1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
Města ČR – orientace na mapě
Sada č. XIV Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XIV _ SP, DUM č.18
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.4
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Vlastnosti sčítání a odčítání
Problematika restaurování sochařských prvků výzdoby chrámu Sv. Barbory
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.16

Nejmenší společný násobek
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.3
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.17
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
KONTROLA A MĚŘENÍ Měření součástí ve 3D
Abeceda VY_32_INOVACE_122, 7. sada, ČJ2 Český jazyk, 2. ročník ANOTACE
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Rekurze Predikát predek(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Transkript prezentace:

1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.18 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Vývoj práva Autor: Ivana Skalická Stručná anotace: Prezentace seznamuje žáky s krutostí středověkého práva na místních pramenech, vybízí k zamyšlení o výhodách demokratického zřízení v současnosti. Metodické zhodnocení: Žáci zaujatě sledovali místní historické doklady vývoje práva, následně diskutovali o shlédnuté dokumentaci. Využito VkO 9.B Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Skalická

Vývoj práva Zločin a trest v Pardubicích Zpracováno podle výstavy Východočeského muzea Pardubice ( ) 2

3

Místo konání výstavy VČM Pardubice - zámek 4

5

Pardubický soud Hrdelní soud se v Pardubicích pravděpodobně formoval ve druhém a třetím desetiletí 16.stol. Byl plně kontrolovaný vrchností Fungoval současně i jako víceméně samostatný soud městský 6

Prohřešky někdy občané řešili sami 7

Pachatel trestného činu byl zajištěn, když: Byl dopaden při činu Z nařízení vrchnosti Z vůle městské rady Na základě žaloby postiženého 8

Cesty nebyly bezpečné 9

Pachatel se dostal do zajišťovací vazby, aby : Proběhlo trestní řízení Byl vynesen rozsudek Byla provedena exekuce (= výkon tělesného trestu) nebo udělen jiný trest 10

Soud zasedal v kamenném domku šatlavy, která stávala na rohu dnešních ulic Na Třísle a Svaté Anežky české. K věznění sloužily dvě místnosti v přízemí Nebezpeční vězni byli umístěni v podzemí, kam slézali poklopem. 11

Další vězení Přihrádek Zámek -V Labské věži -V jihovýchodní věži (říkalo se jí Daliborka, nebo Košťálka) 12

Městská rada Představovala hrdelní jurisdikci (= soudní pravomoc) Řídila se: obecními právními předpisy instrukcemi vrchnosti 13

Radní manuál města Pardubic

Soudní přelíčení Celá městská rada se účastnila začátku a konce přelíčení = vynesení rozsudku během ostatních částí procesu nemuseli být všichni členové městské rady přítomni Celé trestní řízení zapisoval městský písař Nejdůležitější byl městský rychtář 15

Výslech 16

Městský rychtář Ohledával místa trestných činů Sledoval a zajišťoval provinilce Zajišťoval věznění Účastnil se výslechů a exekucí (=výkonu tělesných trestů) Sám soudil drobné žaloby (urážky na cti apod.) 17

Městský písař Účastnil se všech částí trestního řízení Zapisoval údaje o trestných činech Sepisoval žaloby Vyřizoval korespondenci s ostatními úřady Ve vězení i v mučírně zapisoval výslechy Sepisoval žádosti vězňů Zapisoval průběh exekuce 18

Registra vyznání od lotrův tajného i zjevného lotrovství, jinak smolná

Smolné knihy = nejzajímavější pramen, který nás informuje o zločinech a trestech v minulosti Jsou v nich zaznamenány protokoly výslechů obviněných 20

Práva městská

Žaloba Byla sepsána po předběžném výslechu obviněného Byla publikována v zasedání městské rady Po prvním výslechu rada rozhodla o potrestání obviněného - vězení -pokuta -podání k útrpnému právu 22

Útrpné právo Předpokládalo se, že: - dobrovolné vyznání není úplné - teprve při mučení se delikvent přizná beze zbytku - při mučení vyjmenuje spolupachatele Je jisté: - že pokud byl mučen nevinný člověk, dokázali ho přinutit přiznat se k činům, které nikdy nespáchal. 23

Constitutio criminalis Theresiana 1768 Zákoník vyobrazuje způsoby mučení a mučicí nástroje 24

Postup mučení 25

Průběh mučení: 1. vazba čili šněrování rukou Postup nebyl dlouho regulován, každé město mělo svá pravidla. Hrdelní řád Josefa I. z roku 1707 určuje pořadí 26

27

Svázání rukou a zavěšení závaží na nohy 28

Průběh mučení: 2. přiložení palečnic 29

30

Průběh mučení: 3. přiložení španělské boty 31

32

Průběh mučení: 4. suché trápení na žebříku Tažení na žebříku působilo bolestivé vykloubení končetin a poškození svalů. 33

Dobové návody 34

Průběh mučení: 5. světlé trápení na žebříku Průběh mučení: 5. světlé trápení na žebříku mohlo se 3x opakovat 35

Hrdelní řád Marie Terezie Pozměnil stupně mučení Za nejlehčí považoval palečnice Za nejtěžší španělskou botu 36

Zařízení vězení = sláma na zemi 37

Otázky a úkoly 1. Která doba byla v prezentaci zachycena? 2. Čím se vyznačovalo pardubické právo v tomto období? 3. Se kterými místy v Pardubicích je výkon práva spjat, která místa se připomínají? 4. Jednalo se vždy opravdu o spravedlnost? 5. Kdo řídil soudní proces a kdo se ho dále účastnil? 6. Vyber si některý z mučicích nástrojů a popiš jeho funkci, zamysli se, jak bys asi reagoval při jeho užití na sobě. 38

Řešení – 18. století. 2.Velikou krutostí. 3.Zámek, Přihrádek, dnešní ulice Sv. Anežky české, Na Spravedlnosti. 4.Často spíše bezpráví, přiznání bylo vynuceno mučením. 5.Rychtář, písař a městská rada. 6.Snímky 25 – 35 a vlastní úvaha. 39

Zdroje Vlastní fotografie z výstavy Východočeského muzea v Pardubicích Klipart MS Office 40