3: Senzorické procesy a procesy vnímání (percepce)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Advertisements

Stereofotogrammetrie FTG1 – stereofotogrammetrie
Druhy smyslového vnímání
3: Senzorické procesy; vnímání (percepce)
Smyslová soustava člověka
Optické klamy a teorie barevného vidění
VNÍMÁNÍ základní teoretické koncepce vývoj vnímání
Prezentační manažer Kapitola 3.0 (Úvodní práce v programu)
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Optické přístroje Předmět:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Optické vlastnosti oka
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Nervová soustava.
Fyzika.
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
Vymezení, funkce, zdroje
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Optické klamy a iluze Petr Vejsada. Optické klamy a iluze Petr Vejsada.
ŽLUTÁ SKVRNA.
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nervová soustava- receptory
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Středové promítání dané průmětnou r a bodem S (Sr) je zobrazení prostoru (bez S) na r takové, že obrazem bodu A je bod A‘=SAr. R – stopník přímky.
SMYSLY ČLOVĚKA.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Kurz neurovědy 4. ročník. 2 3 Sledování vnitřního a vnějšího prostředí Vysílání signálů z periferie do CNS pro další zpracování Důležitost pro homeostázu.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Co je kognitivní psychologie?
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Mentální reprezentace
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Pozornost a vědomí.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Digitální učební materiál
Psychické procesy - vnímání
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Fotorecepce.
Co je kognitivní psychologie?
Psychologie Senzorické procesy (čití), smyslové orgány
Co je kognitivní psychologie?
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Eye-Trackingový výzkum mezikulturních odlišností ve zrakovém vnímání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

3: Senzorické procesy a procesy vnímání (percepce)

Úvod – vymezení základních pojmů Senzorické procesy: procesy příjmu a překladu informace z vnějšího a vnitřního prostředí organismu na senzorických receptorech (smyslových zakončeních) Percepce: proces výběru, organizace a interpretace senzorických dat

Někdy můžeme mít problém správně vnímat to, co je přístupné našim smyslům

Senzorické procesy - čití 3 typy zpracování informací: Transdukce: překlad (fyzikální či chemické energie) smyslových podnětů do elektrické energie neurálních vzruchů Kódování: převod dílčích charakteristik smyslových podnětů do určitého specifického neurálního vzorce aktivace (počitky = zážitky dílčí jednoduché kvality podnětu) Senzorická redukce: filtrování a analýza vstupní informace před odesláním neurálního vrzuchu

Senzorické procesy Neurální vzruchy získané podrážděním smyslových zakončení jsou vedeny do odpovídajících projekčních oblastí mozku

Senzorické prahy Psychofyzika: studium vztahů intenzity podnětů k zážitku podnětů Absolutní podnětový práh: nejmenší intenzita podnětu, kterou zaznamenáme Diferenční podnětový práh: minimální odlišitelný rozdíl vmezi dvěma podněty

Porozumíme procesům vnímání(percepce)? - iluze Iluze: chybné nebo matoucí percepce užívaná ke studiu normálních percepčních procesů Např. Müller-Lyerova iluze na obrázku. Která svislá linie se zá delší?

Percepce: přehled percepční procesy: Selekce: věnování pozornosti některým senzorickým podnětům zatímco jiné jsou ignorovány Organizace: a uspořádávání informací do podoby, která nám usnadňuje porozumět prostředí (a tudíž orientovat se v něm) Interpretace: jak mozek vyhodnocuje takto uspořádanou informaci (interpretuje ji – tj. jaký jí dává význam)

Percepce – mozkový proces interpretace informací základní percepční funkce: Lokalizace – „kde“ odlišit jeden objekt od druhého (pozadí) určit polohu – včetně vzdálenosti a pohybu Rozpoznávání – „co“ raná stádia – detektory rysů pozdější stádia rozpoznávání objektů (percepční kategorie) vliv kontextu

Lokalizace Odlišování objektů obraz na sítnici = mozaika jasů a barev percepč. systém  vydělení určitých objektů

Selekce a organizace Gestalt psychologie význam vnímání celých tvarů nebo objektů; navrhla řadu principů, podle kterých uspořádáváme podnětové pole objekt / pozadí(zvratné) sdružování objektů (blízkost, dotváření, nepřerušené pokračování, podobnost) společná vzdálenost společný pohyb atd.

Sdružování objektů; figura - pozadí blízkost podobnost pokračování dotváření figura/pozadí

Určování polohy: vzdálenost 6 monokulárních vodítek pro odhad vzdálenosti lineární perspektiva překrývání relativní velikost gradient vzorců výška stínování

Určování polohy: vzdálenost binokulární vodítko: binokulární rozdíl disparity: odlišné obrazy na retinách pravého a levého oka

Určování polohy: vnímání pohybu stroboskopický pohyb (film) skutečný pohyb – propriocepce očních svalů

Percepční konstanty jasu barvy tvaru velikosti příklad konstanty tvaru – podráždění buněk na sítnici je pokaždé jiné, přesto stále vnímáme tytéž „dveře“

Určování polohy: vnímání hloubky Vnímání hloubky: schopnost vnímat třídimenzionální prostor a přesně posuzovat vzdálenost Vnímání hloubky zahrnuje jak binokulární tak monokulární klíče

Rozpoznávání = zařazování objektu do určité kategorie (toto je košile) rozpoznání  možnost usuzovat  vytěžíme víc informací než bezprostředně dostáváme časná x pozdější etapa rozpoznávání „popis“ porovnávání s tvary různých kategorií (linie, hrany, úhly) v mozkové kůře existují 3 typy buněk specif. reagující na určité podněty (Hubel, Wiesel, 1968; 1981 – Nobelova cena) tzv.jednoduché buňky reagují, když oko vnímá rozhraní mezi tmavou a světlou oblastí v dané orientaci a s daným umístěním v receptivním poli komplexní buňky – nevyžaduje určité umístění, reaguje kontinuálně na pohyb rozhraní v jejím receptivním poli hyperkomplexní buňky – vyžadují orientaci a délku podnětu

Percepční rysy Geony

Rozpoznávání - vliv klíčů The Ames Room Illusion

Interpretace– dvojznačné podněty

Percepce: interpretace informace Percepční adaptace Percepční nastavení („set“) Kontext Bottom-up vs. top-down zpracování

Percepce: interpretace informace Percepční adaptace: mozek se přizpůsobí změně v prostředí

Percepce: interpretace informace Percepční nastavení: připravenost vnímat určitým způsobem

Percepce: interpretace informace Kontext a percepční set kdo je na snímcích?

Percepce: interpretace informace kdo je na snímcích opravdu?

Percepce: interpretace informace Bottom-up vs. top-down zpracování: Bottom-up - když se učíme číst, učíme se tvary jednotlivých písmen, pak si všímáme že tvoří slova top-down zpracování – díky němu přečteme i toto: Ldkisý mezok, to je závlšntsot. Mlyísme si, že s ním mylísme, kdo ví?

Podprahová percepce: Podprahová (subliminální) percepce (percepce bez uvědomování si percipovaného) je výsledkem pravděpodobnostního záchytu signálů, ale scházejí důkazy o podprahovém přesvědčování

Jak můžete vysvětlit tzv. nemožné obrazy?

Percepce je konstruktivní proces důležitost zkušenosti (kontext, zpracovaní top-down) ne „odraz“, ale nejlepší možný způsob interpretace informace