Hardy – Weibergův zákon

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Gonozomální dědičnost
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Genetika člověka.
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
POPULAČNÍ GENETIKA 3 Pravděpodobnost v genetice populací
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Olomouc 10. října 2009 Marek Vácha
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Využití v systematické biologii
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Genetické zákony.
POPULAČNÁ GENETIKA..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Hardy – Weibergův zákon VY_32_INOVACE_04-16 Genetika populací Hardy – Weibergův zákon

Genetika populací Zkoumá dědičnost a proměnlivost na úrovni populací Změnu znaků v průběhu generací Populace = soubor jedinců téhož druhu, osídlující v daném čase určité přírodní území Velikost populace a způsob výběru partnerů ovlivňuje výskyt znaků v populaci

Genetika populací Genofond populace = soubor všech alel všech členů populace Ochrana genofondu: In situ – ochrana organismů v místě přirozeného výskytu Ex situ – ochrana organismů na náhradních stanovištích, mimo místa jejich přirozeného výskytu In vitro – uchovávání pomocí laboratorních metod (spermie, meristémy…)

In vitro kultura Autor: Martin Bahmann, Název:FA Geisenheim22.jpg, Zdroj:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FA_Geisenheim22.jpg, Licence:http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.cs

Uchovávání semen rostlin v semenné bance Autor:R. C. Johnson, Název:Seedbank.jpg, Zdroj:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Seedbank.jpg

Velikost populace Velká – několik stovek až tisíce jedinců Malá – několik desítek jedinců Autor:Charlotte Stirling, Název:Zebras at Masai Mara.png, Zdroj:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zebras_at_Masai_Mara.png

Výběr partnerů při rozmnožování Autogamie (samooplození) – vnitřní hermafroditi, samosprašné rostliny Alogamie (splývání gamet různých jedinců) – cizosprašné rostliny, gonochoristi, většina hermafroditů Panmixie (náhodné párování, stejná pravděpodobnost křížení kteréhokoliv jedince v populaci)

Velká panmiktická populace Neuplatňuje se přírodní výběr (jedinci si nevybírají partnera podle žádného kritéria – nepokoušejí se bránit inbreedingu) Nehraje roli vzdálenost (není omezené území, velká pohyblivost) Nesmí být ovlivněna plodnost Nesmí být výrazný vliv genetického driftu U daného genu nesmí docházet k mutacím Populace je uzavřená (není emigrace či imigrace)

Velká panmiktická populace Pokud jsou dodržena pravidla této populace platí HARDY – WEINBERGŮV ZÁKON : Vyjadřuje rovnováhu mezi alelami v panmiktické populaci (tj. rovnováhu mezi AA, aa, Aa) Genetická struktura (frekvence genů a genotypů) se v panmiktické populaci nemění, tato populace je v genetické rovnováze Popisuje frekvenci genotypů v ideální populaci Teoretické rozložení alel v populaci Vyjadřuje četnost alel → různá četnost genotypů a fenotypů (různý výskyt krevních skupin, barvy pleti…)

Hardy – Weinbergův zákon Frekvence alely A……..p Frekvence alely a……..q Frekvence tří možných genotypů: p² + 2pq + q² p x p = p²……AA (homozygot dominantní) q x q = q²……aa (homozygot recesivní) pq + pq = 2pq …..2 Aa (heterozygot) p + q = 1 (tj. 100%) p² + 2pq + q² = 1 (celkové genotypové složení populace)

Příklad V panmiktické populaci sledujeme barvu očí. Hnědou barvu nese dominantní alela (A). V této populaci má 8 % lidí modré oči. Modrou barvu nese recesivní alela (a). Kolik lidí má v populaci hnědé oči a jsou heterozygoti? Řešení: q2 = 8% = 0,08 (aa) q = 0,28 (a) p = 1 - 0,28 = 0,72 (A) 2pq = 2 x 0,28 x 0,72 = 0,4 = 40% (Aa) V této populaci má 40 % lidí hnědou barvu očí a jsou heterozygoti.

Příklad V naší populaci je 84% lidí Rh+ a 16% Rh-. Rh faktor je autozamálně dominantně dědičný → Rh+ lidé jsou buď dominantní homozygoti nebo heterozygoti a není možně je běžnými metodami rozlišit. Jaká je četnost alely pro Rh faktor a jaká je četnost jednotlivých genotypů v naší populaci?

Řešení: 84% ……………….Rh+ …..AA, Aa 16% .......................Rh- …..aa q2 = 16% (aa) = 0,16 q = 0,4 = 40% (a) p = 1 - 0,4 p = 0,6 = 60% (A) p² = 0,36 = 36% (AA) 2pq = 2 x 0,6 x 0,4 = 0,48 = 48% (Aa) nebo 84% (AA, Aa) – 36% (AA) = 48% (Aa) Četnost dominantní alely je 60%. V populaci je 16% homozygotů recesivních, 36% homozygotů dominantních a 48% heterozygotů.

Otázky Čím se zabývá genetika populací? Co je to genofond populace a jak ho chráníme? Pro jakou populaci platí Hardy-Weinbergův zákon? Jak bys popsal tuto populaci?

Autor DUM: Kateřina Turoňová Děkuji za pozornost Autor DUM: Kateřina Turoňová