P EDAGOGICKÉ A VÝCHOVNÉ ASPEKTY TRENÉRSKÉ PRÁCE Ivo Konvička.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Předmět a prameny pracovního práva
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Potravinové doplňky v současném sportu
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Struktura výuky.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Psychologie II Sociální psychologie
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Charakter Pavel Šuranský.
Psychologie koučování
Řízení sportovního tréninku
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Pedagogická Psychologie
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Podpora bezpečného klimatu prostřednictvím etické výchovy Hana Kachtíková 3.října 2017
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogika a psychologie
Psychologie koučování
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Lidé kolem nás TÉMA: Zásady.
Transkript prezentace:

P EDAGOGICKÉ A VÝCHOVNÉ ASPEKTY TRENÉRSKÉ PRÁCE Ivo Konvička

VYMEZENÍ POJMŮ,DEFINICE PEDAGOGIKA –věda o výchově a vzdělávání

Trenérská práce nespočívá pouze v působení na svěřence ve vztahu k jeho sportovní výkonnosti, neméně důležitým aspektem je VÝCHOVNÉ působení. Pokud porovnáme poměr mezi celkovým počtem svěřenců v dlouhodobé péči trenérů mládeže a počtem úspěšných sportovců v seniorském věku, je zřejmé, že pro většinu zůstane trenér především pedagogem. Větší či menší měrou a především pozitivně či negativně se podílí na formování osobnosti svěřence. Jako trenér a učitel současně jsem přesvědčen o tom, že SPORT sám o sobě je jedním z nejlepších výchovných prostředků.

K OLIK SPORTOVCŮ NA SNÍMKU DNES ZÁVODÍ ?

Z ÁKLADNÍ DETERMINANTY FORMOVÁNÍ OSOBNOSTI 1/ DĚDIČNOST 2/ VÝCHOVA 3/ PROSTŘEDÍ Geny jsou dány jednou provždy a prostředí, ve kterém dítě vyrůstá ovlivníme jen stěží. Takže jedinou možností jak můžeme aktivně ovlivnit vývoj osobnosti dítěte je VÝCHOVA. Sport jednoznačně patří mezi výchovné prostředky a TRENÉR je významným výchovným činitelem.

VLIV NA VÝCHOVU DÍTĚTE RODIČE Dítě ŠKOLA Trenér

S CHÉMA INTERAKCÍ, OVLIVŇUJÍCÍCH TRÉNINKOVÝ PROCES Z HLEDISKA SPORTOVNÍHO Dítě RodičeTrenér

S CHÉMA INTERAKCÍ, OVLIVŇUJÍCÍCH TRÉNINKOVÝ PROCES Z HLEDISKA VÝCHOVNÉHO Dítě RodičeTrenér

V ÝCHOVNÉ PRINCIPY, ZÁSADY, METODY Dále se již budeme věnovat výše uvedeným kategoriím

J EDNOTNÁ PEDAGOGICKÁ LINIE Ideální stav by nastal v případě, že všichni, kdo se podílejí na výchově dítěte působí ve vzájemném souladu. Těžko ovlivníme, zda rodiče dodržují tento princip, /matka – otec/ také škola má svá specifika a každý učitel může vychovávat jinak. Co však ovlivnit můžeme, je dodržování tohoto principu v rámci oddílu, jednotliví trenéři by měli dodržovat určité všeobecné zásady výchovného působení. Příklad: Výchova v duchu morálních zásad, dodržování zásad slušného chování a komunikace se svěřenci /tykání/. Specifikum pětiboje – externí spolupracovníci např. jezdečtí trenéři Řešení – Hlavní trenér určuje pravidla a dbá na jejich dodržování. Výhoda – trenéři jsou zvyklí dodržovat určité společné zásady v tréninkovém procesu.

O SOBNÍ PŘÍKLAD Trenér je pro svěřence vzorem a měl by se podle toho sám chovat. Je kontraproduktivní nedodržovat to, co vyžadujeme po svěřencích Příklady – amorální jednání nedodržování životosprávy porušování zásad slušnosti

M ORÁLNÍ ZÁSADY Morálka je souhrn právně nevymahatelných, obecně přijímaných zásad správného chování a jednání. /Rychlé šípy/ Poměrně častý je názor, že pokud chce být sportovec úspěšný, musí být více či méně egoistický, egocentrický, agresivní, vychytralý, nečestný atd., jedním slovem nemorální. Nesouhlasím, ale pokud se taková diskuze vede, jedná se o dospělé sportovce. Mládež má být vedena v duchu fair play a k dodržování morálních zásad. Diskuze o přípravě na reálný svět – miska vah

Z ÁSADY SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ Trenér musí dodržovat zásady slušného chování, souvisí to také s principem osobního příkladu. Totéž platí o svěřencích, od kterých je to nutno vyžadovat a to nejen ve vztahu k trenérovi, ale také mezi nimi navzájem. Příklady: Pozdrav, Používání zdvořilostních výrazů nepoužívání vulgarismů

B OHUMILE ……

Z ÁSADY SPRÁVNÉ KOMUNIKACE SE SVĚŘENCI T RENÉR KOMUNIKUJE SE SVĚŘENCI NEUSTÁLE, VĚTŠINOU FORMOU POKYNŮ A VYSVĚTLOVÁNÍ Subordinace Odbornost Motivace Přiměřenost /věku atd./ Přesvědčivost Autorita, ne povýšenost Používání vhodných komunikačních technik verbálních i neverbálních Síla hlasu,gesta,výraz, načasování,intonace Obsah – náplň tréninku Forma - výchovný prostředek komunikace formaobsah

S UBORDINACE - VZTAH NADŘÍZENÝ - PODŘÍZENÝ Hlavní faktor - věk Diskuze o přístupu – autoritativní – kamarádský Sporty kolektivní – individuální S postupujícím věkem autorita spolupráce

ZÁVĚREM ZKUŠENOST - DŮSLEDNOST Základem je tzv. vykonatelný pokyn Trvání na jeho provedení Vede k disciplinovanosti a kázni včetně sebediscipliny a sebekázně.

NEZAPOMEŇTE, ŽE S ÚSMĚVEM JDE VŠECHNO LÍP !!!

; Děkuji za pozornost