Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. VUT Brno
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Základy fotografování kompozice snímku

Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Jak fotografovat bouřky a blesky
Page 1 © 3M All rights reserved. TS/Speedglas SL Představení produktu 3M ™ Speedglas ™ SL.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
MONITOR.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Zápis čísla v desítkové soustavě
Kdo chce být milionářem ?
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Josef Keder Hana Škáchová
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
 denzita snímku D je závislá na intenzitě záření mAs a jeho pronikavosti kV  D = mAs. kV 3-5  V rozsahu 50 – 125 kV jde o 3. mocninu,  5. mocnina se.
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Hmotnostní zlomek převáděný na %
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE
KVALITA DIGITÁLNÍCH SNÍMKŮ V KONTEXTU POZEMNÍ FOTOGRAMMETRIE ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE FAKULTA STAVEBNÍ KATEDRA GEOMATIKY Listopad 2013Studentská.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
F IREMNÍ GRAFIKA ( ŠKOLA FOCENÍ ) Tomáš Mucha. Z ÁKLAD ÚSPĚCHU – „ HEZKÁ “ FOTOGRAFIE Pravidlo třetin Zlatý řez Perspektiva - prostor Linie a diagonály.
LCD displeje + princip zobrazení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Test určování a zařazování členovců
Základní pojmy, základy teorie a praxe
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je třeba světlo co dopadá na snímač regulovat Důsledek – nežádoucí výsledky: ▫ Přeexponování – světla bylo příliš mnoho, ztráta informace ve světlých částech snímku ▫ Podexponování - světla bylo velmi málo, ztráta informace ve tmavých částech snímku 2

Používáme nástroje: ▫ Expoziční čas ▫ Clona ▫ Citlivost ISO 3

Expoziční automatika napovídá, jak exponovat Jsou situace kde i automatika selže Fotoaparát nemá potuchy o tom co: ▫ vy vidíte v celé scéně ▫ co je nejdůležitější a tudíž co a kde má být nejlépe exponováno ▫ jak chcete, aby snímek celkově vyzněl ▫ jak chcete pracovat s hloubkou ostrosti atp. 4

Doba jak dlouho světlo na film/senzor působí Rozsah: ▫ Velmi dlouhé časy - v řádech sekund ▫ Velmi krátké časy - zlomky sekund..., 8s, 4s, 2s, 1s, 1/2s, 1/4s, 1/8s, 1/15s, 1/30s, 1/60s, 1/125s, 1/250s, 1/500s, 1/1000s,... 5

Krátký expoziční čas „zmrazí“ pohyb. Typické použití: Focení sportu, tance,... Kapající voda Zvířata v akci Reportáž 6

7

8

Pokud se to přežene – způsobí podexponování 9

Dlouhý expoziční čas „rozmaže“ pohyb Typické použití: Světla aut na ulici Ohňostroje, světelná show Tekoucí voda – klidný obraz hladiny Chvění přírody ve větru Zdůraznění pohybu (motosport) 10

11

12

13

Pokud se to přežene – způsobí přeexponování 14

Uzavíratelný prstenec Umístěný v objektivu vyjádření clony: f/2.8, f/8. F 2.8, F 5.6, F 8 kdy F=1/f. Pokud máme clonu otevřenou, otvor v objektivu je co největší, hodnota clonového čísla je nízká. Pokud začneme clonu přidávat, otvor v objektivu se začne zmenšovat, a pak říkáme, že používáme velkou clonu. 15

Expoziční automatika napovídá, jak exponovat Jsou situace kde i automatika selže Fotoaparát nemá potuchy o tom co: ▫ vy vidíte v celé scéně ▫ co je nejdůležitější a tudíž co a kde má být nejlépe exponováno ▫ jak chcete, aby snímek celkově vyzněl ▫ jak chcete pracovat s hloubkou ostrosti atp. 16

Malá hloubka ostrosti 17

Velká hloubka ostrosti 18

19

20

21

Čím vyšší citlivost, tím menší množství světla stačí ke správné expozici...., 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200,... Se zvyšující se ISO hodnotou roste obrazový šum ▫ náhodné barevné body ▫ viditelné zejména v tmavých částech snímku ▫ sníží též i jeho ostrost. 22

Pozor na Auto-ISO – sama mění citlivost ISO Odšumovací programy ▫ Šum lze digitálně redukovat ▫ Vede k degradaci obrazu ▫ Ztráta ostrosti Při focení nejdříve uvažujeme o expozičním času, cloně a až v poslední řadě měníme ISO, pokud je to nezbytné 23

Pracuje v hodnotách EV (Exposition Value) Udává zjednodušeně množství světla ve scéně Pokud je nastavená kompenzace expozice na: ▫ +0,3 EV ( neboli +1/3EV) snímek bude o 1/3 světlejší ▫ snímač bude propuštěno o třetinu více světla Nejčastější rozsah od -2 EV do + 2 EV při kroku 1/3 EV Fotoaparáty vyšší třídy umožňují kombinaci kompenzace s poloautomatickým režimem při plně manuálním nastavení kompenzace ztrácí smysl, protože v takovém případě je automatika vypnutá a není ji tedy potřeba korigovat. 24