdovy a sirotky Spolky vyjednávali se zaměstnavateli a organizovali stávky Někteří osvícení zaměstnavatelé chápali, pokud vytvoří lepší pracovní podmínky, budou dělníci odvádět kvalitnější práci (např.*opatrovny pro děti, dělnické domy, …) Postupně se podmínky zlepšovali, dokonce bylo zaváděno pojištění pro případ nemoci a podobně

Nové filozofické směry V 19.století začaly vznikat nové filozofické směry Zabývaly se postavením dělníků a hledaly řešení, jak zlepšit jejich situaci Chtěly změnu celkovou změnu společenského systému, což bylo nereálné Vznikl SOCIALISMUS, jeho hlavními představiteli byli Němci BEDŘICH ENGELS A KAREL MARX Socialismus se snažil najít způsob, jak vytvořit společnost, kde by nikdo nikoho nevykořisťoval Myšlenky socialismu zneužili ruští revolucionáři v roce 1917 v Rusku, na jeho základech vznikl komunismus

Proměna měst Do měst přicházelo stále více lidí, ubytovací kapacity přestali dostačovat takovému přílivu Vznikala nová předměstí, hradby přestaly plnit svoji funkci a často byly strženy Na předměstí stavěly továrny, v jejich okolí činžovní domy s nájemnými byty (viz učenice str.70) Vznikala i nová města – u nalezišť nerostným surovin

Změna způsobu života Usnadnění dopravy – parní lokomotiva a parník (Josef Ressel vynalezl lodní šroub) Exotické zboží se dováželo rychleji, zlevnilo, dostupnější Zlevnilo cestování – levnější cestování vlakem než kočárem s koňmi Cesta z Anglie do New Yorku trvala již jen 14 dní (dříve 2 měsíce) Vynález telegrafu- zprávy se šířily rychleji

Opakování Urči pravdivé a nepravdivé tvrzení 18.století vzešlo do historie pod pojmem „století páry“ ANO NE Robert Fulton sestrojil první ponorku ANO NE Bedřich Engels a Karel Marx byli představitelé liberalismu ANO NE Buržoazie zakládala svépomocné dělnické spolky ANO NE V západní a střední Evropě se průmysl rozvíjel rychle ANO NE Východní Evropa zůstávala zaostalou agrární zemí ANO NE Zodpovězte otázky: Proč měla Anglie pro rozvoj průmyslové revoluce lepší podmínky než zbytek světa? Proč se stalo exotické zboží ze zámoří dostupnější i pro normální lidi?

Správné odpovědi Urči pravdivé a nepravdivé tvrzení 18.století vzešlo do historie pod pojmem „století páry“ ANO Robert Fulton sestrojil první ponorku NE Bedřich Engels a Karel Marx byli představitelé liberalismu NE Buržoazie zakládala svépomocné dělnické spolky NE V západní a střední Evropě se průmysl rozvíjel rychleji ANO Východní Evropa zůstávala zaostalou agrární zemí ANO Odpovědi: V Anglii se od 17.st. neválčilo, od 14.st. zde neexistovalo nevolnictví a z kolonií měla množství surovin Exotické zboží zlevnilo a to díky levnější dopravě.

Zdroje http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://nd01.jxs.cz/941/874/68638c2345_40398699 _o2.jpg&imgrefurl=http://referaty-dejepis.blog.cz/0901/prumyslova- revoluce&usg=__YOuwbW8gDVIvoppt8cpbWlPCp- 0=&h=204&w=250&sz=14&hl=cs&start=0&sig2=gM8tQWZdQctTmvT7LLbP7Q&zoom=1 &tbnid=jLofGfOkiznqPM:&tbnh=113&tbnw=136&ei=DoCDTaLxCpDxsgbV9Y2fAw&prev= /images%3Fq%3Dpr%25C5%25AFmyslov%25C3%25A1%2Brevoluce%2Bobr%25C3%25A1z ky%26um%3D1%26hl%3Dcs%26sa%3DX%26rlz%3D1T4SKPT_csCZ423CZ423%26biw%3 D1345%26bih%3D488%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=298&vpy=80&dur= 188&hovh=163&hovw=200&tx=127&ty=107&oei=23- DTZiDPYnItAaKmtmkAw&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:1,s:0 Obrazky http://www.google.cz Model parního stroje: http://www.gamepark.cz/8594_vedecko_technicka_ revoluce_8592_156098.htm