Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PGR-10 Tematický celek (sada): Počítačová grafika Téma (název) materiálu: Text a práce s textem Předmět: Výpočetní technika Ročník / Obor studia: Třetí/Všechny obory a formy Autor / datum vytvoření: Kateřina Ipserová, DiS. / Anotace: Materiál slouží k výkladnu nové látky na téma: Text a práce s textem Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci popřípadě samostudiu 1
Nejzákladnější vložení textu do dokumen tu Klepnete na ikonu Vymezíte prostor – stisknete a držíte levé tlačítko myši. Uvolněním myši bude textový rámeček vytvořen. Papír vymezuje nakreslený rámeček. U textu lze měnit: – Velikost – Typ – Zarovnání 2
Text a práce s textem Text je neodmyslitelnou součástí každého dokumentu, letáku, vizitky či jiného objektu, který lze ve vektorovém editoru vytvářet. Možnosti, jaké lze s textem provádět, se v každém vektorovém grafickém editoru liší. Dva způsoby vkládání textu – Odstavcový ( nakreslí se textový rámeček) = delší text – Řetězcový ( jen se klikne) = nadpisy a krátký text 3
Změna velikosti textového rámu Textový rám lze měnit klasickou šipkou myši. Pomocí úchytných bodů změníte myší velikost textového rámu, automaticky se tomu přizpůsobí i text uvnitř rámečku. Zvětší se do nových rozměrů. 4
Otočení textového rámu 2x klikneme na text. U okrajů a rohů se zobrazí šipky. Uchopíte šipku a krouživým pohybem myši textovým rámečkem rotujete. Takto vypadá textový rám po otočení 5
Text na křivce Lze umístit na jakékoliv definované křivky, nebo na křivce jakéhokoliv objektu, který už byl vytvořen. Vytvořte křivku – ikona křivky. Klepnete na ikonu A. Klepnete na křivku. Zobrazí se kurzor a je možné psát text. Editace textu je shodná jako úprava klasického textu. 6
Barvy textu Písmo může mít i 2 barvy (vlastní barva písma a barva linky - obrysu). Text – musí být označen do bloku. Vyberete barvu na paletě. Levé tlačítko – obarví se ohraničení. Pravé tlačítko – obarví se výplň. Průhlednost – klepnete na barvu s křížkem. 7
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. Kralice na Hané: Computer Media, s.r.o., 2007, ISBN Pokud není uvedena citace, jsou obrázky vlastní tvorby 8