Úvod do sociální a kulturní antropologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
PŘEDKOVÉ ČLOVĚKA A JEJICH CHOVÁNÍ Předmět : Evoluční psychologie Vypracovala : Magdalena Nedvědová.
Právo jako filozofický pojem
KULTURA Jitka Nešněrová.
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Filosofie úvod do problému....
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Model transkulturní péče
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základní pojmy v automatizační technice
Sociální patologie SCPT SCPA
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Postavení pedagogiky mezi vědami
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
3. téma: Kultura
Multikulturní výchova
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Mentální reprezentace
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Interkulturní výchova Osnova přednášek LS Tématické oblasti přednášky Rozdíl mezi multikulturním a interkulturním vzděláváním Charakter kultury.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Kultura Vladimír Velešík.
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
Transkript prezentace:

Úvod do sociální a kulturní antropologie Antropologická teorie kultury Tomáš Hirt, Ph.D.

Význam slova „KULTURA“ Axiologické pojetí kultury X Antropologické pojetí kultury

Axiologické pojetí kultury „péče o půdu“ (colo, coléré, …cultus)  „péče o duši“ (M. T. Cicero – filosofie: „kultura ducha“) Voltaire – „vysoká“ (aristokratická) x „nízká“ (plebejská) kultura J. G. Herder – kultura = zdroj mravní velikosti národa, který se projevuje ve všech zvycích, přesvědčeních a obřadech (Volksgeist) X civilizace = univerzální racionalismus moderní doby

Antropologické pojetí kultury Pojem „kultura“ neodkazuje ke sféře pozitivních hodnot Na půdě sociální a kulturní antropologie byl tento pojem poprvé použit v kontextu evolucionismu (E. B. Taylor, L. H. Morgan) Neexistuje jedna závazná definice (Kroeber & Kluckholn – 161 definic v roce 1952)

Předběžné vymezení pojmu kultura v antropologickém pojetí sdílené „návody pro život“ sdílené vzorce naučeného chování (sdílené abstrakce) vše, co lidé dělají, co o tom říkají a co si o tom myslí sféra sdílených hodnot norem, idejí a jazyka

Charakteristiky „kultury“ v antropologickém pojetí nositeli (nějaké) kultury jsou všechny lidské bytosti (není člověka mimo kulturu) kultura je plurální – v různých společnostech je zpravidla sdílena jiná kultura (neexistuje jednotná univerzální všelidská kultura) kultura tvoří integrovaný systém struktura, konfigurace, vzorec kultura je konzistentně strukturovaný celek (nikoli soubor odřezků) kultura je adaptivní (utváří se v rámci adaptace na konkrétní prostředí)

Charakteristiky „kultury“ v antropologickém pojetí /pokrač./ kultura je negenetická (není předávána geneticky) kultura je naučitelná (předává se v procesu učení) enkulturace, socializace kultura je sdílená kultura představuje program či kód, kterému shodně (či podobně) rozumí členové urč. Společnosti kultura je symbolická kultura je tvořena systémem symbolů (reprezentací = nesou význam)

Charakteristiky „kultury“ v antropologickém pojetí /pokrač./ kultura je specificky lidská v antropologickém smyslu mohou být nositeli kultury pouze lidé kultura je dynamická kultura tvoří nediferencované kontiunuum, proces kulturní změna (rekonfigurace, rekombinace kulturních prvků) endogenní (vynález) exogenní (přejímka)

Dilemata antropologického pojetí kultury Kultura není chápána ani jako zcela otevřená, ani jako zcela autonomní Dvojakost konceptu kultury kultura jako univerzální aspekt lidského bytí (není člověka mimo kulturu) kultura jako partikulární aspekt lidského bytí (variabilita konkrétních kultur)

Kulturní univerzálie Součásti kultury vyskytující se ve všech společnostech, třebaže ve své kulturně specifické podobě. G. P. Murdock (1945) Příklady: manželství, hra, dělba práce, incestní tabu, etika, směna, umění

Etnocentrismus tendence považovat vlastní způsoby života za samozřejmé a správné nahlížení na jiné způsoby života skrze optiku vlastní kultury poprvé použil termín W. G. Sumner v knize Folkways (1902); P. Murdock, M. Herskovits základní, umírněný, agresívní, sekundární, inverzní

Kulturní relativismus doktrína, která tvrdí, že kultury a společnosti jsou od sebe kvalitativně odlišné, každá má svoji vnitřní logiku, v jejímž rámci je jedině možné hodnotit její projevy jde o teoreticko – metodologický přístup ke studiu kulturních jevů vycházející z předpokladu, že jednotlivé kultury představují jedinečné a neopakovatelné sociokulturní systémy, které je možné pochopit a popsat pouze v kontextu jejich vlastních hodnot a kategorií F. Boas, R. Benedictová, M. Meadová etický relativismus