silniční, železniční, letecká, lodní, potrubní, spoje Doprava silniční, železniční, letecká, lodní, potrubní, spoje
Význam dopravy přeprava nákladů (suroviny do továren, výrobky ke spotřebitelům, …) přeprava osob (do škol, zaměstnání, k lékaři, na dovolenou, ...) obr. 1
Velikost přepravy objem přepravy = přepravená hmotnost nákladů nebo počet osob výkon přepravy = bere v úvahu nejen objem, ale i vzdálenost Příklad 1: přeprava 40 lidí do 50 km vzdáleného místa? přeprava 20 lidí do 150 km vzdáleného místa? Jaký je objem přepravy? Co je vyšší výkon? objem = 40 osob, výkon = 40 osob . 50 km = 2 000 oskm (osobových kilometrů) objem = 20 osob, výkon = 20 osob . 150 km = 3 000 oskm (osobových kilometrů) Příklad 2: Převoz 10 tun na vzdálenost 50 km. výkon = 10 tun . 50 km = 500 tkm (tunokilometrů)
Složky dopravy dopravní cesty: silnice, železnice, splavné řeky a kanály, námořní linky, letecké linky, potrubí, …. vyspělé země: husté sítě dálnic, silnic, železnic některá místa světa dostupná jen letecky (husté lesy, vysoké hory, močály, …) dopravní prostředky: auta, vlaky, lodě, letadla, …. obr. 3 obr. 2
SILNIČNÍ DOPRAVA nejvíce osob i nákladů, ale na kratší vzdálenosti přeprava „od domu k domu“ transkontinentální dálnice (prochází 18 zeměmi): Fairbanks (Aljaška) – Puerto Montt (Chile) obr. 4 obr. 5 Británie Indie
ŽELEZNIČNÍ přeprava nákladů (surovin) a osob na střední a větší vzdálenosti rychlodráhy (300 km/h - šinkansen – Japonsko, TGV – Francie, USA, GB, Itálie, …) transkontinentální železnice: transsibiřská magistrála Moskva – Vladivostok, pacifická trať San Francisco – NY, … ČR má jednu z nejhustších sítí železnic (ale ne příliš kvalitní) podmořské tunely: Francie – GB (50 km), Japonsko(54 km) obr. 6 obr. 7 železnice v Nepálu Shinkansen - Japonsko
NÁMOŘNÍ DOPRAVA mezikontinentální přeprava nákladů (ropa-tankery, uhlí, železná ruda, …) - lacinná význam průplavů (Suezský, Panamský, …) největší loďstvo: Panama, Libérie, Bahamy, Kypr, Malta = (země „levné vlajky“), Řecko, Norsko, Japonsko, USA, …. nejvýznamnější světové přístavy: Evropa: Rotterdam, Antverpy, Marseille, Hamburg, Asie: Singapur, Šanghaj, Hongkong, Nagoja, Kobe, Yokohama, …. Amerika: New York, Vancouver Perský záliv: Ras Tanura obr. 8 obr. 9 přístav Tangshan - Čína Trajekt Chorvatsko – ostrov Krk
obr. 10 obr. 9 Přístav Sviščov - Bulharsko
NÁMOŘNÍ DOPRAVA osobní doprava stále klesá, význam mají pouze trajekty kabotáž = pobřežní plavba po moři loďmi vlastní země ropné tankery: lodě jsou dlouhé přes 200 m, tonáž 50 000 BRT (Btutto Registered Tonnage, 1 BRT = 2,83 m3, celkový obsah prostorů plavidla) výtlak lodi=hmotnost vody vytlačené plavidlem v BRT, DWT=hmotnost nákladu, kterou je možno naložit na loď obr. 11
VNITROZEMSKÁ VODNÍ DOPRAVA řeky, jezera, kanály (=průplavy), často mohou plout i oceánské lodě (Temže – Londýn, Amazonka, …) velké objemy nákladů na střední a velké vzdálenosti splavné řeky: Evropa: Rýn, Dunaj, Labe, Odra, Temže Asie: Ganga, Indus, Mekong Amerika: řeka sv.Vavřince + jezera, Mississippi, Amazonka, Paraná, … Afrika: Kongo, Niger, Nil, … Rusko: Jenisej, Volha, Ob, Lena, … obr. 12 zdymadlo
LETECKÁ DOPRAVA přeprava osob na velké vzdálenosti největší letiště: Evropa: Frankfurt, Londýn, Paříž, … Amerika: Chicago (O’Hara), Los Angeles, Atlanta, … Asie: Tokio, Singapur, Soul, …. obr. 13 obr. 14 možnost dostat se do míst, kam nevedou pozemní komunikace (norský fjord)
POTRUBNÍ DOPRAVA tekuté a plynné látky (ropa a zemní plyn) S Amerika, Z Evropa, Rusko, Perský záliv obr. 15
Do dopravy dále řadíme: Lanovky (hory-lyžaři), přepravníky (pás s uhlím), doprava elektrické energie (dráty), přenos zpráv a informací (internet, rozhlas, televize, pošta, ...)
Zdroje: Níže uveřejněné odkazy [cit. 2012-02-04]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: obr. 1 Omer Wazir http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sitting_on_the_roof.jpg obr. 2 Christine Matthews http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dartford_Tunnel_-_Passenger%27s_view_-_geograph.org.uk_-_1576003.jpg?uselang=cs obr. 3 Matthew Hatton http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Potholes_and_Puddles_-_geograph.org.uk_-_967116.jpg?uselang=cs obr. 4 Wilson Adams http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M2_Motorway_-_geograph.org.uk_-_345641.jpg?uselang=cs obr. 5 Siddharth Srivastava http://commons.wikimedia.org/wiki/File:School-rickshaw.jpg?uselang=cs obr. 6 Ralf Lotys http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2009-03_Nepal_Railways_11.jpg?uselang=cs obr. 7 Pyzhou http://commons.wikimedia.org/wiki/File:E2_shinkansen.jpg?uselang=cs obr. 8 Orchidbean http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tangshan-Seaport.jpg?uselang=cs obr. 9 harassek http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Valibska_prom_Krk_-_Cres.jpg?uselang=cs obr. 10 Mincov http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seaport_Svistov1.jpg?uselang=cs obr. 11 Tosaka http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oil_tanker_(side_view).PNG obr. 13 Wesha http://commons.wikimedia.org/wiki/File:International_Terminal,_Domodedo_Airport.jpg?uselang=cs obr. 14 Finnrind http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Helicopter_fjordlandscape.JPG?uselang=cs obr. 15 Chris Wimbush http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pipe_Line_below_Sgairneach_Mor_-_geograph.org.uk_-_402364.jpg?uselang=cs Níže uveřejněné odkazy [cit. 2012-02-04]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: obr. 12 Rodw http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bath_deep_lock.JPG
Konec prezentace Autor prezentace: Mgr. Ivan Šošolík