Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Advertisements

Deduktivní soustava výrokové logiky
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Individua Daniel Boucník
Úvod do Teorie množin.
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Důkazové metody.
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Aristotelés – část druhá
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Formální jazyky a gramatiky
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Fuzzy logika.
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky, negace, logické spojky
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Výroková logika.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Marie Duží Logika v praxi Marie Duží 1.
Definice, věta, důkaz.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
Projekt: CZ.1.07/2.2.00/ Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie 1 Paradoxy a kritické myšlení Prof. Jan Novotný,
8. Složené výroky - implikace (výklad)
1 Úvod do teoretické informatiky (logika) 1 Marek Menšík
Úvod do databázových systémů
Množina bodů dané vlastnosti
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Lineární rovnice Druhy řešení.
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Petr Dvořák Filosofický ústav AV ČR
Výroková logika Analyzuje způsoby skládání jednoduchých výroků do výroků složených pomocí logických spojek. 1.
Gödelova(y) věta(y).
Sémantika PL1 Interpretace, modely
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0216, OPVK)

Původ a povaha paradoxů cvbybcvb Původ a povaha paradoxů Paradoxy již ve starověkém Řecku Etymologie - Παρα – mimo a ΔόΧα- mínění Paradox - slovo, označující takovou věc, která je v rozporu s naší zkušeností, přesvědčením, věděním nebo očekáváním. v přirozeném jazyce nacházíme případy, kdy nás odvození, které se zdá být správné vede od premis, jež se nám zdají být jednoznačně pravdivé, k závěru, který se zdá být jednoznačně nepravdivý situace, kdy závěr, je přímočaře negace jeho premisy. 1 MRÁZ, Milan. Pojetí paradoxu v Aristotelově logice a filosofii. In NOSEK, J.; STACHOVÁ J. (eds.) Myšlení v paradoxu, paradox v myšlení. Praha: Filosofia, 1998, s. 11.  

Paradox lháře Žádné smysluplné vyjádření nemůže být zároveň pravdivé a zároveň nepravdivé „Všichni Kréťané jsou lháři“. Není přímo paradoxní, jen ukazuje, že některá tvrzení podrývají svou vlastní důvěryhodnost. Čistý paradox (Lhářská věta): A:„ Teď právě lžu.“ Jeli A pravdivé právě lže A je nepravdivé Jeli A nepravdivě právě nelže A je pravdivé

Lhářskou větu lze vidět jako větu, která je ekvivalentní své negaci nepřijatelný důsledek problém věty, která se zdá přiřazovat předmětu určitou vlastnost pravdivá/nepravdivá stejně ji tu ani onu pravdivostní hodnotu není smysluplné přiřadit nelze reglementovat jako výroky jazyka logiky (které musí být pravdivé/nepravdivé)

Paradox hromady (sorites) Případ, kdy se dvě výchozí tvrzení jeví pravdivě a logicky z nich vyplývá nepřijatelný závěr. P1: Jedno zrnko netvoří hromadu písku P2: Přidáme – li k něčemu, co není hromada písku, jedno zrnko písku, nevznikne tím hromada Z:Postupným přidáváním jakéhokoli počtu zrnek písku nevznikne hromada písku

A: Některé z předpokladů nejsou pravdivé ač se pravdivé zdají B:Usuzování,které nás vede od P1,P2 k Z je ve skutečnosti nesprávné ač se správné zdá být C:Závěr je pravdivý, a měli bychom jej přijmout ač se zdá být nepravdivý a absurdní D: Kombinace některých z těchto možností nebo všechny

Řešení paradoxu hromady (sorites) Reglementace předpokladů par. úsudku a jeho závěru pomocí vhodného logického jazyka odhalení jejich logické struktury Zjištění, zda daný závěr vyplývá z daných předpokladů Pakliže z daných předpokladů vyplývá přijmutí /nevyplývá paradox vyřešen TAKTO SE DÁ ŘEŠIT VĚTŠINOU JEN V TEORETICKÉ ROVINĚ! Vždy je třeba zvážit, zda nebyl použit pouze omezený logický systém, nebo že se logická analýza jednoduše nepovedla

Logický jazyk, v jehož rámci budeme daný argument reglementovat, musí být dostatečně bohatý, aby nám jeho formule umožnily přiměřeně postihnout logickou formu premis a závěru Logické postupy, které máme k dispozici, nám musí skutečně umožnit rozhodnutí o správnosti/nesprávnosti úsudku Mnohdy je třeba bohatšího logického jazyku, kdy jeho vyjadřovací schopnosti budou bližší přirozenému jazyku

Paradoxy na úsvitu moderní logiky Matematizace logiky zpřesnění jazyka logiky bez víceznačností a neurčitostí paradoxů Bertrand Russell upozorňuje Fregeho na paradox jeho jazyk umožňuje odvodit cokoli z čehokoli – Russellův paradox Vlastnosti mající sama sebe (být vlastností, mít označení v češtině) Vlastnosti nemající sama sebe (být krávou, být teplý..) P: Vlastnost nemít sama sebe nemá sama sebe P: Množina všech množin, které nejsou prvkem sebe sama, není prvkem sebe sama Vyvrací sám sebe – je pravdivý právě tehdy, když je nepravdivý a naopak

mnoho variant a nových případů paradoxů Kurt Grelling - autologická (ty, které se vztahují samy na sebe- „pětislabičné“, „české“a heterologická ( ty, které samy o sobě neplatí – „masožravé“, „dlouhé“) nemohou se překrývat „hetorologické“ „heterologické“ – autologické – musí platit pravidla autologičnosti – heterologické „heterologické“ – heterologické – v takovém případě platí samo o sobě – autologické Slovo „heterologické“ má povahu skutečného paradoxu

Anatomie a fyziologie paradoxů „boj“ s konkrétním paradoxem - kvůli jaké chybě Předejít vzniku paradoxu Řešení paradoxu Hromady střet s fenoménem vágnosti řada teorií jedno řešení je v dnešní době široce příjímáno

Novodobé řešení paradoxu hromady Intuitivní pohled Kde je problem? P2: Když k něčemu, co netvoří hromadu písku, přidáme jedno zrnko písku, nevznikne tím hromada. Výrok prohlásíme za téměř pravdivý stupně pravdivosti pravdivost výroku lze reprezentovat od <0,1> P1: ¬hromada(1) P2: ¬hromada(n)→ ¬hromada(n+1) – pravdivostní hodnota 0,9¯

¬hromada(1) ¬hromada(n)→ ¬hromada(2) _________________________ ¬hromada(2) Z není bezvýhradně pravdivý pravdivostní hodnota implikace stanovena v případě, že je pravdivostní hodnota jejího antecendentu menší nebo rovna hodnotě jejího konskventu implikace s hodnotou 0,9 ¯ musí být tak, že pravdivost jejího konsekventu je o 0,00001 menší než pravdivost jejího antecedentu Z má pravdivostní hodnotu 0,9999 Každý další krok pravdivost tvrzení klesá logický systému, který umožňuje zachycení neostrých pravdivostních hodnot a otevírá cestu k vypořádání se s paradoxy vágnosti.

Děkuji za pozornost a přeji hezký den Anna Blatecká