Grafický design, počítačová grafika Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013
„EU peníze středním školám“ Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Grafický design Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_26_4 Jméno autora Mgr. Antonín Grafnetter Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Co je to grafika? Umělecká reprodukční technika Reprodukční znamená rozmnožovací – co nakreslíme, namalujeme, můžeme několikrát rozmnožit (tiskem, kopírováním atd.)
Grafiku můžeme rozdělit na: Uměleckou grafiku Počítačovou grafiku (grafický design)
Umělecká grafika Vytváří se ručně různými nástroji do různých materiálů. Z nich se pak tiskne na papír. Každý tento tisk se považuje za umělecké dílo – originál.
Příklady umělecké grafiky: Linoryt – obrázek se ryje rydly do lina Dřevoryt – ryje se do dřeva, z něj se pak tiskne Sítotisk (serigrafie) – kreslí se na plátno (síto) napnuté na rám A další … Všechny takové obrázky tiskneme ručně a tudíž jich nemůžeme udělat moc.
Linoryt je vyrytý ručně do lina, vytiskneme mnoho stejných obrázků, ale časem se lino zničí)
Dřevoryt Je vyrytý ručně do dřevěné desky. Můžeme tisknout více stejných obrázků, ale i tady se časem deska opotřebuje.
Počítačová grafika (grafický design) Vzniká na počítači, na němž musí být instalován software – počítačový program, který umí kreslit a upravovat obrázky Tato grafika je také reprodukční – můžeme její pomocí libovolně množit a získávat nekonečné množství kopií Od umělecké se liší tím, že člověk, tvůrce, který ji tvoří nemusí být výtvarník (nemusí umět kreslit a malovat)
Programy (software) k vytváření počítačové grafiky Corel – Corel Draw (vektorový) Corel Photo Paint (rastrový) Adobe – Photoshop (rastrový) InDesign Illustrator (vektorový) Gimp Picasa Zoner atd.
Co je rastrový (bitmapový) obrázek? Skládá se z pixelů Získáme jej výstupem z fotoaparátu, skeneru K jeho úpravě používáme programy pro úpravu fotografií (fotoeditory), nebo bitmapové (rastrové) programy (Photoshop, Photopaint, Gimp, Zoner atd.)
Postupné zvětšování pixelů při výřezu z obrázku u rastrové grafiky
Co je vektorový obrázek? Skládá se z linek – křivek, které můžeme vyplnit barvou Můžeme libovolně měnit jeho velikost, tvar, barvy (na rozdíl od bitmapové) Jeho okraje jsou hladké K vytvoření používáme vektorové programy, například Corel Draw, Illustrator aj.
Příklad vektorového obrázku
Příklad vektorového obrázku Reklamní grafika
Příklad vektorového obrázku Umělecká
Ukázka počítačové kresby pro filmovou animaci
Co potřebujeme k počítačové grafice? Počítač – měl by být výkonnější, grafika je náročná na výkon a práce nám půjde rychleji Tiskárnu (inkoustová, laserová, kopírka) Scanner (skener) – pomocí skeneru můžeme do počítače „ofotit“ ploché předlohy (obrázky, papíry, vlastně vše, co je placaté) Tablet – není nutný, ale je dobrý. Je to zvláštní tužka, kterou píšeme nebo kreslíme po zvláštní destičce a obraz se nám přenáší do počítače. Je to obdoba například „touchpadu“ v notebooku nebo dotykového displaye u mobilu. Digitální fotoaparát
Scanner (skener)
Grafický tablet
Fraktály Nevytváří člověk, ale generuje je počítač. Člověk na jejich podobu nemá vliv.
Klíčová slova Pixel Bitmapa, Rastr Reprodukce Software Křivka, Vektor Grafika
Zdroje: Vlastní archiv http://www.slavneobrazy.cz/obr/tabule/178.jpg http://pejey.com/work/cola/img1.jpg http://www.posterbar.cz/uploads/galerie/003/003grafika04.jpg http://www.prlog.org/11040138-opticpro-st64-slide-film-scanner-by-plustek.jpg http://www.typo.cz/wp-content/uploads/2009/10/a_intuos4_large-591x411.jpg http://www.zine.cz/mirror/AZOld/dimenze/3d.jpg