11. prosince 2012 Lenka Fialková
Stát S Stát R půjčka ČR=stát PE PE společnost Příjemce půjčky úroky Stát SStát PEStát R příjem100 daň % dle S/R DTT
Nový odst. 70 v komentáři OECD k čl. Nediskriminace – státy, které neumožňují vyloučení dvojího zdanění v takových případech na základě domácího práva, mohou doplnit ustanovení do svých smluv: „ When a permanent establishment in a Contracting State of an enterprise of the other Contracting State receives dividends or interest from a third State and the holding or debt-claim in respect of which the dividends or interest are paid is effectively connected with that permanent establishment, the first-mentioned State shall grant a tax credit in respect of the tax paid in the third State on the dividends or interest, as the case may be, by applying the rate of tax provided in the convention with respect to taxes on income and capital between the State of which the enterprise is a resident and the third State. However, the amount of the credit shall not exceed the amount that an enterprise that is a resident of the firstmentioned State can claim under that State’s convention on income and capital with the third State.“
Situace 1: DTT stát S/stát R – 10%; DTT stát S/stát PE – 10% ◦ Stát PE umožní zápočet 10% sražené daně při výpočtu daně PE Situace 2: DTT stát S/stát R – 10%; DTT stát S/stát PE – 0% ◦ Stát PE neumožní zápočet 10% sražené daně při výpočtu daně PE Situace 3: DTT stát S/stát R – 10%; DTT stát S/stát PE – 5% ◦ Stát PE umožní zápočet sražené daně do výše 5% při výpočtu daně PE Uvažuje se začleňovat takovéto ustanovení do ČR smluv?
Názor ing. Zíky ◦ Bez ohledu na nový odst. 70 Komentáře, lze takto postupovat podle současných smluv čl. Nediskriminace, odst. 3: ◦ „The taxation on a permanent establishment which an enterprise of a Contracting State has in the other Contracting State shall not be less favourably levied in that other State than the taxation levied on enterprises of that other State carrying on the same activities. „
varianta 1 - odečte se od tuzemského ZD rok tuzemský příjem zahraniční příjem zahraniční příjem - ZD v ČR daň v zahraničí 25% celkový základ daně v ČR daň v ČR zápočet - koeficient daň k zápočtu odečet v příštím roce , ,60, varianta 2 - odečte se od zahraničního ZD rok tuzemský příjem zahraniční příjem zahraniční příjem - ZD v ČR daň v zahraničí 25% celkový základ daně v ČR daň v ČR zápočet - koeficient daň k zápočtu odečet v příštím roce , ,60, ,671,4
varianta 3 - odečte se rovným dílem od tuzemského i zahraničního ZD rok tuzemský příjem zahraniční příjem zahraniční příjem - ZD v ČR daň v zahraničí 25% celkový základ daně v ČR daň v ČR zápočet - koeficient daň k zápočtu odečet v příštím roce , ,60, ,365,7 varianta 4 - odečte se od tuzemského i zahraničního ZD poměrem těchto příjmů na celkovém ZD rok tuzemský příjem zahraniční příjem zahraniční příjem - ZD v ČR daň v zahraničí 25% celkový základ daně v ČR daň v ČR zápočet - koeficient daň k zápočtu odečet v příštím roce , ,60, ,263,8
Názor ing. Zíky ◦ Přiklání se k řešení podle varianty 2 ◦ Důsledkem by bylo, že v následujícím roce, ve kterém není zahraniční příjem, by se tento náklad vůbec neuplatnil