Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hardware Skříně počítačů
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Paměti RAM.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PSK-4-17.
Paměti Karel Brambora Martin Císař.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Paměť Počítač používá různé typy pamětí. Odlišují se svou funkcí, velikostí, rychlostí zápisu a čtení, schopností udržet data v paměti. Úkolem paměti je.
Základy počítačových sítí Strukturovaná kabeláž
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
PREZENTACE Microsoft Power Point prezentační program.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_143_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Biologie a somatologie člověka Kostní spoje u člověka
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítače IX - paměti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A14 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Ing. Hana Šmídová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_HARDWARE_S1.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Opáčko Co dělá procesor Co je to koprocesor Slot, patice
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Informatika - Paměti, ROM, RAM akademický rok 2013/2014
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
RAM Random Acess Memory. RAM? Random Acess Memory Read Write Memory Statické - tranzistory Dynamické – kondenzátory Propustnost v řádech GB/s.
FYZIKÁLNÍ PRINCIPY PAMĚTI
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PAMĚTI Paměť počítače je zařízení, které slouží k ukládání programů a dat, s nimiž počítač pracuje Paměť počítače je zařízení, které slouží k ukládání.
Paměti typu RAM.
Operační pamět počítače-RAM
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_HWD Tematický celek (sada): Hardware Téma (název) materiálu: Paměti Předmět: Hardware Ročník / Obor studia: První a druhý / Informační technologie Autor / datum vytvoření: Kateřina Ipserová, DiS. / Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky na téma: Paměti Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci popřípadě k samostudiu 1

Paměti Prostor pro ukládání dat Rozdělení: – Primární (vnitřní) - bezprostředně spolupracuje s CPU. – Sekundární (vnější) - pro ukládání dat a programů, se kterými CPU momentálně nepracuje. Parametry paměti – Vybavovací doba (ns) – rychlost vyhledání nebo zápisu dat. – Kapacita (KB, MB, GB, TB) – kolik bajtů je možné v paměti uchovat. – Důležitý parametr je zda se paměť po vypnutí vymaže. – Rozdělení paměti na ROM a RAM (pro čtení nebo čtení a zápis). 2

Fyzikální principy paměti Paměť tvoří matice miniaturních elektronických prvků (paměťová buňka) nabývající stav 0 nebo 1. 8 prvků vytváří 1 Byte (8 bit = 1 Byte). Prvky jsou spojeny řádkovými a sloupcovými vodiči 3

Paměť typu ROM Read Only Memory Hlavní úkolem je pamatovat si data po vypnutí počítače. Používá se pro uložení BIOSu ROM je pomalejší než RAM – načítání BIOSu. (Stínování) Operační paměť pak pracuje s BIOSem v rychlejší RAM. Typy – ROM (zápis provádí výrobce) – PROM (zápis provádí uživatel, pomocí programátoru paměti PROM. Nelze zapisovat opakovaně) – EPROM (možný opakovaný zápis, vymazání ultrafialovým zářením) – EEPROM (možný opakovaný zápis, vymazání elektrickými impulzy) – Flash-PROM (možný opakovaný zápis, programování přímo v PC) 4

Fyzická organizace operační paměti Paměť se skládá z paměťových modulů – zasunuje se do patice na základní desce. Paměťové moduly – Paměťové obvody jsou vloženy na destičce (DIMM) – DIMM (Dual Inline Memory Module) SDRAM – 168 pinů (pracuje při stejném taktu, jaký je nastavený na paměťové sběrnici. Najdeme ji na starých základních deskách) DDR– 184 pinů (jinak umístěné klíčování, nelze zaměnit za SDRAM, základní deska musí být s podporou DDR) DDR2– 240 pinů (nižší provozní napětí 1,8V proti 2,5 V u DDR. Nižší pracovní frekvence) – RIMM (Rambus Inline Memory Module) 184 pinů Jinak umístěné klíčování – SIMM (Single Inline Memory Module) Jednotné In-line paměťové moduly jsou úzké tištěné destičky, zhruba tři palce dlouhé nesoucí několik paměťových čipů. Používaly se dva typy modulů (podle počtu kontaktů) : 30 a 72 pinové. 72-pinové se ještě rozlišovaly na FPM (Fast Page Mode) a EDO (Enhanced Data Output). EDO se začaly používat v novějších 486 a pentiích. 5

Paměť typu RAM Random Access Memory Použití k zápisu a čtení Rychlejší než ROM Typy: – Statické RAM (SRAM) – paměťová buňka je tvořena elektronickým prvkem nabývající dvou stavů (nula nebo jedna) – Dynamické RAM (DRAM) – paměť tvořena miniaturním kondenzátorem. Nabitý stav je jednička a vybitý nula. Malá kapacita a brzy se vybíjí. Refresh – periodické dobíjení) – CMOS-RAM (Complementry Metal Oxide Silicon) – používá se pro zápis parametrů BIOSU programem Setup. Velmi důležitá data, proto je paměť po vypnutí počítače napájena z baterie. Zde je často integrován obvod hodin reálného času 6

DDR Dual channel Dvojité uspořádání paměťových kanálů – větší propustnost. Propojení operační paměti s chipsetem jsou použity dvě sběrnice. Propustnost je 2x větší. Pro přepnutí režimu musejí být splněny podmínky: – Moduly se osazují v párech. – Oba kanály obsazeny stejným typem paměťového modulu. – Každý DIMM musí být na jiné sběrnici (barevné odlišení banků). – O funkčnosti dual channelu informuje BIOS – post test. 7

Rozšíření operační paměti Čím větší paměť, tím lépe Rozšíření operační paměti - rozšíření DIMM (DDR, DDR2, DDR 3 či RIMM) prakticky stejná montáž Prohlédnou nainstalované moduly a zjistit jaký typ modulu použijeme. Zvážit rychlost kupovaného modulu Pak můžeme instalovat 8

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje HORÁK, Jaroslav. Hardware učebnice pro pokročilé. Brno: Computer Press, a.s., 2007, ISBN Pokud není uvedena citace, jsou obrázky vlastní tvorby 9