HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_ INOVACE_44_INFORMATIKA_ 3.+4.ROČNÍK_HISTORIE INFORMACÍ – vytvoření a ověření VM Výukový materiál slouží k vyvození učiva o počátku informací.
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_22_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Počítačová grafika - úvod
INFORMACE STAROVĚK STŘEDOVĚK NOVOVĚK
Jak pracuje počítač vstupní a výstupní zařízení počítače
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_21_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Součin mocnin se stejným základem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Počítačové sítě Informatika – 7. ročník
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Informace a počítače Informatika 8. ročník bit byte
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami – 1
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Záznamová média Informatika – 6. ročník
Převody jednotek objemu
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 2.ročník ZŠ Zábavná matematika
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Převody jednotek hmotnosti - 2
Převody jednotek obsahu
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Násobení desetinných čísel
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítání a odčítání desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Pro 2.ročník ZŠ, vytvořeno : březen 2012 Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_01_Informace.
Petr Fodor.
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Transkript prezentace:

HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ

HISTORIE INFORMACÍ

Obsah Pravěk Novověk Starověk Shrnutí Středověk Pojmy shrnutí náboženství a informace Novověk šíření informací uchovávání informací Shrnutí Pojmy

Pravěk Lidé žili v tlupách, jedli syrové maso, spali v jeskyních. Měli oheň, jinak by umřeli zimou a hlady. O oheň se musel pořád někdo starat, kdyby vyhasl, znamenalo by to konec kmene.

A pak náhodou někdo přišel na to, že když o sebe bude tlouct bílými kameny u suché kůry stromu, oheň se jiskrou rozhoří sám. Byl to zázrak? Co tato informace asi znamenala pro celou civilizaci? Kolik kmenů by vymřelo jenom proto, že ve vhodnou chvíli nedokázaly rozdělat oheň – vyrobit teplo, zbraň proti šelmám a nástroj pro dlouhodobější uchovávání potravin. obrázek

Když chceš oheň, musíš křesat jedním kamenem o druhý.

Informace o tom, že oheň se dá nejen získat při požáru, ale i vyrobit, se předávala dál. Z generace na generaci ji pak pralidé přijímali jako samozřejmost, jako něco, co se prostě ví.

Časem lidé přišli na to, že existuje mnoho způsobů, jak vyrobit oheň, např.: třením dřívek pomocí síry, kterou škrtáme po drsném povrchu odpálením trhaviny

Dovedete si představit, jak by vypadal svět bez předávání informací? Každý by si musel sám všechno objevit, co považuje za důležité. Kolik z nás by bylo schopno vymyslet způsob rozdělávání ohně, výroby tkanin, využití elektřiny, mobilního telefonu?

Shrnutí Informace je základní stavební jednotkou civilizace Bez předávání informací bychom nebyli zdaleka tak vyspělí, jako dnes. Možná bychom lezli po stromech a jedli syrové maso.

Starověk Informace se získávaly a přenášely dál hlavně v odvětvích důležitých pro život, např. v zemědělství hrnčířství tesařství astronomii Přenášení a šíření informací bylo nahodilé, chaotické a pomalé .

Přenášení a šíření informací převážně ústně pěší či jízdní poslové (informovali např. o průběhu bitvy privilegované vrstvy) novinky z dalekých krajů se dovážely pomocí lodí

Záznamy informací vyryté na hliněných destičkách, vytesané do kamene, později na svitkách papyru stěny hrobek - byly zdobeny nápisy, malbami a reliéfy znázorňujícími výjevy ze skutečného života kněží - opisovači

Středověk přenášení a šíření informací záznam informací ústně („od úst k ústům“) mezi prostými lidmi (domácí informace) potulnými zpěváky – formou písničky nebo říkanky (informace z cizích krajů) pomocí poslů, většinou na koních - informace pro panovníky záznam informací ručně přepisovány na pergamen, později na papír rok 1448 - vynález knihtisku texty se nemusely opisovat obrázek

Novověk šíření informací Morseova abeceda, telegraf rádio, televize, telefon internet

uchovávání informací snažší, dlouhodobější, přesnější, pravdivější jednoduché a rychlé pořizování kopií knihy, noviny, časopisy magnetofonové pásky, diskety, gramofonové desky, fotografie, filmové pásy, digitalizace informací na CD, DVD

Shrnutí Lidé pro práci s informacemi využili počítací strojky, knihtisk, telegraf, telefon, rozhlas, film, magnetofon, televizi, kalkulačky, počítače a mnoho dalších vynálezů. Vymysleli nejrůznější metody, jak mohou informace získávat (vyhledávat), vytvářet, šířit (předávat), ukládat a využívat. Všechny tyto metody se spolu s příslušnými poznatky a prostředky souhrnně označují jako informační technologie. Nejdůležitější prostředky informační technologie jsou v současnosti počítače a počítačové sítě.

Informace Komunikace informace je zpráva, kterou se lidé dozvídají, získávají ji nebo si ji předávají předávání informací se říká komunikace komunikace probíhá prostřednictvím nosiče např. slov, písmen, obrázků nebo zvuků

Pojmy Informace = zpráva, sdělení, údaj Informatika – zabývá se organizací, zpracováním a využitím informací Data – jiný výraz pro informace Komunikace - předávání a výměna informací či údajů

Použití prezentace v 6. ročníku v 7. ročníku předávání, šíření a využívání informací z hlediska historického příklady informací a jejich zdrojů (klasických a digitálních) vysvětlení pojmu informace, informatika, komunikace v 7. ročníku opakování pojmu informace, informatika, komunikace získávání, uchovávání a využívání informací

HISTORIE INFORMACÍ - informatika pro 6. a 7. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Zoner - České kliparty 1, 2, 3 obrázky z internetu Literatura: Informatika pro ZŠ 1 – L. Kolářová Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)