V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/03.0045.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
Občanská nauka Volvy v ČR ; VY_32_INOVACE_D2_13
M ÉDIA A POLITIKA Mgr. Vilém Ďoubal Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Volební systém České republiky
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Únorové počítání.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Celá čísla Dělení.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
POLITICKÝ EXTREMISMUS
Funkce voleb
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Úkoly nejen pro holky.
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Vládnutí Svoboda a zodpovědnost (občanská společnost) proces vládou vybraný, jí vyžadovaný a uskutečňovaný síla vlády.
Přehled volebních systémů Vojtěch Filipovský
Vývoj české ústavnosti
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Dělba moci.
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Většinový systém (senát) Poměrný systém (PS)
Název školy: Základní škola Městec Králové
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
Petr Machala. nejdůležitější prostředek uplatňování suverenity státu legální a legitimní způsob jak se podílet na moci Napište co nejvíce důvodů proč.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Jak a kam volíme u nás?. Ve volbách vybírají své politické ……………………………….., kteří reprezentují jejich ……………………………….. (Dufek,
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
volby Volební systémy v demokratických zemích
Politická geografie Volební systém ČR
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Transkript prezentace:

V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/

V OLEBNÍ SYSTÉMY soubor pravidel, která určují způsob obsazování funkcí na základě získaných hlasů ve volbách Záleží na: a) způsobu, jakým volič volí b) způsobu přidělování mandátů c) počtu a velikosti volebních obvodů

P OMĚRNÉ ( PROPORČNÍ ) VOLEBNÍ SYSTÉMY procento odevzdaných hlasů odpovídá procentu reprezentantů hodnoceny jako spravedlivé - umožňují i zastoupení menších stran vláda bývá méně stabilní – vznik koalicí podporují systémy více stran často stanovena tzv. volební klauzule - podmínka pro vstup do parlamentu (např. 5%) volby v několika větších volebních obvodech

P OMĚRNÉ ( PROPORČNÍ ) VOLEBNÍ SYSTÉMY volby do PS PČR, dále Polsko, Švýcarsko, Izrael aj.

V ĚTŠINOVÉ ( MAJORITNÍ ) VOLEBNÍ SYSTÉMY princip „vítěz bere všechno“ zvolen pouze jediný kandidát, který získá v daném volebním obvodu nejvíce hlasů většinou jednomandátové volební obvody systém vede ke snížení počtu politických stran vláda obvykle tvořena pouze jedinou stranou jednokolový (vítězí kandidát s největším počtem hlasů) dvoukolový (pokud v 1. kole nikdo nezíská většinu hlasů, postupují do 2. kola kandidáti s největším počtem hlasů)

V ĚTŠINOVÉ ( MAJORITNÍ ) VOLEBNÍ SYSTÉMY Většinovým systémem se volí Senát PČR, dále se používá např. ve Velké Británii nebo Austrálii

V OLEBNÍ CHOVÁNÍ Čím je motivováno rozhodování voličů? nerozhodnutí voliči (váhající) nevoliči (nechodí k volbám, nemají koho volit nebo se nezajímají o politiku) Co rozhoduje? a) sociální faktory (soc. status) b) ekonomické faktory (výše příjmů) c) žebříček hodnot (svoboda vs. sociální jistoty) taktická volba (volit menší zlo) předvolební preference (průzkumy veřejného mínění)

V OLEBNÍ ÚČAST podíl z celkového počtu oprávněných voličů, kteří přišli volit nízká volební účast – nedostatečný zájem o politiku nebo spokojenost s politickou situací nižší legitimita pro politické strany vyšší volební účast např. v Rakousku, Nizozemí nižší volební účast např. v Polsku, na Slovensku v ČR nižší volební účast u voleb do senátu povinná volební účast (např. Austrálie či Belgie)

V OLEBNÍ ÚČAST VE VOLBÁCH DO P OSLANECKÉ SNĚMOVNY P ARLAMENTU ČR 2010 – 62,60% 2006 – 64.47% 2002 – 58.00% 1998 – 74.03% 1996 – 76.41% Volby do České národní rady 1992 – 85,08 %

V OLEBNÍ ÚČAST VE VOLBÁCH DO S ENÁTU P ARLAMENTU ČR 2010 – 44,59% v 1. kole, 24,64% ve 2. kole 2008 – 39,52% v 1. kole, 29,85% ve 2. kole 2006 – 42,09% v 1. kole, 20,73 % ve 2. kole 2004 – 28,97% v 1. kole, 18,41 % ve 2. kole 2002 – 24,10% v 1. kole, 32,55 % ve 2. kole 2000 – 33,72% v 1. kole, 21,56% ve 2. kole 1998 – 42,37% v 1. kole, 20,36% ve 2. kole 1996 – 35,03% v 1. kole, 30,63% ve 2. kole

R EFERENDUM O PŘISTOUPENÍ Č ESKÉ REPUBLIKY K E VROPSKÉ UNII 2003 Volební účast – 55,21% Výsledky: ANO – 77.33% NE – 22.67%

Z DROJE DAVID, R. Politologie. Základy společenských věd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, ISBN KOL. AUT. Společenské vědy pro střední školy. 2. díl. Brno: Didaktis, ISBN