Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL-GRAMATIKA-06 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Publicistický styl Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 3. a 4. ročník/ všechny formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování. Seznamuje s jednotlivými útvary publicistického stylu Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu
Publicistický styl
Cílem je informovat o aktuálních událostech a dění ve společnosti Je proměnlivý – reaguje na potřeby společenské situace Forma je mluvená i psaná Cílem je informovat o aktuálních událostech a dění ve společnosti Je proměnlivý – reaguje na potřeby společenské situace Forma je mluvená i psaná
Mluvená publicistika Televize – obrazový doprovod je dynamický Přímý televizní přenos – nejdokonalejší forma záznamu (ČT 24, ČT 1, NOVA aj.) Rozhlas – zvuková podoba (Český rozhlas, regionální rádia) Televize – obrazový doprovod je dynamický Přímý televizní přenos – nejdokonalejší forma záznamu (ČT 24, ČT 1, NOVA aj.) Rozhlas – zvuková podoba (Český rozhlas, regionální rádia)
Psaná publicistika Periodika (noviny a časopisy) -Noviny – vycházejí denně – aktuálně informují o veškerém dění (Mladá fronta DNES, Lidové noviny, Právo) -Bulvární noviny – vycházejí denně, obsah nebývá vždy pravdivý, mají vzbudit zájem -Časopisy – min. interval mezi čísly je týden – odborné, společenské aj. Periodika (noviny a časopisy) -Noviny – vycházejí denně – aktuálně informují o veškerém dění (Mladá fronta DNES, Lidové noviny, Právo) -Bulvární noviny – vycházejí denně, obsah nebývá vždy pravdivý, mají vzbudit zájem -Časopisy – min. interval mezi čísly je týden – odborné, společenské aj.
-Internetové noviny – -Teletext -Internetové noviny – -Teletext
Jazykový projev publicistiky Připravenost Promyšlenost Výstižnost Oficiálnost Prestižnost Reprezentativnost Objektivita Připravenost Promyšlenost Výstižnost Oficiálnost Prestižnost Reprezentativnost Objektivita
Jazykový projev publicistiky Přesvědčivost Jednoznačnost Aktuálnost Rychlost Přesvědčivost Jednoznačnost Aktuálnost Rychlost
Slohové postupy a útvary publicistického stylu Informační slohový postup Slohové útvary: a)Zpravodajské b)Analytické c)Beletristické Informační slohový postup Slohové útvary: a)Zpravodajské b)Analytické c)Beletristické
Zpravodajské útvary Zpráva – stručné, jasné informace o události, která proběhla Oznámení – jasné a stručné informace o události, která proběhne Článek – zpráva nebo oznámení s doplňujícími informacemi Interview – rozhovor mezi novinářem a osobností Zpráva – stručné, jasné informace o události, která proběhla Oznámení – jasné a stručné informace o události, která proběhne Článek – zpráva nebo oznámení s doplňujícími informacemi Interview – rozhovor mezi novinářem a osobností
Analytické útvary Úvodník – úvod časopisu, souhrn aktuálních témat Editorial – volné zamyšlení šéfredaktora nad tématy periodika Komentář – fakta a autorův osobní názor na věc Glosa – stručná, kritická poznámka k aktuálnímu dění Recenze – odborné a objektivní zhodnocení uměleckého díla Úvodník – úvod časopisu, souhrn aktuálních témat Editorial – volné zamyšlení šéfredaktora nad tématy periodika Komentář – fakta a autorův osobní názor na věc Glosa – stručná, kritická poznámka k aktuálnímu dění Recenze – odborné a objektivní zhodnocení uměleckého díla
Beletristické útvary Fejeton – vtipné, zajímavé a osobní zamyšlení nad aktuálními problémy (Jan Neruda, Karel Čapek, Ludvík Vaculík, Rudolf Křesťan) Soudnička – fejeton s námětem ze soudní síně (Karel Poláček) Sloupek – blíží se fejetonu, reaguje na aktuální dění Reportáž – informace o něčem zajímavém (události, zemi, kterou autor navštívil) Fejeton – vtipné, zajímavé a osobní zamyšlení nad aktuálními problémy (Jan Neruda, Karel Čapek, Ludvík Vaculík, Rudolf Křesťan) Soudnička – fejeton s námětem ze soudní síně (Karel Poláček) Sloupek – blíží se fejetonu, reaguje na aktuální dění Reportáž – informace o něčem zajímavém (události, zemi, kterou autor navštívil)
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN