LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafové algoritmy.
Advertisements

Literatura Kosková: Distribuční úlohy I
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006
Statistika.
NÁVRH CEMENTOBETONOVÉHO KRYTU
NEJKRATŠÍ CESTY MEZI VŠEMI UZLY
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
PLANARITA A TOKY V SÍTÍCH
Dopravní úloha Literatura Kosková I.: Distribuční úlohy I.
Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
Dualita úloh lineárního programování a analýza citlivosti
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Úvod do teorie grafů.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Principy překladačů Mezikód Jakub Yaghob.
D) Substituční a důchodový efekt
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
Lineární programování Simplexový algoritmus
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 9/14.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
SÍŤOVÁ ANALÝZA.
CHYBY MĚŘENÍ.
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
TI 7.1 NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6. TI 7.2 Nejkratší cesty z jednoho uzlu Seznámíme se s následujícími pojmy: w-vzdálenost (vzdálenost na.
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
Formulace a vlastnosti úloh lineárního programování
Stromy.
Optimalizace versus simulace 9.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Další typy dopravních problémů
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Petriho sítě.
TEORIE HER.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 14. PŘEDNÁŠKA.
Korelace a elaborace aneb úvod do vztahů proměnných
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Grafové pojmy Projekt učitelé.
VLASTNOSTI GRAFŮ Vlastnosti grafů - kap. 3.
Lineární regresní analýza
Stabilita diskrétního regulačního obvodu
Gradientní metody Metoda největšího spádu (volný extrém)
II. Analýza poptávky Přehled témat
Projektové plánování.
14B. Veřejné statky Osnova přednášky
Optimalizace versus simulace 8.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
Teorie čísel Prvočíslo Generování prvočísel: Erathosenovo síto
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6.
Simplexová metoda.
Rozmístění středisek obsluhy v dopravní síti Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Operační výzkum Lineární programování Dopravní úloha nevyrovnaná.
Katedra řídicí techniky FEL ČVUT
Lineární programování
Další typy dopravních problémů
Maximální propustnost rovinné dopravní sítě
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Lineární optimalizační model
Toky v sítích.
ANALÝZA A KLASIFIKACE DAT
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Transkript prezentace:

LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14

Osnova přednášky Optimalizace dopravních sítí Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův sled v orientovaném grafu Zranitelnost dopravní sítě a identifikace slabých míst

Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův sled v orientovaném grafu Orientovaný Eulerův tah – nutná a postačující podmínka: Všechny uzly stejný vstupní a výstupní stupeň nebo Právě 2 uzly U a V pro něž platí Úloha o čínském pošťákovy s jednosměrnými cestami

Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův sled v orientovaném grafu Silně souvislý nezáporně orientovaný graf S = (V,H) Kde ch …ohodnocení hrany hH …dolní mez hodnoty řešení … (této hodnoty je dosaženo při existenci uzavřeného orientovaného ET)

Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův sled v orientovaném grafu Místo úlohy o nejlevnějším maximálním párování lze použít pomocnou Jednostupňovou DÚ dle pravidel: Pro každý uzel zjistíme rozdíl (a-b), tedy výstupního a vstupního stupně Je-li rozdíl kladný, jde o zdroj (dodavatele) s kapacitou (množina Z) Je-li rozdíl záporný, jde o spotřebitele s požadavkem (množina S) Vytvoříme matici vzdáleností mezi uzly z množin Z a S, tj. D={dij}…

Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův tah a sled v orientovaném grafu 3) Formulujeme JDÚ (vždy vyvážená) 4) Optimálním řešením jsou opět cesty (úseky nebo hrany) které je nutno projet vícekrát (hodnoty proměnných udávají počet nutných průjezdů) 5) Doplníme na orientovaný ET a přičteme hodnotu z

Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův sled v orientovaném grafu Příklad: Nalezněte Eulerův sled s minimálním součtem ohodnocení hran

Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův sled v orientovaném grafu Množina zdrojů (koncentrické uzly) Z = {6,10} Množina spotřebitelů (excentrické uzly) S = {2,4,7} Dopravní tabulka

Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův sled v orientovaném grafu Optimální řešení (pomocí SW Dumkosa) Cesta Z6-S2 bude projeta navíc 2x, Z6-S4 1x a Z10-S7 1x. Celkem bude najeta vzdálenost o 165j větší než je součet ohodnocení hran

Dopravní obsluha úseků sítě Eulerův sled v orientovaném grafu Tedy Hrany 6-9, 9-5, 5-2 budou projety navíc 4x (celkem 5x) Hrany 2-1, 1-4, 2-3, 3-7, 10-6 budou projety navíc 1x (celkem 2x) Ostatní hrany budou projety 1x Celkově ujetá vzdálenost je 149 +165 =314 (j)

Dopravní obsluha úseků sítě Zranitelnost dopravní sítě Zaměřuje se na selhání místa sítě bez ohledu na pravděpodobnost Rozdílný vliv selhání na úsek sítě vs. na celou síť Zranitelnost Uzlu resp. hrany Cesty Sítě jako celku

Dopravní obsluha úseků sítě Zranitelnost dopravní sítě Uzel je zranitelný, pokud selhání (resp. degradace většího rozsahu) relativně malého počtu úseků podstatně omezí jeho dosažitelnost Dosažitelnost uzlu j Relativní (vzdálenost resp. náklady) Integrální (počet všech cest do uzlu j)

Dopravní obsluha úseků sítě Určení zranitelných úseků dopravní sítě Předpoklad: pravděpodobnost použití cesty R(i,j) je přímo úměrná pravděpodobnosti užití všech úseků e v cestě R(i,j) * Kde K… konstanta g(e)… pravděpodobnostní funkce užití úseku G(R)… pravděpodobnostní funkce užití cesty

Dopravní obsluha úseků sítě Určení zranitelných úseků dopravní sítě Vhodnou funkcí pro g(e) je: pokud e leží na akceptovatelné cestě v ostatních případech Kde je rozdíl mezi cestovními náklady vyvolanými použitím úseku e spojujícího uzly r a s a náklady vyvolanými použitím minimální cesty mezi r a j. je citlivost na přepravní náklady (čím větší, tím více je preferována nejkratší cesta) Akceptovatelná cesta je cesta, ve které pro každý následující uzel platí, že jeho vzdálenost od cíle je menší než vzdálenost předcházejícího uzlu od cíle.

Dopravní obsluha úseků sítě Určení zranitelných úseků dopravní sítě Pokud V(r, j) je vzdálenost uzlu r od cíle cesty j (resp. minimální přepravní náklady z r do j), pak úsek e bude na akceptovatelné cestě, pokud V(r, j) > V(s, j). Rozdíl nákladů z(e) je roven z(e) = V(s, j) + c(e) – V(r, j) kde c(e) jsou přepravní náklady přesunu po úseku e. Pokud se úsek e nachází na minimální cestě mezi i a j, pak z(e) = 0, protože V(r, j) = V(s, j) + c(e).

Dopravní obsluha úseků sítě Určení zranitelných úseků dopravní sítě Vztah (*) vyjadřuje způsob výpočtu pravděpodobnosti použití cesty R(i, j) mezi uzly i a j. Pravděpodobnost, že úsek e bude použitý pro cestu mezi uzlem i a uzlem j,se vypočítá jako suma pravděpodobností použití všech cest mezi i a j, které obsahují úsek e:

Dopravní obsluha úseků sítě Určení zranitelných úseků dopravní sítě Podmíněná pravděpodobnost, že cesta bude procházet uzlem r : Lze vypočítat rekurzivně pomocí váhové funkce w(e):

Dopravní obsluha úseků sítě Určení zranitelných úseků dopravní sítě Vypočtené pravděpodobnosti pro jednotlivé úseky e mohou být využity jako indikátory klíčového významu úseků z hlediska zranitelnosti dopravní sítě. Platí, že čím vyšší je hodnota této pravděpodobnosti, tím více nepříznivé budou následky v případě poruchy daného úseku.

Dopravní obsluha úseků sítě Určení zranitelných úseků dopravní sítě Ve všeobecnosti se dá říct, že porucha jakéhokoli úseku s negativně ovlivní výkonnost dopravní sítě, ale celkový efekt nemusí být nijak velký. Skutečně kritická, zranitelná místa na dopravní síti mají hodnotu výrazně vyšší

Dopravní obsluha úseků sítě Určení zranitelných úseků dopravní sítě Účelem analýzy zranitelnosti dopravní sítě je jednak odhalit slabá místa,ve kterých je síť zranitelná a jejichž selhání bude mít značné negativní následky,a jednak navrhnout nápravná opatření (typu vybudování nového úseku) vedoucí ke zvýšení robustnosti sítě. Analýza vyhodnocuje zranitelnost z pohledu dosažitelnosti dvou míst i a j (tedy z hlediska relativní dosažitelnosti). Zranitelnost z pohledu integrální dosažitelnosti je možné analyzovat opakováním algoritmu pro všechny zkoumané uzly j.