Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Sčítání celých čísel.
Města ČR – orientace na mapě
Hraní s desetinnými čísly
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Osnova Úvod Návrh notace Metoda katerizace Popisky Aktualizace
Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
BIBLIOGRAFICKÉ FORMÁTY MARC 21 – UNIMARC-úvod
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výsledky přijímacích zkoušek ve školním roce 2010/2011 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Dělení desetinných čísel
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2012 Signální souhrnné výsledky (tisková konference ) CERMAT
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Věcné autority MARC21 Školení RDA MK 2015.
Získávání a zpracování informací
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Úkoly nejen pro holky.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Změny v bázi Národních autorit Seminář pro účastníky Souborného katalogu ČR 1.
1 Soubor věcných autorit Předmětová kategorizace pro potřeby Konspektu Marie Balíková, Národní knihovna ČR Knihovny současnosti 2003.
1 Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací Rekvalifikační kurz Školitel: Marcela Mátlová Tel.:
Předmět: Selekční jazyky
Transkript prezentace:

Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací Rekvalifikační kurz Školitel: Marcela Mátlová Tel.: 585 205 348 marcela@vkol.cz

Studijní materiály Základní: Další: prezentace AUT – báze národních autorit NK ČR Další: Na webu VKOL sekce Regionální funkce Prezentace a přednášky Studijní materiály pro účastníky… http://www.vkol.cz/cs/regionalni-funkce/prezentace-a-prednasky/

Úvod – věcná katalogizace Cíl – zprostředkovat čtenáři / uživateli přístup k dokumentu z hlediska jeho obsahu a formy Uživatel nehledá konkrétní titul (autor: název), ale dokumenty podle oboru dokumenty se stejným tématem Knihovní fond je rozsáhlý Knihovní fond není volně přístupný

Náplň kurzu Věcné zpracování dokumentů 2. února 2011 předmětového zpracování obecné základy soubor národních věcných autorit systematické zpracování MDT, metoda Konspektu praktické cvičení Věcné zpracování dokumentů 9. února 2011 praktické cvičení 16. března 2011

Terminologie věcné zpracování dokumentů / fondů = věcná katalogizace = věcný popis předmětové zpracování… = předmětové pořádání informací = indexování systematické zpracování… = klasifikace

systematické zpracování = klasifikace předmětové zpracování = indexování

Shrnutí úvodu Uživatel hledá dokumenty podle oboru nebo dokumenty na stejné téma Věcný katalogizátor je objektivní, je „pouze“ zprostředkovatel nikoli recenzent Druh věcného zpracování Druh knihovny (vědecká, univerzitní, městská, …) má vliv na rozsah a druh věcného zpracování Typ věcného zpracování Způsob vyjádření obsahu (slovy, numericky) Zařazení v systému (abecední, rodo-druhové)

Obecné základy věcného zpracování Prozatímním výsledkem je slovně zformulovaná výpověď v přirozeném jazyce katalogizátora O čem kniha je? encyklopedie web

Obecné základy Obsah (předmět) dokumentu Forma dokumentu Hlavní téma: O kom, o čem? Zpřesňující charakteristiky: Z které geografické oblasti? Z které doby, z kterého období? Forma dokumentu Např.: studie, biografie, příručky, průvodce…

bibliografický záznam autoritní záznam Validace = výběr, ověření a propojení termínů Soubor autorit = slovník lexikálních jednotek tj. heslář, tezaurus Katalog Výpověď je převedena do selekčního jazyka

bibliografický záznam autoritní záznam propojení, hypertextový link

Soubory věcných autorit v ČR  národní soubor autorit ČR (NK ČR, MZK, VKOL, UPOL, MSVK…)  speciální soubory (hesláře, tezaury) např.: Polytematický strukturovaný heslář http://www.techlib.cz/cs/14-psh Medical Subject Headings http://www.nlk.cz/informace-o-nlk/odborne-cinnosti/preklad-tezauru-mesh Eurovoc (právo a legislativa Evropské unie) http://www.psp.cz/kps/knih/e_zakinf.htm

Národní soubor autorit ČR Nástroj integrace na národní úrovni Systematicky vytvářen a spravován NK ČR Dostupný na adrese http://www.nkp.cz Jméno osobní Korporace Unifikovaný název Věcné téma Geografický termín Chronologický údaj Formální deskriptor Jmenné autority Věcné autority

Národní soubor autorit: věcné téma – slovní zásoba (lexikum) Tvar lexikálních jednotek v souboru autorit se řídí těmito zásadami: Substantivní tvar v 1. pádě Jednoslovné podstatné jméno – malířství Víceslovná lexikální jednotka, jejíž základ tvoří podstatné jméno Adjektivní spojení – česká literatura Genitivní vazba – psychologie dítěte Předložková vazba – obchod s drogami

Národní soubor autorit: věcné téma – slovní zásoba (lexikum) Tvar lexikálních jednotek v souboru autorit se řídí těmito zásadami: Jednotné a množné číslo Počitatelná pods. jména se uvádějí v množ. čísle – zpěvačky, filmy, divadla Abstrakta a počitatelná pods. jména použitá jako abstrakta, názvy vědních oborů se uvádějí v jednotném čísle – odvaha, film, divadlo, román, výtvarné umění, fyzika, pedagogika

Národní soubor autorit: věcné téma – struktura vztahů Vztah zaměnitelnosti - synonymie kopaná viz fotbal Vztah zaměnitelnosti – homonymie specifikace termínu kola jízdní kola uvedení kvalifikátoru letci, letci (ptáci) zámky, zámky (zámečnictví)

Národní soubor autorit: věcné téma – struktura vztahů Vztah posloupnosti – hierarchie výtvarní umělci viz též malíři malíři viz též výtvarní umělci Vztah podobnosti – asociace kvalita vody viz též úprava vody úprava vody viz též kvalita vody

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Česká forma názvu – je-li běžně užívána Konvenční název státního celku Francouzská republika viz Francie Česká republika viz Česko Přirozený slovosled × invertovaný tvar Jižní Amerika Itálie severní

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Ke jménu místa jinému než název země, státu, se připojí jméno rozsáhlejšího územního celku Moravskoslezský kraj (Česko) Limoges (Francie) Krkonoše (Česko a Polsko) Lužnice, řeka (Rakousko a Česko) Hornád (Slovensko a Maďarsko)

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Nepoužije se, nachází-li se útvar na území více států Alpy Dunaj Černé moře Tichý oceán

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Entity téhož typu, např. názvy dvou obcí Lhota (Kladno, Česko) Lhota (Přerov, Česko) Zdroje ověření: http://aplikace.mvcr.cz/adresa/ http://aleph.nkp.cz/web/search_map.htm

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Entity téhož typu, např. názvy dvou obcí Friedberg (Bavorsko, Německo) Friedberg (Hesensko, Německo) Zdroje ověření: http://www.getty.edu/research/tools/vocabularies/tgn/index.html http://aleph.nkp.cz/web/search_map.htm

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Obecný doplněk (kvalifikátor) nutný pro jednoznačnou identifikaci Morava, řeka Morava (Česko) Králický Sněžník, hora (Česko a Polsko) Králický Sněžník (Česko a Polsko) Parduska (Ludmírovská vrchovina, Česko) Zdroj: Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. – Vyd. 2. – Brno : AOPK ČR 2006

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Obecný doplněk (kvalifikátor) Přerov-oblast (Česko) nepoužívá se: Přerovsko (Česko) Berounka-oblast (Česko) Berounka-povodí (Česko)

Národní soubor autorit: chronologický údaj Přirozený slovosled 20.-21. stol. 20. stol. 1968 1914-1918 do 1526 1. stol. př. Kr. 106-43 př. Kr. 1901-1950 (zápis pro 1. pol. 20. stol.) 1921-1930 (zápis pro 20. léta 20. stol.)

Národní soubor autorit: formální deskriptor U odborné literatury: forma dokumentu biografie průvodce učebnice vysokých škol příručky populárně-naučné publikace studie kuchařské recepty

Národní soubor autorit: formální deskriptor U beletrie: národní literatura a žánr české romány detektivní romány polská poezie americké povídky dobrodružné povídky

Terminologie bibliografický záznam: klíčová slova, deskriptory Věcné téma Geografický termín Chronologický údaj Formální deskriptor Věcné autoritní termíny bibliografický záznam: klíčová slova, deskriptory předmětová hesla

Klíčová slova, deskriptory Jsou syntakticky neuspořádaná slova nebo sousloví (izolovaná, na sobě nezávislá) V bibliogr. záznamu jsou v pořadí: hlavní téma, zpřesnění, forma Příklad 1: Příklad 2: háčkování knihovny příručky Evropa 16. stol. sborníky konferencí

Klíčová slova, deskriptory Příklad 3: Příklad 5: daňová evidence Slovensko účetnictví vlastivěda Česko populárně-naučné učebnice vysokých škol publikace Příklad 4: Příklad 6: Francie pěstování polních rostlin dějiny Česko 1789-1815 výzkumné zprávy monografie

Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo     tematické nebo geografické zpřesnění chronologické zpřesnění Příklad 1: předmětové heslo: háčkování formální deskriptor: příručky

Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo     tematické nebo geografické zpřesnění chronologické zpřesnění Příklad 2: předmětové heslo: knihovny – Evropa – 16. stol. formální deskriptor: sborníky konferencí

Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo     tematické nebo geografické zpřesnění chronologické zpřesnění Příklad 3: předmětová hesla: daňová evidence - Česko účetnictví - Česko formální deskriptor: učebnice vysokých škol

Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo     tematické nebo geografické zpřesnění chronologické zpřesnění Příklad 4: předmětové heslo: Francie – dějiny – 1789-1815 formální deskriptor: monografie

Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo     tematické nebo geografické zpřesnění chronologické zpřesnění Příklad 5: předmětové heslo: Slovensko – vlastivěda formální deskriptor: populárně-naučné publikace

Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo     tematické nebo geografické zpřesnění chronologické zpřesnění Příklad 6: PH: pěstování polních rostlin - Česko FD: výzkumné zprávy

[o] znamená odkaz autoritní termín je vlastnické značky …… [o] znamená odkaz autoritní termín je vlastnické značky

formální deskriptor věcné téma

Systematické zpracování věcné zpracování dokumentů / fondů = věcná katalogizace = věcný popis předmětové zpracování… = předmětové pořádání informací = indexování systematické zpracování… = klasifikace

systematické zpracování = klasifikace předmětové zpracování = indexování

Systematické zpracování

Systematické zpracování princip hierarchie – pyramida lidského poznání

Systematický selekční jazyk MDT = Mezinárodní Desetinné Třídění Mezinárodní umělý selekční jazyk Téma a forma dokumentu jsou vyjádřeny pomocí číslic Užití MDT: Věcný popis dokumentů Strukturování volně přístupného fondu Strukturování bibliografických soupisů Údaj pro Souborný katalog ČR

MDT MDT tvoří nedílnou součást záznamů věcných autorit Tabulky MDT-MRF (Master Reference File) http://www.udcc.org http://aip.nkp.cz/mdt MDT tvoří nedílnou součást záznamů věcných autorit Povinný údaj v rámci kooperativní tvorby věcných národních autorit http://www.nkp.cz

Hlavní třídy MDT 0 Všeobecnosti. Výpočetní technika 1 Filozofie. Psychologie 2 Náboženství. Teologie 3 Společenské vědy 5 Matematika a přírodní vědy 6 Aplikované vědy. Lékařství. Technika 7 Umění. Rekreace. Zábava. Sport 8 Jazyk. Lingvistika. Literatura 9 Geografie. Biografické studie. Dějiny

MDT Princip hierarchie vyjádřen přímo v notaci na rozdíl od předmětových selekčních jazyků Např.: autoritní termín – kočka 599.742.73 umělá notace: mnemotechnika: 59 Živočichové 599 Ži savci 599.74 Ži sa masožravci 599.742 Ži sa ma šelmy 599.742.7 Ži sa ma še kočkovití

MDT Desetinný princip Obsahuje-li notace více číslic, tak je téma podrobnější (na nižší hierarchické úrovni) 5 přírodní vědy 51 matematika 511 teorie čísel 511.1 aritmetika

MDT Desetinný princip Dříve zápis včetně desetinných míst 0,5 → 5 přírodní vědy 0,051 → 51 matematika 0,00511 → 511 teorie čísel 0,005111 → 511.1 aritmetika

MDT Tečka se používá na oddělení číslic, aby byly znaky MDT lépe čitelné 511 teorie čísel 511.1 aritmetika 159.942 emoce 159.942.3 pláč 159.942.5 hněv

MDT Znaky MDT se dělí na: jednoduché - obsahují jeden hlavní znak 316 sociologie 621.38 elektronika 725.824.4 kina

MDT Znaky MDT se dělí na: složené - obsahují více hlavních znaků 57/59 biologie 81:1 filozofie jazyka 1/3+7/9 humanitní vědy [373.5+378]:02 knihovnické vzdělávání

MDT Znaky MDT se dělí na: rozvinuté - skládají se z hlavního znaku a pomocného znaku 316-051 sociologové 81’36 mluvnice 621.38.011.7 elektronické obvody

MDT Interpunkční a matematická znaménka . tečka 612.821.7 + plus 621.39+004.7 / lomítko 72/76 : dvojtečka 81:39 = rovnítko (=411.16) - spojovník 32-051 “ “ uvozovky 94(437)“1918“ ‘ apostrof 81’36 ( ) kulaté závorky (437.32) [ ] hranaté závorky [82:314.15-026.49]-051

 Interpunkční znaménko mění význam notace ! MDT  Interpunkční znaménko mění význam notace ! 63 zemědělství (63) Etiopie 162.3 induktivní logika (=162.3) Češi

 Interpunkční znaménko mění význam notace ! MDT  Interpunkční znaménko mění význam notace ! 364.3 sociální pojištění 364-3 sociální péče “323“ podzim 323 vnitří politika

MDT téma dokumentu × forma dokumentu 371.671 učebnice jako téma (075) učebnice jako forma 82-31 román jako téma (0:82-31) román jako forma

MDT - výhody Mezinárodní srozumitelnost Autoritní záznam: Ident. číslo ph124076 Záhlaví piráti Odkazová forma bukanýři [o] Asoc. termín pirátství MDT 343.712.2-051 Cizojaz. ekvivalent: lit piratai 343.712.2-051 Cizojaz. ekvivalent: mac Pirati 343.712.2-051 Cizojaz. ekvivalent: slov Piráti 343.712.2-051 Cizojaz. ekvivalent: slv Piratje 343.712.2-051

MDT - výhody Fixace termínu víly × vily 398.43 728 × 728.37 vína × vina 663.2 × 17.024 liška × liška 582.284.53 × 599.742.17 mor × mor 616.98:579.842 × 638.154

Konspekt Conspectus (z latiny) = pohled, dohled, pozorování = stručný přehled, výtah, resumé, náčrt

kategorie Konspektu – první hierarchická úroveň

první hierarchická úroveň: kategorie Konspekt Zvláštní typ selekčního jazyka – není systematickým ani předmětovým selekčním jazykem první hierarchická úroveň: kategorie Konspekt MDT kategorie základní třídy počet: 26 počet: 10 pořadové číslo notace: desetinný princip a název kategorie - limitující faktor

skupiny Konspektu – druhá hierarchická úroveň

druhá hierarchická úroveň: skupiny Konspekt druhá hierarchická úroveň: skupiny Konspekt MDT Skupiny počet: cca 600 desetinný princip notace desetinný princip notace a název skupiny × bez slovního vyjádření 639.2/.6 – Rybářství 617 – Ortopedie. Chirurgie. Oftalmologie

třetí hierarchická úroveň: Konspekt třetí hierarchická úroveň: podřazení věcných termínů Autoritní záznam: Konspekt: 641 – Kuchařství. Potraviny. Vařená jídla MDT: 641.55 autorita: jídla odkaz: pokrmy odkaz: strava

Užití Konspektu v BIB záznamech Přidělit pouze jednu skupinu, která označuje obor hlavního tématu dokumentu V uvedených případech pravidla dovolují přidělení dvou skupin – jedna vyjadřuje obor, druhá formu dokumentu: učebnice oborové jazykové slovníky bibliografie biografie literatura pro děti a mládež – odborná i beletrie

Konspekt Využívá se při standardizaci minimální úrovně věcného zpřístupnění Neslouží pouze pro katalogizaci, ale též pro akvizici (doplňování a profilace fondu) a ochranu fondu