Mgr. Lenka Venclová 2010. ČÍST A PSÁT uměli v ŘECKU téměř všichni dané – jednoduchostí písma – převzali od Féničanů / 24 znaků/ svobodnost řemeslníků,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

OLYMPIJSKÉ HRY.
Cesta k moudrosti.
Románská kultura 10. – 12. století
(Literární výchova - 7. ročník)
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Obecné poučení o literatuře
ANTICKÉ ŘECKO.
Řecká architektura a sochařství
Antické umění Starověké Řecko.
Antická kultura.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Olympijské hry.
Klasicismus a romantismus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ŘECKÁ KULTURA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Stavby Řecké umění Veřejné stavby Z kamene a mramoru Se sloupořadím
Olympijské hry.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
OLYMPIJSKÉ HRY.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
Řecká moudrost Věda a filosofie.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
Římská vzdělanost a kultura
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Název Architektura starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Antické Řecko Architektura.
Olympijské hry ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Olympijské hry.
VY_32_INOVACE_3D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Dějepis -6 ročník řecké umění
Antická literatura – Řecko
Řecká kultura archaické období
Řecká kultura klasické období
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Řecké divadlo.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – PRAVĚK, STAROVĚK. Nová škola Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk a starověk.
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Vrchol a pád řeckých civilizací.
Starověké Řecko 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Řecké hry a slavnosti citováno
Antické Řecko – Kultura
Abú Alí al-Husajn ibn Abdulláh ibn Síná. 980 – 1037 n. l. Středověký perský učenec, filozof, přírodovědec, lékař Otec moderní medicíny Měl velký vliv.
Dějepis Starověk – Řecko 4 Pavel Šupka
Kultura starověkého Řecka 2.
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 4 Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Umění Řecka Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 4/2012 Anotace: textová.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_10_Literatura,divadlo,film,hudba.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Výchova v antickém Řecku - utilitární
VÝVOJ OLYMPIJSKÝCH HER
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k doplnění výkladu a zápisu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 5 Předmět: Dějepis Ročník: 6
STAROVĚKÉ ŘECKO Dějepis 6.roč. Mgr.Renata Šimková.
Kultura ve starověkém Řecku
KULTURA ANTICKÉho ŘECKa
Starověké olympijské hry Novodobé olympijské hry Mgr. I. Roubalíková
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Mgr. Lenka Venclová 2010

ČÍST A PSÁT uměli v ŘECKU téměř všichni dané – jednoduchostí písma – převzali od Féničanů / 24 znaků/ svobodnost řemeslníků, obchodníků – potřeba gramotnosti Vznik SOUKROMÝCH ŠKOL – vzdělanost nutná k získání STÁTNÍHO ÚŘADU MUŽI jen MUŽI – od 7 let – číst, psát, počítat, kreslit 12 – 16 let – historie – četba Homéra hudba - /lyra, píšťala – hra na ně/ sport – běh, skok, zápas, vrh oštěpem, diskem po 16ti letech – jen bohatí – příprava na politiku – veřejné vystupování řečnictví obhajoba svých názorů v 18ti – na 2 roky do vojenského oddílu ŽENY ŽENY – jen v rodině – domácí práce nemohly se účastnit veřejného života

VĚDY úroveň vzdělání měla vliv na VĚDY poznání zákonitostí v přírodě DĚJEPIS DĚJEPIS – příčiny událostí HERODOT FILOZOFIE FILOZOFIE – ptá se po vzniku světa a smyslu života za vším je PRALÁTKA – HMOTY První měli za to, že za vším je PRALÁTKA – HMOTY, z ní se vše vyvíjí SOKRATES Nejvýznamnější SOKRATES – „Vím, že nic nevím“ kladl otázky, nic nenapsal zemřel, protože vnášel nejistotu, nutil přemýšlet PLATON PLATON – pravda je v idejích, ne ve skutečnosti co vidíme je jen ZDÁNÍ ARISTOTELES ARISTOTELES - zachytil veškeré vědění doby – systém zakladatel LOGIKY – každý úsudek musí být podložen

GEOMETRIE GEOMETRIE zde PYTHAGORAS – uzákonil NÁSOBILKU DESÍTKOVOU SOUSTAVU větu o čtverci nad přeponou – znali dříve i Babyloňané geometrie = měřit zemi LÉKAŘSTVÍ LÉKAŘSTVÍ – HIPPOKRATES založil první lékařskou školu vyšetření pohmatem úprava životosprávy osobní hygiena stanovil základní pravidla medicíny –tzv. „Hippokratova přísaha“ FYZIKA FYZIKA - ARCHIMEDESPŘÍRODOVĚDA

ŘECKÉ UMĚNÍ DIVADLO - vyvinulo se z rozhovoru mezi hercem a sborem ten komentoval dění na jevišti herci – jen MUŽI nešlo jen o ZÁBAVU, ale i POUČENÍ jednání hrdiny – vzorem rozlišení TRAGÉDIE – vážná hra – hrdina vždy na straně dobra náměty z Bible, řeckých bájí KOMEDIE – vysmívali se úředníkům ukazovali, co škodí lidem a státu

nový druh stavby – DIVADLO ZNAKY ZNAKY - NEKRYTÉ VE VOLNÉ PŘÍRODĚ – VE SVAHU zvedalo se STUPŇOVITĚ V KRUZÍCH pojalo diváků ORCHESTRA – kruhová rovina ve středu SCÉNA – obdélníková budova – uzavírala prostor ZVUK - velice dobré šíření MASKY – k rozeznání vzdálené postavy – charakter k zastoupení žen

STADION nový druh stavby i STADION nejslavnějšími sportovními hrami – OLYMPIJSKÉ HRY podle okrsku zasvěcenému Diovi - Olympie pořádané jednou za 4 roky před zahájením – ustal boj mezi válčícími státy síly se měřily – v disciplínách běh skok daleký vrh oštěpem, diskem zápas jízda na válečných vozech později i přednes básní

jednotlivé stavební slohy se lišily podobou sloupů DORSKÝ - silné sloupy, masivní hlavice jednoduchá podobná bochníku chleba IONSKÝ IONSKÝ - štíhlejší sloupy hlavice zdobená závity – volutami KORINTSKÝ KORINTSKÝ – nejzdobnější hlavice zdobená rostlinnými motivy, listy i závity