Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT AutorIng. Jiří Tocháček Číslo materiáluVY_32_INOVACE_AUT_1U_TO_21_05 NázevZákladní koncepce motorových vozidel Druh učebního materiáluPrezentace PředmětAutomobily RočníkPrvní – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“ Tématický celekPodvozky motorových vozidel AnotaceZákladní druhy konstrukce osobních automobilů Metodický pokynData projektor a notebook, popř. interaktivní tabule Klíčová slovaKoncepce (konstrukce) osobních vozidel Očekávaný výstupŽák získá informace o podstatě konstrukce osobních automobilů Datum vytvoření
(1) Klasická koncepce - motor s převodovkou je umístěn vpředu, podélně, hnací síla je přenášena na zadní (hnací) nápravu spojovacím kloubovým hřídelem. Jistou variantou je i možnost uložení převodovky u zadní nápravy tzv. transaxle. Důvodem je snaha o lepší rozložení váhy vozidla na jednotlivé nápravy. Výhody: poměrně velký a dobře přístupný zavazadlový prostor; možnost vytvoření různých verzí karoserie - sedan, kombi, pick-up apod. Nevýhody : nutnost použití spojovacího kloubového hřídele, který je zdrojem vibrací a častých poruch. Zvyšuje hmotnost vozidla a zmenšuje prostor pro posádku; za určitých podmínek - nedostatečné zatížení zadní nápravy. Základní koncepce konstrukce motorových vozidel Základní koncepce konstrukce osobních motorových vozidel
(2) Přední pohon - motor s převodovkou a rozvodovkou je umístěn u přední nápravy a to příčně (nejrozšířenější způsob konstrukce předního pohonu) nebo podélně. Výhody : velký a dobře přístupný zavazadlový prostor; možnost vytvoření různých verzí karoserií; odpadá spojovací kloubový hřídel; nejlepší využití obestavěného prostoru (zejména u vozidel s motorem uloženým napříč); bezpečnější projíždění zatáček - automobil je tažen; jednoduchá konstrukce zadní tuhé nápravy. Nevýhody: odlehčená přední - hnací náprava při jízdě do svahu nebo při akceleraci; nutnost použití stejnoběžných - homokinetických kloubů pro hnací hřídele kol; u motoru uložených napříč - komplikovanější konstrukce přední nápravy.
(3) Motor vzadu - zadní pohon - motor s převodovkou a rozvodovkou je umístěn u zadní hnací nápravy. Opět může být uložen podélně nebo příčně. Pokud je motor před zadní hnací nápravou, označuje se jako provedení s motorem uprostřed. Výhody: zadní náprava je dostatečně zatížena (zejména při jízdě do svahu a akceleraci); odpadá spojovací kloubový hřídel; jednoduchá konstrukce přední nápravy. Nevýhody : "přetáčivost" při rychlém projíždění zatáčkou; nedostatečně velký zavazadlový prostor; prakticky nulová možnost vytváření různých variant karoserií; horší chlazení a vytápění automobilu; u automobilu s motorem před zadní nápravou - obtížná přístupnost k hnacímu agregátu.
(4) Pohon všech kol a.) neustále poháněné obě nápravy Obě nápravy jsou neustále poháněné. U osobních automobilů s předním pohonem se rozvodovka zadní nápravy pohání rozdělovací převodovkou pomocí kloubového hřídele. Mezinápravový diferenciál vyrovnává rozdíly počtu otáček mezi přední a zadní nápravou. Tím se odstraňuje pnutí v pohonné jednotce a opotřebení pohonu a kol b.) připojitelný pohon všech kol Pomocí rozdělovací převodovky, která je součásti manuální převodovky jsou vedeny kloubové hřídele k zadní a přední nápravě. Většinou je poháněna zadní náprava a přední náprava se v případě potřeby připojuje.
(5) Hybridní pohon – pohon automobilu zajišťují dva různé motory např. zážehový motor a elektromotor. Změna pohonu je bez problému možná i během jízdy.
Použité podklady: 1. PodvozkyIng. Zdeněk Jan, Ing. Bronislav Ždánský 2. Příručka pro automechanika Rolf Gscheidle a kolektiv 3. AutomobilyMilan Pilárik, Jiří Pabst Autoexpert – časopis pro autoopravárenství Automobil Revue