Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je třeba světlo co dopadá na snímač regulovat Důsledek – nežádoucí výsledky: ▫ Přeexponování – světla bylo příliš mnoho, ztráta informace ve světlých částech snímku ▫ Podexponování - světla bylo velmi málo, ztráta informace ve tmavých částech snímku 2
Používáme nástroje: ▫ Expoziční čas ▫ Clona ▫ Citlivost ISO 3
Expoziční automatika napovídá, jak exponovat Jsou situace kde i automatika selže Fotoaparát nemá potuchy o tom co: ▫ vy vidíte v celé scéně ▫ co je nejdůležitější a tudíž co a kde má být nejlépe exponováno ▫ jak chcete, aby snímek celkově vyzněl ▫ jak chcete pracovat s hloubkou ostrosti atp. 4
Doba jak dlouho světlo na film/senzor působí Rozsah: ▫ Velmi dlouhé časy - v řádech sekund ▫ Velmi krátké časy - zlomky sekund..., 8s, 4s, 2s, 1s, 1/2s, 1/4s, 1/8s, 1/15s, 1/30s, 1/60s, 1/125s, 1/250s, 1/500s, 1/1000s,... 5
Krátký expoziční čas „zmrazí“ pohyb. Typické použití: Focení sportu, tance,... Kapající voda Zvířata v akci Reportáž 6
7
8
Pokud se to přežene – způsobí podexponování 9
Dlouhý expoziční čas „rozmaže“ pohyb Typické použití: Světla aut na ulici Ohňostroje, světelná show Tekoucí voda – klidný obraz hladiny Chvění přírody ve větru Zdůraznění pohybu (motosport) 10
11
12
13
Pokud se to přežene – způsobí přeexponování 14
Uzavíratelný prstenec Umístěný v objektivu vyjádření clony: f/2.8, f/8. F 2.8, F 5.6, F 8 kdy F=1/f. Pokud máme clonu otevřenou, otvor v objektivu je co největší, hodnota clonového čísla je nízká. Pokud začneme clonu přidávat, otvor v objektivu se začne zmenšovat, a pak říkáme, že používáme velkou clonu. 15
Expoziční automatika napovídá, jak exponovat Jsou situace kde i automatika selže Fotoaparát nemá potuchy o tom co: ▫ vy vidíte v celé scéně ▫ co je nejdůležitější a tudíž co a kde má být nejlépe exponováno ▫ jak chcete, aby snímek celkově vyzněl ▫ jak chcete pracovat s hloubkou ostrosti atp. 16
Malá hloubka ostrosti 17
Velká hloubka ostrosti 18
19
20
21
Čím vyšší citlivost, tím menší množství světla stačí ke správné expozici...., 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200,... Se zvyšující se ISO hodnotou roste obrazový šum ▫ náhodné barevné body ▫ viditelné zejména v tmavých částech snímku ▫ sníží též i jeho ostrost. 22
Pozor na Auto-ISO – sama mění citlivost ISO Odšumovací programy ▫ Šum lze digitálně redukovat ▫ Vede k degradaci obrazu ▫ Ztráta ostrosti Při focení nejdříve uvažujeme o expozičním času, cloně a až v poslední řadě měníme ISO, pokud je to nezbytné 23
Pracuje v hodnotách EV (Exposition Value) Udává zjednodušeně množství světla ve scéně Pokud je nastavená kompenzace expozice na: ▫ +0,3 EV ( neboli +1/3EV) snímek bude o 1/3 světlejší ▫ snímač bude propuštěno o třetinu více světla Nejčastější rozsah od -2 EV do + 2 EV při kroku 1/3 EV Fotoaparáty vyšší třídy umožňují kombinaci kompenzace s poloautomatickým režimem při plně manuálním nastavení kompenzace ztrácí smysl, protože v takovém případě je automatika vypnutá a není ji tedy potřeba korigovat. 24