ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST: Optika NÁZEV DUMu:Význačné paprsky pro zobrazování zrcadly POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:06 KÓD DUMu:IH_OPTIKA_06 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro oktávu gymnázií (4. ročník). Prezentace objasňuje konstrukci význačných paprsků při zobrazování pomocí dutého a vypuklého zrcadla. Připravuje tak žáky na postup získávání obrazu předmětu užitím zrcadel geometrickou metodou. Zavádí také pojem paraxiální prostor. Prezentaci lze využít jako podporu výkladu tohoto tématu i jako zápis nejdůležitějších informací do sešitu.
IDEÁLNÍ OPTICKÉ ZOBRAZOVÁNÍ - IOZ IOZ – je takové zobrazování, při kterém se
IDEÁLNÍ OPTICKÉ ZOBRAZOVÁNÍ - IOZ IOZ – je takové zobrazování, při kterém se bod zobrazí na bod
IDEÁLNÍ OPTICKÉ ZOBRAZOVÁNÍ - IOZ IOZ – je takové zobrazování, při kterém se bod zobrazí na bod přímka na přímku
IDEÁLNÍ OPTICKÉ ZOBRAZOVÁNÍ - IOZ IOZ – je takové zobrazení, při kterém se bod zobrazí na bod přímka na přímku Pro zajištění IOZ se zobrazování uskutečňuje pouze paprsky v blízkosti optické osy zobrazení v tzv. PARAXIÁLNÍM PROSTORU
PARAXIÁLNÍ PROTOR - UKÁZKA C V O PARAXIÁLNÍ PROSTOR
3 VÝZNAČNÉ PAPRSKY POUŽIJEME JE PRO KONSTRUKCI OBRAZU
3 VÝZNAČNÉ PAPRSKY POUŽIJEME JE PRO KONSTRUKCI OBRAZU STAČÍ POUŽÍT 2 Z TĚCHTO PARSKŮ, TŘETÍ MŮŽE SLOUŽIT JAKO KONTROLA SPRÁVNOSTI KONSTRUKCE OBRAZU
3 VÝZNAČNÉ PAPRSKY POUŽIJEME JE PRO KONSTRUKCI OBRAZU STAČÍ POUŽÍT 2, TŘETÍ MŮŽE SLOUŽIT JAKO KONTROLA SPRÁVNOSTI KONSTRUKCE OBRAZU NEJDŘÍVE UKÁZKA PRO DUTÉ ZRCADLO
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK
PAPRSEK PROCHÁZEJÍCÍ STŘEDEM KŘIVOSTI ZRCADLA MÁ PO ODRAZU PŘESNĚ OPAČNÝ SMĚR. VYSVĚTLENÍ: PAPRSEK, KTERÝ PROCHÁZÍ STŘEDEM KŘIVOSTI, DOPADÁ NA ZRCADLO KOLMO, TEDY S KOLMICÍ DOPAU SVÍRÁ ÚHEL 0°. ÚHEL DOPADU = ÚHEL ODRAZU … VIZ. ZÁKON ODRAZU. ODRAŽENÝ PAPRSEK TEDY S KOLMICÍ DOPADU SVÍRÁ ROVNĚŽ ÚHEL 0°, TEDY LEŽÍ VE STEJNÉ PŘÍMCE A MÁ PŘESNĚ OPAČNÝ SMĚR.
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA
C V O dopadající paprsek
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O odražený paprsek
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O dopadající paprsky
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O odražené paprsky TENTO PAPRSEK JE VELMI PRAKTICKÝ PRO JEDNODUCHOST SVÉ KONSTRUKCE
2. VÝZNAČNÝ PAPRSEK
PAPRSEK DOPADAJÍCÍ NA ZRCADLO ROVNOBĚŽNĚ S OPTICKOU OSOU SE ODRÁŽÍ DO OHNISKA
2. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O dopadající paprsek F
2. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O dopadající paprsek odražený paprsek F
2. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O dopadající paprsky odražené paprsky F
3. VÝZNAČNÝ PAPRSEK
PAPRSEK PROCHÁZEJÍCÍ OHNISKEM JE PO ODRAZU ROVNOBĚŽNÝ S OPTICKOU OSOU
3. VÝZNAČNÝ PAPRSEK PAPRSEK PROCHÁZEJÍCÍ OHNISKEM JE PO ODRAZU ROVNOBĚŽNÝ S OPTICKOU OSOU JEDNÁ SE V PODSTATĚ O 2. VÝZNAČNÝ PAPRSEK S UPLATNĚNÍM PRINCIPU ZÁMĚNNOSTI CHODU PAPRSKŮ
3. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O dopadající paprsek F
3. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O dopadající paprsek oražený paprsek F
3. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA C V O dopadající paprsky odražené paprsky F
3 VÝZNAČNÉ PAPRSKY POUŽIJEME JE PRO KONSTRUKCI OBRAZU STAČÍ POUŽÍT 2, TŘETÍ MŮŽE SLOUŽIT JAKO KONTROLA SPRÁVNOSTI KONSTRUKCE OBRAZU UKÁZKA PRO VYPUKLÉ ZRCADLO
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA dopadající paprsek (míří do středu křivosti C) C V O
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA odražený paprsek (přesně opačný směr) C V O
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA dopadající paprsky C V O
1. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA odražené paprsky C V O
2. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA paprsek dopadá rovnoběžně s optickou osou C V O F
2. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA paprsek dopadá rovnoběžně s optickou osou odráží se tak, jakoby vycházel z ohniska F C V O F
2. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA dopadající paprsky Odrážené paprsky C V O F
3. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA paprsek dopadá tak, že v prodloužení směřuje do ohniska odráží se rovnoběžně s optickou osou C V O F
3. VÝZNAČNÝ PAPRSEK - UKÁZKA dopadající paprsky odražené paprsky C V O F
ZDROJE: VLASTNÍ PRÁCE AUTORA