© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 VLSM and CIDR Routing Protocols and Concepts – Chapter 6.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Present Simple and Continuous
Advertisements

• Autor • Mgr. Anna Pastuchová • Cílová skupina • Aj5 • Očekávané výstupy • Umět utvořit ústní a písemné sdělení na dané téma • Klíčové kompetence • Pracovní.
Kdo to udělal? Who did it?. Proč to udělal? Why did he do it?
1 © 2004, Cisco Systems, Inc. All rights reserved. CCNA 2 v3.1 Module 10 Intermediate TCP/IP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Budoucí čas „to be going to“
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
IP adresy - cvičení.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Transistor stage with common emitter Worked out: Bc. Chumchal.
 Úvodní snímek – název a jméno  Osnova prezentace  Obrázky a grafy  Závěr, prostor pro otázky, poděkování, shrnutí  Vhodný slide na závěr – dlouho.
Daniel.steigerwald.cz Třídy, dědičnost a OOP v Javascriptu.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Prof. Ing. Jan Flusser, DrSc. Digitální zpracování obrazu
Sloveso "to BE".
SharePoint technologie WSS 3.0 a MOSS 2007 Tomáš Kutěj TSP – Office platform Microsoft.
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Pro své milé žáky vytvořila Kateřina Brandejsová
Abba – poslech, práce s textem.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
David Žváček 3.B. Boiler feed pump is a sort of pump designed to pump water into a steam boiler. The pump can be used to convey fresh water or condensed.
Tutorial: Engineering technology Topic: Casting to temporary forms Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Cvičení 2: Přítomný čas průběhový (Vyber správnou možnost)
Modal Verbs = způsobová slovesa.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
DIANA NARVÁEZ Hlavní město Ekv. Je Quito nacházející se v horách Ekv se dělí na 4 časti: Amazonie, Hory, Přimoří a Galapágy V Ekv. Žije 12´
Future Simple Tense Budoucí čas prostý. vyjádření budoucnosti vyjádření nabídky Vyjádření rozhodnutí Tomorrow, the day after tomorrow, in the future,
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
TO BE GOING TO Autor: Petr Baťa. Vazbu to be going to používáme k vyjádření budoucnosti. Dáváme ji přednost před budoucím časem prostým (will) v těchto.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Architektura Microsoft Windows
Transport of reacting species Transformation and degradation processes – additional members in the ADE equation Sources and losses- intensity of production.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Eating at the Restaurant VY_22_INOVACE_12 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
 Hra je určená pro dvě družstva nebo dva žáky – žluté x zelené  Po kliknutí na tlačítko s číslicí se zobrazí otázka, s otázkou se zároveň zobrazí napovídající.
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, prosinec 2013.
Variable –Length Subnet Mask. Úkol: vytvořit pro přidělenou síť s číslem /24 číslovací plán s využitím VLSM.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Addressing the Network – IPv4
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
All About Friends
How To Decorate Your Small Room
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 The Internet and Its Uses Working at a Small-to-Medium Business or.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 The Routing Table: A Closer Look Routing Protocols and Concepts – Chapter.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Network Addressing Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Operating Systems Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
Štěpán Šípal. Téma hodiny Přidělování IP adres dříve Organizace zajišťující přidělování IP DNS záznamy a registrace domény Opakování.
© 2006 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco PublicITE I Chapter 6 1 Inter-VLAN Routing LAN Switching and Wireless – Chapter 6.
1 © 2004, Cisco Systems, Inc. All rights reserved. CCNA 3 v3.1 Module 1 Introduction to Classless Routing.
Adresování IP adresy –síťová vrstva –4B – 32 bitů – – – adres.
Routing Protocols and Concepts – Chapter 6
Planning the Addressing Structure
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
The Routing Table: A Closer Look
Routing Protocols and Concepts – Chapter 6
Transkript prezentace:

© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 VLSM and CIDR Routing Protocols and Concepts – Chapter 6

Objectives  Classful and classless IP addressing  VLSM: Benefits of classless IP addressing  Classless Inter-Domain Routing (CIDR) standard

Introduction  Začíná být zoufalý nedostatek adres v prostoru IPv4.  Dočasné řešení: Classless Inter-Domain Routing (CIDR), = směrování bez ohledu na hranice tříd IP adres, které používá Variable Length Subnet Masking (VLSM), aby ISP mohli pronajmout jednu část classful sítě jednomu zákazníkovi, jinou část jinému zákazníkovi. S VLSM je možno rozdělit síť na podsítě, a tyto podsítě na další a další podsítě.

Classful and Classless IP Addressing  Jak zpomalit zaplňování adresového prostoru: VLSM & CIDR (1993) NAT = Network Address Translation (1994) Private Addressing (1996)

Classful and Classless IP Addressing  Classes of IP addresses are identified by the number of the 1st octet Class A addresses begin with a 0 bit Range of class A addresses = to Class B addresses begin with a 1 bit and a 0 bit Range of class B addresses = to Class C addresses begin with two 1 bits & a 0 bit Range of class C addresses = to

Classful and Classless IP Addressing  The IPv4 Classful Addressing Structure An IP address has 2 parts: The network portion on the left side of IP address The host portion on the right side of IP address

Classful and Classless IP Addressing

 Purpose of a subnet mask It is used to determine the network portion of an IP address K čemu je maska sítě Určuje síťovou část IP adresy, tj. které bity zleva jsou použity k určení sítě (a které bity zprava pro určení účastníka)

Classful and Classless IP Addressing  Classful Routing Updates Classful routing protocols (i.e. RIPv1) do not send subnet masks in their routing updates The reason is that the Subnet mask is directly related to the network address Classful směrovací protokoly ve svých aktualizacích neposílají masku podsítě. Pro ně je totiž maska pevně daná třídou adresy, a nedokážou si představit nic jiného.

Classful and Classless IP Addressing R1 posílá informaci o své podsíti /24. Ta prochází přes rozhraní s adresami /24 a /24, které patří do stejné nadsítě a mají stejnou masku /24. Proto se tato informace nepokazí a do R2 dojde správně.

Classful and Classless IP Addressing R2 by měl poslat na R3 informaci o podsítích /24, /24, /24. Tato informace ale musí projít přes rozhraní s adresou , která patří do úplně jiné nadsítě třídy C. Proto R2 informaci o třech podsítích shrne (sumarizuje) do informace o jediné nadsíti /16 třídy B. Tím je informace o podsítích pokažena a nedojde do R3 správně.

Classful and Classless IP Addressing Classless Inter-domain Routing (CIDR) Characteristics of CIDR:  More efficient use of IPv4 address space  Route summarization  Requires subnet mask to be included in routing update because address class is meaningless  Lepší využití adresového prostoru IPv4  Slučování cest šetří čas a místo v paměti směrovačů  Vyžaduje posílání masky podsítě v aktualizacích, protože z třídy adresy si masku nemůže a nechce odvodit.

Classful and Classless IP Addressing Classless Inter-domain Routing (CIDR) Update jdoucí z R2 na R3 teď bude znít /22. Narozdíl od automatické sumarizace, kterou dělají classful protokoly, tato classless sumarizace je inteligentní a vyjadřuje to, co je všem hlášeným podsítím společné – viz další snímek /22

Classful and Classless IP Addressing Classless Inter-domain Routing (CIDR) xxxx xxxx xxxx Maska adresy, která se bude posílat v aktualizaci z R2 na R3, bude vyjadřovat to, co je těmto třem adresám společného. Ty tři adresy jsou stejné v prvních dvou oktetech. Tomu bude odpovídat maska X.X. Dále ty adresy mají stejných 6 nul ve třetím oktetu. Celá maska tedy bude , a posílat se bude aktualizace /22. CIDR tedy sice sloučí tři podsítě do jedné, čímž se ušetří čas a místo, současně ale zachová správnou informaci o tom, co je těmto podsítím společné.

Classful and Classless IP Addressing Classless Inter-domain Routing (CIDR) xxxx xxxx xxxx Mohlo by to vypadat, že posláním aktualizace /22 se stejně ztratila informace o těch původních sítích. Neztratila. R3 si adresy těch sítí snadno spočítá. Zeptá se: Copak chybí mezi classless maskou /22 a classful maskou /24? Dva bity! A jaké jsou možné kombinace na nich? 00, 01, 10, 11. A už má ty adresy, o které jde.

Classful and Classless IP Addressing Jiný příklad: Rozepište si adresy a hledejte, co jim je společného. Zjistíte, že to je /20.

Classful and Classless IP Addressing CIDR = Classless Interdomaing Routing (nadmnožina) Variable Length Subnet Masking (VLSM) (podmnožina) CIDR pro svoje záměry používá metodu VLSM. VLSM umožňuje rozdělit síť na podsítě (nic nového), a tyto podsítě dále dělit na pod-podsítě.

Classful and Classless IP Addressing Obrázek nestudovat podrobně !!! Ale všimněte si, že síť třídy A je rozdělená na podsítě , , A tyto podsítě jsou dále rozdělené na pod-podsítě až např /24. To by bez VLSM při classful směrování nebylo možné.

Classful and Classless IP Addressing  Classless Routing Protocols  Characteristics of classless routing protocols: Routing updates include the subnet mask Support VLSM Support Route Summarization Aktualizace obsahují (a musí obsahovat) masky podsítí Umí použít VLSM Umí použít Route Summarization = slučování cest

Classful and Classless IP Addressing Routing Protocol Routing updates Include subnet Mask Supports VLSM Sends Supernet routes Classful No Classless Yes  Routing Protocols

VLSM  Classful routing: Only one subnet mask for all networks  VLSM & classless routing Subnetting a subnet: Podsítě můžeme rozdělovat na pod-podsítě More than one subnet mask can beused: Např. /22, /27, /30 při dělení té samé sítě More efficient use of IP addresses: Jedna síť může být rozdělena mezi různé ISP; ti mohou dále rozdělovat pod-podsítě různým zákazníkům

ITE PC v4.0 Chapter 1 22 © 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public VLSM  VLSM – the process of sub-netting a subnet to fit your needs -Example: Subnet /16, 8 more bits are borrowed again, to create 256 subnets with a /24 mask. -Mask allows for 254 host addresses per subnet -Subnets range from: / 24 to / 24

Classless Inter-Domain Routing (CIDR)  Route summarization done by CIDR -Routes are summarized with masks that are less than that of the default classful mask -Example: / 13 is the summarized route for the / 16 to / 16 classful networks

Classless Inter-Domain Routing (CIDR)  Steps to calculate a route summary -List networks in binary format -Count number of left most matching bits to determine summary route’s mask -Copy the matching bits and add zero bits to determine the summarized network address

Summary  Classful IP addressing  IPv4 addresses have 2 parts: -Network portion found on left side of an IP address -Host portion found on right side of an IP address  Class A, B, & C addresses were designed to provide IP addresses for different sized organizations  The class of an IP address is determined by the decimal value found in the 1 st octet  IP addresses are running out so the use of Classless Inter Domain Routing (CIDR) and Variable Length Subnet Mask (VLSM) are used to try and conserve address space

Summary  Classful Routing Updates –Subnet masks are not sent in routing updates  Classless IP addressing –Benefit of classless IP addressing  Can create additional network addresses using a subnet mask that fits your needs –Uses Classless Interdomain Routing (CIDR)

Summary  CIDR  Uses IP addresses more efficiently through use of VLSM -VLSM is the process of subnetting a subnet  Allows for route summarization -Route summarization is representing multiple contiguous routes with a single route

Summary  Classless Routing Updates Subnet masks are included in updates

ITE PC v4.0 Chapter 1 29 © 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public