Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Advertisements

Lineární rovnice 8.-9.ročník
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Slovní úlohy na společnou práci
Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Algebraické výrazy – početní operace
Lineární rovnice se závorkami
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Slovní úlohy se zlomky a procenty
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Soustava lineárních nerovnic
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Lomené výrazy – násobení a dělení
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Lineární nerovnice Autor: Mgr. Ludmila.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
Konstrukce trojúhelníku - Thaletova kružnice
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Lineární rovnice – 1. část
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Lomený výraz – definice, vlastnosti
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s úvahou a její kompozicí. Žák se pokusí sám vytvořit jednoduchou úvahu. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
Matematika Lineární rovnice
Vzájemná poloha přímky a kružnice
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s proslovem a jeho kompozicí
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.02 Číselné výrazy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
LINEÁRNÍ NEROVNICE, SOUSTAVY LINEÁRNÍCH NEROVNIC O JEDNÉ NEZNÁMÉ
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
autor: Vlasta Lindovská matematika – pamětné odčítání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Kvadratické nerovnice
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Ekvivalentní úpravy rovnic
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Rovnice - úvod ÚHLŮ.
Soustava lineárních nerovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Rovnost versus rovnice
Matematika Lineární rovnice
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.18 Lineární nerovnice o jedné neznámé – postup řešení, ekvivalentní úpravy Anotace: Prezentace ukazuje postup při řešení lineárních nerovnic s jednou neznámou včetně zkoušky. Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český Očekávaný výstup: Řeší lineární nerovnice o jedné neznámé. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok 2012-2013 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Devátý ročník základní školy

Již jsme se setkali s těmito zápisy: Lineární nerovnice Již jsme se setkali s těmito zápisy:   „Číslo 7 je větší než číslo 5.“   „Číslo – 8 je větší než číslo – 12.“   „Číslo 7 je menší než číslo 15.“   „Číslo 7 je rovno nebo menší než číslo 15.“ Takovým zápisům říkáme nerovnost.

Lineární nerovnice Všimněme si, že nerovnost má dvě strany.   Všimněme si, že nerovnost má dvě strany. Levá strana: zde je číslo 7 Pravá strana: zde je číslo 5 Levou stranu nerovnice budeme označovat L. Pravou stranu nerovnice budeme označovat P. S tímto označením jsme se setkali již u rovnic.

Co je to vlastně nerovnice? Lineární nerovnice Co je to vlastně nerovnice? Najděte reálná čísla, která jsou větší než číslo 5. Máme tedy hledat neznámá čísla (označíme x), která jsou větší než číslo 5. Mohou to být např. čísla 6; 7; 7,25; 100. Použijeme zápis nerovnosti a dostaneme jednoduchý zápis:   Takovému zápisu říkáme nerovnice. Zápis nerovnosti dvou výrazů, ve kterém máme určit neznámé číslo tak, aby daná nerovnost platila, nazýváme nerovnice.

V předešlém příkladu jsme hledali reálná čísla větší než číslo 5. Lineární nerovnice V předešlém příkladu jsme hledali reálná čísla větší než číslo 5. Představte si, že bychom při řešení nerovnice psali do výsledku všechna reálná čísla, která jsou větší než číslo 5. To ani nelze. Abychom zapsali všechna reálná čísla, která jsou řešení dané nerovnice, musíme využít intervalu.   Nalezení intervalu jsme v minulosti prováděli z číselné osy a číselnou osu jsme znázorňovali z nerovnice.

Lineární nerovnice Postup řešení Provádíme ekvivalentní úpravy jako u rovnic. Výsledek nerovnice znázorníme na číselné ose. Zapíšeme interval z číselné osy. Zapíšeme odpověď. Provedeme zkoušku. Pozor! Pokud budeme nerovnici násobit nebo dělit záporným číslem, znak nerovnosti se změní v opačný.

Řešení lineární nerovnice o jedné neznámé 4x – 3 ˃ 2x + 5 / – 2x + 3 4x – 3 – 2x + 3 ˃ 2x + 5 – 2x + 3 2x ˃ 8 /:2 Zk.: 2x:2 ˃ 8:2 x ˃ 4 4 +∞ 17˃15 Pro zkoušku vybere z intervalu např. číslo 5. L˃P Řešením nerovnice je x ˃ 4 ;