Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Matematický projekt I. - Hry s čísly Název sady DUMMatematické operace v oboru reálných čísel na 2. stupni ZŠ Číslo DUM VY_32_INOVACE_04_S2-18 Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Vzdělávací obor Matematika Ročník 6. Autor, datum vytvoření Mgr. Vítková Yweta, Doporučená ICT a pomůcky PC, dataprojektor, plátno
Anotace: DUM upevňuje a procvičuje základní početní operace s přirozenými čísly formou skupinové práce. Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/ Doporučení pro pedagoga: DUM obsahuje 4 časově náročnější příklady pro skupinovou práci žáků. Každá skupina řeší příklady v určitém pořadí dané tabulkou. Zadání všech příkladů je vhodné nakopírovat pro každý tým, nebo je možné pracovat v centrech u počítače a řešení posílat vyučujícímu po každém časovém úseku. Celkem může každý tým získat 4 body – 1 bod za úplné a správné řešení. Průběžné získávání bodů vyučující zapisuje hned do tabulky a promítá žákům prostřednictvím dataprojektoru.
Skupinový kolotoč Pracujeme v týmech. Důležité je správné rozdělení úkolů v týmu, jde o rychlost a přesnost. Na každý úkol I. – IV. máte 10 minut. Chybné nebo nedopočítané příklady jsou hodnoceny 1 trestným bodem. Za správné řešení získáte 1 bod. Řešení každého příkladu pište na samostatný papír a odevzdej po uplynutí dané doby na stůl.
Postup střídání příkladů pro týmy Číslo týmu 1. kolo2. kolo3. kolo4. kolo 1I.IV.III.II. 2 I.IV.III. 3 II.I.IV. 4 III.II.I.
I. Sečtěte čísla v každém řádku a v každém sloupci. Součet udává rok, kdy: a) vzlétlo první letadlo a b c def
I. Sečtěte čísla v každém řádku a v každém sloupci. Součet udává rok, kdy: b) byla objevena Austrálie a b c def
I. Sečtěte čísla v každém řádku a v každém sloupci. Součet udává rok, kdy: c) byla poprvé obepluta Země a b c def
I. Sečtěte čísla v každém řádku a v každém sloupci. Součet udává rok, kdy: d) objevil Kolumbus Ameriku a b c def
I. Sečtěte čísla v každém řádku a v každém sloupci. Součet udává rok, kdy: e) bylo poprvé dosaženo jižního pólu a b c def
I. Sečtěte čísla v každém řádku a v každém sloupci. Součet udává rok, kdy: f) byl vynalezen svítiplyn a b c def
II. Vypočti
III. a) V úlohách na násobení doplňte chybějící číslice * * * ∙ * * * * * ∙
III. b) V úlohách na násobení doplňte chybějící číslice * 7 5 ∙ * * * * ∙
III. c) V úlohách na násobení doplňte chybějící číslice * * 9 ∙ * * 4 * * * * 1 7 * 4 * * 2 3 * * * ∙
IV. V rodině Skrblíků všichni šetří na spořícím účtu na dovolenou. Doplň následující tabulku. Počáteční stav k Pohyby na účtu Pohyby na účtu Zůstatek k VkladVýběr Otec Matka Pavel Jana
I. Řešení
II. řešení
IV. řešení Počáteční stav k Pohyby na účtu Pohyby na účtu Zůstatek k VkladVýběr Otec Matka Pavel Jana
Hodnocení týmů Číslo týmu 1. kolo body 2. kolo body 3. kolo body 4. kolo body Celkem 1I.IV.III.II. 2 I.IV.III. 3 II.I.IV. 4 III.II.I.