Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Advertisements

Predikátová logika 1. řádu
Rozdělení registrů.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Individua Daniel Boucník
Jak funguje věda - jak vědci přemýšlejí, - jak přicházejí na své objevy, - co můžeme od vědy očekávat - a co naopak ne Mgr. Jan Kolář, Ph.D. Ústav experimentální.
Úvod do Teorie množin.
Střední škola stavební Jihlava
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
Aristotelés – část druhá
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
O povaze právní interpretace
Fuzzy logika.
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Metaetika-dílčí shrnutí
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Rozdělení registrů.
Výroky, negace, logické spojky
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Výroková logika.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Databázové modelování
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Metaetika Shrnutí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.
Definice hmoty Vzorem (pravzory, pralátka…) Identifikací (redukce na známou vlastnost) Gnoseologicky.
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filosofie Základy logiky.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Typ klienta.
Predikátová logika (1. řádu).
Emergentismus filosofie emergentismu v počítačových vědách
Gödelova(y) věta(y).
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“ - Nikola Húsková Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)

Logická možnost - logicky možné je to, co je představitelné, myslitelné, nebo přesněji, co není v rozporu se zákony logiky → není to v logické kontradikci (p ˄ ¬ p) - rozdílná od např. fyzikální možnosti (vše co není v rozporu s fyzikálními zákony vesmíru) → vše co je fyzikálně možné, je také logicky možné, ale ne naopak

Modální tvrzení - tvrzení o tom, že něco je možné, resp. nutné - bývají v logické formě problematické P1.Je možné, aby lidstvo zničilo samo sebe, když bude moci rozpoutat nukleární válku. P2.Lidstvo může rozpoutat nukleární válku. Z:Je možné, aby lidstvo zničilo samo sebe. (1)Je možné, aby lidstvo zničilo samo sebe. → je pravdivé? (2)Je nutné, aby lidstvo zničilo samo sebe. → je nepravdivé? Lidstvo zničilo samo sebe. → nepravdivé - nelze empiricky ověřit - nabývají pravdivostních hodnot vzhledem k množině možných světů

- možnost → Je možné, že T - nutnost → Je nutné, že T - modální termíny jsou vlastně kvantifikátory možných světů Je možné, aby lidstvo zničilo samo sebe. → Existuje možný svět, v němž lidstvo zničilo samo sebe. Je nutné, aby lidstvo zničilo samo sebe. → V každém možném světě lidstvo zničilo samo sebe.

Možné světy Gottfried Leibnitz ( ) autor samotné myšlenky 1.Co je to možný svět a k čemu přesně slouží? 2.V jakém smyslu možné světy existují? Vesmír je – skutečný svět – jedním z nekonečného množství možných světů existujících v Boží mysli. Bůh stvořil tento svět tím, že učinil jeden z možných světů, ten nejlepší, skutečným.

„kripkovské“ možné světy Saul Aaron Kripke ( současnost) - možný svět je cokoliv, co nám umožňuje odlišit pravdivá tvrzení od nepravdivých - neříká co je, ale k čemu má sloužit

„hintikkovské“ možné světy - maximální konzistentní třídy propozic - abstraktní entity, množiny formulí Jaakko Hintikka ( současnost)

„tichologické“ možné světy - soubor možných faktů - objektivně dané způsoby rozdělení vlastností a vztahů mezi prvky logického univerza D1Tlustý: Laurel, HardyHubený: - D2Tlustý: LaurelHubený: Hardy D3Tlustý: LaurelHubený: - D4Tlustý: HardyHubený: Laurel D5Tlustý: LaurelHubený: - D6Tlustý: - Hubený: Laurel, Hardy D7Tlustý: -Hubený: Laurel D8Tlustý: -Hubený: Hardy D9Tlustý: -Hubený: - D10Tlustý: LaurelHubený: Laurel D11Tlustý: HardyHubený: Hardy, Laurel Pavel Tichý ( )

V jakém smyslu možné světy existují? 1. Modální redukcionismus - možné světy lze ztotožnit s nějakými základnějšími a méně problematickými entitami → množiny propozic či vět - Jaakko Hintikka 2. Aktualismus – umírněný modální realismus - reálně (fyzicky) existuje jen náš skutečný svět, ostatní možné světy jsou jen zkonstruované abstrakcí ze skutečného stavu světa - Robert C. Stalnaker 3. Modální platonismus – extrémní modální realismus

Modální platonismus - možné světy jsou reálné a objektivně existující entity a jsou všechny stejného druhu, jako je náš skutečný svět, ale jsou časoprostorově a kauzálně naprosto oddělené - Teorie protějšku - Bill Clinton by mohl mít české občanství. → Existuje možný svět, v němž má Bill Clinton české občanství. Existuje možný svět, v němž má Clintonův protějšek české státní občanství. David Kellogg Lewis ( )

Lewisův argument Z: David Lewis věří, že existují možné světy, odlišné od našeho skutečného světa. P1: Věci se mohou mít jinak, než se zrovna mají. P2: Lewis (i my ostatní) věří, že věci by se mohly mít jinak mnoha různými způsoby. P3: Lewis věří, že vedlejší větu v předpokladu 2 lze přípustně parafrázovat následovně: Existuje mnoho dalších způsobů, jak by se věci mohly mít, vedle způsobu, jak se skutečně mají. P4:tudíž (z 2 a 3, vzhledem k tomu, že vedlejší věta v 3 má formu existenčního tvrzení) Lewis věří, že existuje mnoho dalších entit, které odpovídají popisu „způsob, jak by se věci mohly mít“. P5:tudíž (nazveme-li tyto „způsoby jak by se věci mohly mít“ možnými světy) David Lewis věří, že existují možné světy, odlišné od našeho skutečného světa.

Jak jinak bychom mohli analyzovat modální výrazy „možný“ a nutný“, kdybychom nepřijali Lewisovu teorii? 1. Modální výrazy jsou neanalyzované primitivní výrazy. - nemůžeme teoretizovat o modalitách → není to alternativní teorie 2.Modální výrazy jsou metajazykové predikáty: „G je možné“ znamená totéž, co „G je konzistentní věta“ - pojem konzistence je sám odvozen od pojmu možnosti → nelze možnost definovat pomocí konzistence „G je konzistentní“ znamená totéž co „G může být pravdivé“ „G je možné“ znamená totéž, co „G může být pravdivé“ - kruhová teorie

3.Modální výrazy jsou kvantifikátory možných světů, ale přitom možné světy jsou nějaké jazykově závislé entity (množiny vět apod.) - maximální konzistentní množiny propozic - buď nesprávné, nebo kruhové – podle vysvětlení pojmu konzistence

Konkrétní problémy spojené s Lewisovým modálním platonismem a teorií protějšku. Pavel by mohl stát dva metry od místa, kde stojí. → Existuje možný svět, v němž Pavel skutečně stojí dva metry od místa, kde stojí nyní. (1)Pavlův protějšek v nějakém světě stojí jinde, než Pavel sám stojí v tomto světě. (2)Pavlův protějšek v daném světě stojí dva metry od sebe sama. - (1) nedává smysl – časoprostorová izolovanost w1 a w2, (2) je absurdní tvrzení

D ě kuji za pozornost