Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakub Marek Research & Development
Advertisements

Dědičnost ukazatelů fyzické zdatnosti
Obecné aspekty vývoje (ale i jednotlivých subvývojů) Organismus člověka  složitě integrovaný systém bio-psycho-socio-spirituální reciproční vztah.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Principy a zákonitosti motorického vývoje
Přednáška č. 2 Teoretický základ tělesného pohybu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Operational Programme Rural Development and Multifunctional Agriculture Ing. Helena Vojíková.
Makrofág a apoptotická buňka
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Creating Formulas Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tutorial: Physics Topic: Alternator Prepared by: RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Věková struktura Věkové složky (přirozená reprodukce) –dětská (obyvatelstvo 0-14 let) –reprodukční (obyvatelstvo
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
CSF/RPS Czech Republic 2004>2006 Community Support Framework Ministry for Regional Development, CR Community Support Framework Department Výroční zpráva.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
E COSYSTEM Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measurement of current and voltage Prepared by: Ing. Jiří Smílek.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
PRIMA 2014 REPRODUCTION Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Complaints 06C16 AutorLadislava Pechová Období.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Praktická doporučení pro PR a marketing – co v této oblasti může HR dělat lépe Dita Stejskalová.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Gymnázium, třída Kapitána Jaroše 14, Brno Nutriment for the athletes Author: Petr Jareš.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Angličtina: Queen Victoria
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Revize MGA/Aktualizace AGA
ANTROPOMOTORIKA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
A healthy life with wine
Ministry of Labour and Social Affairs,
The distribution of plants, where can plants grow
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Petr Michálek Datum konání:
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Anna Vildomcová Datum konání:
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Anthropomotorics PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 3 Theoretical Rules of Motor Development

Sekvenční pravidla vývoje motoriky člověka podle Gessela (1945). Osnova prezentace Základní pojmy. Zákony vývoje. Sekvenční pravidla vývoje motoriky člověka podle Gessela (1945). Přehled možných vývojových trendů. 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Principles of Development. Outline: Basic Terminology. Principles of Development. Sequence Rules of Human Motor Skills Development According to Gessell (1945). Overview of Possible Trends in Further Development. 3 Theoretical Rules of Motor Development

Základní pojmy motorického vývoje Fylogeneze: miliony let trvající vývoj člověka Ontogeneze: vývoj individuální trvající řádově desítky let (aktuální geneze – vývoj trvající hodiny, či dny) Růst: -kvantitativní (měřitelné) změny především v období po dospělost Vývoj: -kvalitativní změny (motorika) Rozvoj: -záměrně a kontrolovaně navozená změna některé z funkčních vlastností organismu Dědičnost (genetická výbava jedince): vrozené předpoklady jedince (biogenetický základ) Prostředí (exogenní činitel vývoje): získané předpoklady jedince (paragenetické, sociální, ..) 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Basic Terminology in Motor Development Phylogenesis: development of humans lasting for millions of years Ontogenesis: individual development lasting for tens of years (current genesis – development lasting for hours or days) Growth: quantitative (measurable) changes mainly during the period preceding adulthood Development: qualitative changes (motor skills) Progress: intentional and controlled development of some of functional quality of organism Heredity (genetic apparatus of an individual): innate preconditions of an individual (biogenetic background) Environment (exogenous factor in development): acquired preconditions of an individual (paragenetic, social, …) 3 Theoretical Rules of Motor Development

Zákony vývoje Zákon celistvosti a jednoty organismu: změny motorických funkcí jsou v úzké souvislosti s ostatními změnami. Zákon nezvratnosti a neopakovatelnosti: časová posloupnost ireversibilních změn (stadia, fáze, etapy vývoje). Zákon diferenciace a specializace: buněčná (svalový průřez), orgánová (plíce), funkční (protaženost) diferenciace vlivem fyzické aktivity (diferenciace roste s věkem). Zákon nerovnoměrnosti: přírůstek vývojových změn je v různých obdobích různý (dětství, pubescence). Zákon asynchronie: periodicita (střídání období rychlého vývoje a období relativního klidu), alternace (střídání ve vývoji jednotlivých orgánů, funkcí, atd. – viz. Senzitivní období) Zákon jednoty organismu a prostředí: vývoj je biologický děj, který souvisí s prostředím (atmosféra společnosti a rodiny ovlivňuje kvalitu a kvantitu dětské motoriky velmi významně). 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Principles of Development Principle of completeness and unity of organism: changes in motor functions are closely related to other changes. Principle of conclusiveness and unrepeatability: time sequence of irreversible changes (stages, phases, periods of development). Principle of differentiation and specialization: cell (muscle intersection), organ (lungs), functional (stretching) differentiation influenced by physical activity (differentiation increases with age). Principle of inequality: increment in development changes is different in different periods (childhood, puberty). Principle of asynchrony: periodicity (alternating periods of quick development and periods of relative tranquility), alternation (alternating development of individual organs, functions, etc. – see Sensitive period) Principle of unity of organism and environment: development is a biological process which is connected with environment (society and family atmosphere significantly influences the quality and quantity of child motor skills). 3 Theoretical Rules of Motor Development

Sekvenční pravidla motorického vývoje (Gessell, 1945) A Princip kefalokaudální: směr vývoje od hlavy k patě (poměr růstu, motorický vývoj – vztyčení hlavy, sed, ..). B Princip centrálně periferní: směr vývoje od centra k periferii (kyčel, koleno, kotník, prsty). C Princip recipročního propojení: současný vývoj protilehlých struktur (flexor – extenzor). D Princip funkční asymetrie: vyšší stupeň motorického vývoje, tzv.laterální preference (rukovost, nohovost, točivost,) E Princip individualizace: jedinečnost o neopakovatelnost jedince v celém jeho vývoji F Princip autoregulační fluktuace: vývoj neprobíhá přímočaře ale osciluje podél spirály, náhodné kolísání (fluktuace) vyrovnává organismus sám pomocí autoregulace. 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Sequence rules of motor development (Gessell, 1945) A Cephalocaudal Principle: development proceeds from head downwards (growth ratio, motor development – raising head, sitting, ..). B Central-peripheral Principle: development proceeds from center to periphery (hip, knee, ankle, toes). C Principle of Reciprocal interconnection: parallel development of opposite structures (flexor – extensor). D Principle of Functional Asymetry: higher level of motor development referred to as lateral preference (armhood, leghood, sinuosity,…) E Individualization Principle: uniqueness and unrepeatability of individuals in their complete development F Principle of Autoregulative Fluctuation: development is not direct but it oscillates around a spiral, random fluctuation is balanced by the organism itself with the help of autoregulation. 3 Theoretical Rules of Motor Development

Možné trendy motorického vývoje Konstantní Akcelerační trend Retardační trend Pozitivní asymptotický trend Negativní asymptotický trend ASYMPTOTA = LIMITNÍ VÝKON INFLEXNÍ BOD = SENZITIVNÍ OBDOBÍ 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Possible Trends in Motor Development Constant Acceleration Trend Retarding Trend Positive Asymptotic Trend Negative Asymptotic Trend ASYMPTOTE = LIMIT PERFORMANCE INFLECTION POINT = SENSITIVE PERIOD 3 Theoretical Rules of Motor Development

Způsoby sledování motorického vývoje Průřezové sledování: jeden rok provedeno měření všech ročníků (srovnávací studie) Longitudinální sledování: každý rok provedeno měření u dané skupiny(vývojové nomografy pro predikci individuálního vývoje, kasuistika – sledování n = 1) Smíšené průřezové a longitudinální: každý rok více ročníků (1,3,5 – 4.roky) Sledování s časovým zpožděním: měření po dosažení daného věku (skupinový populační trend, výška za posledních 50 let o 8 cm) 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Ways of Tracking Motor Development Sectional tracking: measuring of all age groups in one year (comparative study) Longitudinal tracking: measuring of one group each year (development nomographs for predicting individual development, casuistry - tracking n = 1) Combined sectional and longitudinal: more age groups every year (1,3,5 – 4 years). Tracking with time delay: measuring after the age in question has been reached (trend in group population, height in recent 50 years by 8 cm) 3 Theoretical Rules of Motor Development

Karlbergův ICP model růstu -1 1 3 5 7 9 11 13 15 17 19 I P C kombinovaný růst = I + C + P cm let 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Karlberg’s ICP Model of Human Growth -1 1 3 5 7 9 11 13 15 17 19 I P C Combined growth= I + C + P cm let 3 Theoretical Rules of Motor Development

Meziroční přírůstky tělesné výšky a tělesné hmotnosti charakterizující růstový sprint (Matiegka, 1927, 77) 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Annual Increase in Body Height and Weight which Characterize Growth Dash (Matiegka, 1927, 77) 3 Theoretical Rules of Motor Development

Růstové grafy (Lhotská a kol., 1995) 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Growth Graphs (Lhotská and coll., 1995) 3 Theoretical Rules of Motor Development

Změna proporcionality lidské postavy. (Matiegka, 1927,138) 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Changes in Proportionality of Human Body. (Matiegka, 1927,138) 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Děkuji za pozornost. 3. Teoretické zákonitosti motorického vývoje

Thank you for your attention. 3 Theoretical Rules of Motor Development