HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ
HISTORIE INFORMACÍ
Obsah Pravěk Novověk Starověk Shrnutí Středověk Pojmy shrnutí náboženství a informace Novověk šíření informací uchovávání informací Shrnutí Pojmy
Pravěk Lidé žili v tlupách, jedli syrové maso, spali v jeskyních. Měli oheň, jinak by umřeli zimou a hlady. O oheň se musel pořád někdo starat, kdyby vyhasl, znamenalo by to konec kmene.
A pak náhodou někdo přišel na to, že když o sebe bude tlouct bílými kameny u suché kůry stromu, oheň se jiskrou rozhoří sám. Byl to zázrak? Co tato informace asi znamenala pro celou civilizaci? Kolik kmenů by vymřelo jenom proto, že ve vhodnou chvíli nedokázaly rozdělat oheň – vyrobit teplo, zbraň proti šelmám a nástroj pro dlouhodobější uchovávání potravin. obrázek
Když chceš oheň, musíš křesat jedním kamenem o druhý.
Informace o tom, že oheň se dá nejen získat při požáru, ale i vyrobit, se předávala dál. Z generace na generaci ji pak pralidé přijímali jako samozřejmost, jako něco, co se prostě ví.
Časem lidé přišli na to, že existuje mnoho způsobů, jak vyrobit oheň, např.: třením dřívek pomocí síry, kterou škrtáme po drsném povrchu odpálením trhaviny
Dovedete si představit, jak by vypadal svět bez předávání informací? Každý by si musel sám všechno objevit, co považuje za důležité. Kolik z nás by bylo schopno vymyslet způsob rozdělávání ohně, výroby tkanin, využití elektřiny, mobilního telefonu?
Shrnutí Informace je základní stavební jednotkou civilizace Bez předávání informací bychom nebyli zdaleka tak vyspělí, jako dnes. Možná bychom lezli po stromech a jedli syrové maso.
Starověk Informace se získávaly a přenášely dál hlavně v odvětvích důležitých pro život, např. v zemědělství hrnčířství tesařství astronomii Přenášení a šíření informací bylo nahodilé, chaotické a pomalé .
Přenášení a šíření informací převážně ústně pěší či jízdní poslové (informovali např. o průběhu bitvy privilegované vrstvy) novinky z dalekých krajů se dovážely pomocí lodí
Záznamy informací vyryté na hliněných destičkách, vytesané do kamene, později na svitkách papyru stěny hrobek - byly zdobeny nápisy, malbami a reliéfy znázorňujícími výjevy ze skutečného života kněží - opisovači
Středověk přenášení a šíření informací záznam informací ústně („od úst k ústům“) mezi prostými lidmi (domácí informace) potulnými zpěváky – formou písničky nebo říkanky (informace z cizích krajů) pomocí poslů, většinou na koních - informace pro panovníky záznam informací ručně přepisovány na pergamen, později na papír rok 1448 - vynález knihtisku texty se nemusely opisovat obrázek
Novověk šíření informací Morseova abeceda, telegraf rádio, televize, telefon internet
uchovávání informací snažší, dlouhodobější, přesnější, pravdivější jednoduché a rychlé pořizování kopií knihy, noviny, časopisy magnetofonové pásky, diskety, gramofonové desky, fotografie, filmové pásy, digitalizace informací na CD, DVD
Shrnutí Lidé pro práci s informacemi využili počítací strojky, knihtisk, telegraf, telefon, rozhlas, film, magnetofon, televizi, kalkulačky, počítače a mnoho dalších vynálezů. Vymysleli nejrůznější metody, jak mohou informace získávat (vyhledávat), vytvářet, šířit (předávat), ukládat a využívat. Všechny tyto metody se spolu s příslušnými poznatky a prostředky souhrnně označují jako informační technologie. Nejdůležitější prostředky informační technologie jsou v současnosti počítače a počítačové sítě.
Informace Komunikace informace je zpráva, kterou se lidé dozvídají, získávají ji nebo si ji předávají předávání informací se říká komunikace komunikace probíhá prostřednictvím nosiče např. slov, písmen, obrázků nebo zvuků
Pojmy Informace = zpráva, sdělení, údaj Informatika – zabývá se organizací, zpracováním a využitím informací Data – jiný výraz pro informace Komunikace - předávání a výměna informací či údajů
Použití prezentace v 6. ročníku v 7. ročníku předávání, šíření a využívání informací z hlediska historického příklady informací a jejich zdrojů (klasických a digitálních) vysvětlení pojmu informace, informatika, komunikace v 7. ročníku opakování pojmu informace, informatika, komunikace získávání, uchovávání a využívání informací
HISTORIE INFORMACÍ - informatika pro 6. a 7. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Zoner - České kliparty 1, 2, 3 obrázky z internetu Literatura: Informatika pro ZŠ 1 – L. Kolářová Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)