Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.46 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: „Vzdělání pro život“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/3115/21/7.1.4/2011 Číslo a název šablony klíčové aktivity:V/2 – inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Vzdělávací oblast - vzdělávací obor (předmět):Člověk a jeho svět - Zeměpis Tematický okruh - téma:Střední Asie Autor vzdělávacího materiálu/DUM:Mgr. Jaroslava Vorlová Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Ověření vzdělávacího materiálu Třída: 7. Datum : Metodický list/anotace: Žáci se seznámí se zeměmi střední Asie, jejich náboženstvím a životem. Zamyslí se nad ekologickými problémy této oblasti a jejich řešením. VY_52_INOVACE_ZE.7.46
Střední Asie Oblast mezi Kaspickým mořem a Čínou Bývalé republiky Sovětského svazu
Státy Kazachstán Biškek Uzbekistán Dušanbe Kyrgyzstán Astana Turkmenistán Taškent Tádžikistán Ašchabad Vyhledejte v atlasech státy a jejich hlavní města, vypište si HDP a počet obyvatel.
povrch Poušť ………………………. A ………………………….. Řeky ………………………a ………………………………. Jezero ……………………… a ………………………… Pohoří ……………………………………………… …………………………..plošin Na východě převažují hory, na západě nížiny Doplňte podle atlasu zem. názvy
Zemědělství Pěstování bavlny, obilí, tabáku, mák Celiny – obrovské plochy pro pěstování obilí, dříve stepi Vysoké náklady a malé výnosy Zaměstnáno mnoho lidí, zastaralá technika, málo hnojiv Chov ovcí, skotu
Vysychání Aralského jezera K pěstování bavlny je potřeba velkého množství vody, kterou berou lidé z řek, které stékají z hor do Aralského jezera. Dochází tak k jeho vysychání. Čím méně vody přiteče do jezera, tím více se vysušuje a sůl stoupá k povrchu. Zasoluje tak okolní pole a je potřeba více vody. Vzniká tak kruh, ze kterého lze jen těžko vystoupit.
Rybáři bez práce
průmysl Těžba ropy a zemního plynu, těžba zlata Textilní průmysl Tkaní koberců Zničené životní prostředí -značné nerostné bohatství : zaručuje investorům vysoké zisky -špatná vnitřní struktura ekonomiky
Textilní průmysl – zpracování bavlny V Uzbekistánu začínají letní prázdniny v době, kdy začnou klesat teploty, tedy někdy uprostřed září. Děti mají dobré dva měsíce prázdnin, ale jen málo z nich je tráví s rodiči. Musejí totiž sloužit zemi a pracovat na polích. V období sklizně začíná v této středoasijské republice obskurní rituál, upomínající na komanda sovětských pracovníků: prezident Islam Karimov mobilizuje lid. Přibližně dva miliony školáků jsou posílány na sklizeň „bílého zlata“. Pro uzbecké elitní třídy je bavlna po zemním plynu a zlatu jedním z hlavních zdrojů příjmů. Její cena nikdy nebyla tak vysoká jako dnes. Uzbeckým dětem to ale radost nedělá. Když byla Navira loni poslána na sklizeň, bylo jí jedenáct let. Po celý jeden měsíc musela každý den se svojí třídou v sedm hodin na pole sbírat bavlnu až do podvečera. Děti měly za úkol sesbírat deset kilo bavlny denně. „Nasbírala jsem sotva tři kila,“ přiznává Navira. Její mzda činila 60 sumů za kilo, sotva tři centimy eura. Starší školáci na tom byli ještě hůř: jejich mzdu si ponechali učitelé a ti, kdo nedokázali udržet tempo, byli biti.
Dětská práce Každý podzim musejí děti v Uzbekistánu pracovat na bavlníkových polích. Z jejich nucené práce těží některé evropské podniky a nezdá se, že by to úřadům jejich země nějak zvlášť vadilo. content/uploads/2011/11/bavlna02.jpg
Náboženství Převažuje Islámské náboženství Každý národ má své specifické zvyky
Otázky na opakování Které plodiny se zde pěstují Co způsobuje nadměrné zavlažování polí Čí práce se využívá ke sklizni bavlny Převažuje zde zemědělství nebo průmysl Která nerostná surovina se zde nejvíce těží Jaké zde převažuje náboženství Dají se nějak řešit ekologické problémy této oblasti?