MĚŘENÍ A ORÝSOVÁNÍ - úvod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKOUŠKA PEVNOSTI V TAHU
Advertisements

ZKOUŠKA TVRDOSTI PODLE ROCKWELLA
OBJEMOVÁ A DÉLKOVÁ ROZTAŽNOST KOVŮ
ZKOUŠKA PEVNOSTI V OHYBU
VÝROBA OCELI – KYSLÍKOVÝ KONVERTOR
ZKOUŠKA PEVNOSTI V TLAKU
HUSTOTA KOVOVÝCH MATERIÁLŮ
KRYSTALIZACE KOVŮ Název školy
ZKOUŠKA TVRDOSTI PODLE BRINELLA
TEPLOTA TÁNÍ KOVOVÝCH MATERIÁLŮ
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
ZKOUŠKA PEVNOSTI VE SMYKU
ZKOUŠKA PEVNOSTI V KRUTU (TORZI)
ZKOUŠKA TVRDOSTI PODLE VICKERSE
VYSOKÁ PEC – SUROVINY A PRODUKTY
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
POSUVNÉ MĚŘIDLO – HLAVNÍ ČÁSTI
NÝTOVÁNÍ – VLASTNOSTI A DRUHY NÝTOVÝCH SPOJŮ
STROJNÍ SLOUPOVÁ VRTAČKA – HLAVNÍ ČÁSTI
NÁSTROJOVÁ OCEL Název školy
SLOŽENÍ OCELI Název školy
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Lubomír Kacálek Název šablonyIII/2 – Inovace.
ELEKTRICKÁ VODIVOST KOVŮ
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
VRTÁNÍ – DRUHY VRTAČEK Název školy
ROZBRUŠOVÁNÍ – KOTOUČE PRO ÚHLOVÉ BRUSKY
ROZBRUŠOVÁNÍ – BEZPEČNOST PRÁCE Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Lubor Černobila.
VYSOKÁ PEC – HLAVNÍ ČÁSTI
Kamenina Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Rozdělení keramiky Název školy
MIKROMETR – HLAVNÍ ČÁSTI
LEGOVÁNÍ OCELÍ Název školy
Průběžné poznámky Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Nakladatelské informace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Suroviny pro výrobu glazur Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název.
Šachtová a Rotační pec Název školy
Zpracování dokumentů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Měření rozměrů součástí 1
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Rok vydání Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Zatáčení na mechanickém kruhu
Komunikační mix Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
TEPELNÁ VODIVOST KOVŮ Název školy
PRUŽNOST A PEVNOST Název školy
Třídění rozemletých surovin Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2.
Mletí Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
ROZBRUŠOVÁNÍ – PRINCIP A SLOŽENÍ KOTOUČE Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
RAKU – pec a příslušenství
MĚŘENÍ DÉLKY - OPAKOVÁNÍ
ROZBRUŠOVÁNÍ - BRUSKY Název školy
Pece pro výpal surovin Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název.
Bibliografické citace – cvičení I. Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Náležitosti výrobního výkresu
Odkazy Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Propagace - periodika Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Rozdělení cihlářského zboží – krytiny
Obvyklé pořadí údajů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Přehled měřidel.
Název, podnázev Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

MĚŘENÍ A ORÝSOVÁNÍ - úvod Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0370 Autor Mgr. Lubor Černobila Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_CER0701 Stupeň a typ vzdělání Střední odborné vzdělávání Vzdělávací obor Technologie kovů Tematický okruh Měření a orýsování - úvod Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák střední školy, 15 – 18 let Anotace Definice a účel orýsování, určení maximální odchylky při měření, rozdělení měřidel na přímá a nepřímá měřidla, Klíčová slova Definice orýsování, maximální odchylka měření, přímá měřidla, nepřímá měřidla Datum 22.8.2012 www.zlinskedumy.cz

Měření a orýsování úvod ORÝSOVÁNÍ Orýsování je přenesení správných rozměrů z technického výkresu (či jiné technické dokumentace) na polotovar, ze kterého bude zhotovován výrobek.   Foto: www.vyukovematerialy.cz Foto: www.naradibohemia.cz www.zlinskedumy.cz

Měření a orýsování úvod PŘESNOST MĚŘENÍ - Přesnost měření a případná odchylka je dána použitým měřidlem. - Maximální možná odchylka měření je ½ nejmenšího dílku stupnice použitého měřidla. - Měříme-li délku například svinovacím metrem kde nejmenší dílek stupnice je 1mm, pak možná odchylka měření může být maximálně 0,5 mm. www.zlinskedumy.cz

PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ MĚŘIDLA Měření a orýsování úvod PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ MĚŘIDLA Měřidla je možné rozdělit na: 1/ Přímá měřidla – mají stupnici s hodnotami délky, úhlů apod. (např. svinovací metr, posuvné měřidlo, úhloměr) 2/ Nepřímá měřidla – nemají vlastní stupnici a míry jimi pouze přenášíme. (např. kružidlo, úhelník, kalibr, hmatadla, apod.) Foto: www. naradi-hrebec.cz Foto: www.eobchod.cz Foto: www.eobchod.cz Foto: www. nako.cz Foto: www. verko.cz Foto: www. naradi-hrebec.cz www.zlinskedumy.cz Foto: www. salex-naradi.cz

Měření a orýsování úvod DÉLKOVÉ MÍRY Základní jednotka délky je 1 metr, dle systému SI (soustava mezinárodně uznávaných jednotek). Ve strojírenství se všechny délky uvádějí v milimetrech a to bez uvádění jednotky „mm“. Pokud je tomu jinak, musí to být v dokumentaci uvedeno. Např. na kótovací čáře v technickém výkresu je uvedena míra „28“. Znamená to, že rozměr daný tímto údajem je 28 mm. Obrázek: www.me.umn.edu www.zlinskedumy.cz

Orýsování je přenesení rozměrů z technického výkresu na polotovar. Měření a orýsování úvod Doplňte správnou definici orýsování do obdélníku ve větě: Orýsování je . Správná odpověď: Orýsování je přenesení rozměrů z technického výkresu na polotovar.   www.zlinskedumy.cz

1/3 1/5 1/2 1/4 Maximální možná odchylka měření je nejmenšího dílku Měření a orýsování úvod Vyberte správně z možností a doplňte větu: Maximální možná odchylka měření je nejmenšího dílku stupnice použitého měřidla. 1/3 1/5 1/2 1/4 www.zlinskedumy.cz

Čím je dána maximální odchylka měření? Měření a orýsování úvod Která z odpovědí je správná? Čím je dána maximální odchylka měření? a) BARVOU OSVĚTLENÍ b) POUŽITÝM MĚŘIDLEM c) NEZÁVISÍ NA POUŽITÉM MĚŘIDLE www.zlinskedumy.cz

posuvné měřidlo ocelové měřítko PŘÍMÁ MĚŘIDLA kružidlo hmatadlo Měření a orýsování úvod Odpovězte, do které skupiny patří každé z uvedených měřidel. posuvné měřidlo ocelové měřítko PŘÍMÁ MĚŘIDLA kružidlo hmatadlo úhloměr úhelník NEPŘÍMÁ MĚŘIDLA pásmo pravítko kalibr www.zlinskedumy.cz

Co vyjadřuje označená kóta na technickém výkresu kovové součásti? Měření a orýsování úvod Obrázek: www.me.umn.edu Která z odpovědí je správná? Co vyjadřuje označená kóta na technickém výkresu kovové součásti? a) 60 cm b) 60 mm c) 60 m www.zlinskedumy.cz

Střední odborná škola Luhačovice Díky za Vaši pozornost! Lubor Černobila Střední odborná škola Luhačovice www.zlinskedumy.cz