SANACE HORNINOVÉHO PROSTŘEDÍ KONTAMINOVANÉHO TETRACHLORMETHANEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Assessment of ETCS Definition in Term of its Formalisation
Advertisements

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Případová studie ČEPS AZURE CDR, Provident
Present Simple and Continuous
Škola1. ZŠ T.G.Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_65 NázevThere is x are Téma hodinyPopis města PředmětAnglický jazyk Ročník/y/6.
Budoucí čas „to be going to“
Luboš Morávek | 08/04/2014 | © Robert Bosch spol. s r.o All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation, reproduction, editing, distribution,
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Daniel.steigerwald.cz Třídy, dědičnost a OOP v Javascriptu.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
2.1 School Practise „have got“
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_05_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Pro své milé žáky vytvořila Kateřina Brandejsová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Abba – poslech, práce s textem.
Tutorial:Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Power output- AC 3-phase Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Tutorial :Mechanic - electrician Topic: Electrical measurements the 2nd. Year Performance measurement DC, AC 1f Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
David Žváček 3.B. Boiler feed pump is a sort of pump designed to pump water into a steam boiler. The pump can be used to convey fresh water or condensed.
The IEEAIC center of Water Protection Vodňany and the Biotechnology and Biomedicine center ASCR cordinally invite you to the lecture (in English): Prof.
Elektronická učebnice - II
Tutorial: Engineering technology Topic: Casting to temporary forms Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tutorial: Engineering technology Topic: Pressure – flasks casting Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Vzdělávací oblast: Anglický jazyk Autor: Mgr. Martina Hulenková
Practical experience with implementation of GMP + B4.1 system Miloslav Válek The association of road transport operators ČESMAD BOHEMIA.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Modal Verbs = způsobová slovesa.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
A Book of My Life By Zuzana Vávrová. Filip‘s adventure Jacques Breuil French Doctor Jean Breuil Illustrator Redact of French magazine Vie.
DIANA NARVÁEZ Hlavní město Ekv. Je Quito nacházející se v horách Ekv se dělí na 4 časti: Amazonie, Hory, Přimoří a Galapágy V Ekv. Žije 12´
Project Tree Planting. About parcel Parcel is owned by Pěnčín village Parcel is owned by Pěnčín village Village Pěnčín is situated near Jablonec nad Nisou.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Sun clock. Interesting  Oldest time devices  Types- solid  - portable  Time is determined by shadow  The oldest clock in Trutnov range.
FLIS related activities in CZ Miroslav Havránek NRC FLIS MEETING,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině To be going to VY_22_INOVACE_30 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
The key strategic targets of the energy policy of the State include: the basic conception of long-term development of the energy sector legislation and.
Transport of reacting species Transformation and degradation processes – additional members in the ADE equation Sources and losses- intensity of production.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Eating at the Restaurant VY_22_INOVACE_12 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Future with „Going to“ Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ11 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_08.
Present Simple Přítomný čas prostý. Použití Děje obvyklé nebo pravidelně se opakující I go to bed at 10. Trvalé pravdy, tvrzení, kt. mají obecnou platnost.
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_68 NázevPresent simple - negative Téma hodinyČinnosti doma i ve škole PředmětAnglický.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Kryodestrukce nová alternativa léčby fibroadenomů prsu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_204_Systém organismů AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Ing. Luděk Šprongl CL Nemocnice Šumperk
Vývoj materiálů pro elektromagnetickou kompatibilitu
Can Dietary Nitrates Enhance the Efficiency of Mitochondria?
Transkript prezentace:

SANACE HORNINOVÉHO PROSTŘEDÍ KONTAMINOVANÉHO TETRACHLORMETHANEM Pavel Hrabák školitel Doc. Dr. Ing. Miroslav Černík, CSc.

Tetrachlormethan CCl4 Oxidovaná forma uhlíku (C4+, Cl1-) Methan – ani nápad CO2-stejný ox. stav C, lehce překvapující vlastnosti Symetrická molekula – Perzistentní Spolchemie – výroba 65-96 Oxidovaná forma uhlíku (C4+, Cl1-) Symetrická molekula - fyzikálně chemické vlastnosti Použití Sanace ve Spolchemii Ústí nad Labem Laboratorní testy

Chemie CCl4 Výroba: Degradace: 1. ohřev CCl4 : 2. hydrogenolýza Principiálně reduktivní = CCl4 akceptuje e- nebo 2e- Historicky, historicky! Montreal, London revision Fosgen sonolýza, kavitace Na konci – srovnání s hydrogenolýzou Cl ethenů – potřeba silného redukčního činidla, problém VC a chloroformu Výroba: chlorace methanu: CH4 + 4 Cl2 → CCl4 + 4HCl /4000 ºC, 200 kPa historicky také chlorace sirouhlíku (CS2) Degradace: 1. ohřev CCl4 : CCl4  2Cl- + COCl2 fosgen /750 ºC, křemen, O2 COCl2  CO +2Cl- /H2O 2. hydrogenolýza CCl4 + 2e- + H+  Cl- + CHCl3 chloroform (obdobně vzniká CH2Cl2, CH3Cl a CH4)

Chemie CCl4 3. „one e- capture“ Jaterní cytochromy Tisíce potkanů Medicína, biochemie, metabolika Radiační chemie, interakce gama záření s biomakromolekulami (bílkoviny, DNA), radiační bezpečnost, účinky ozařování při radiační terapii (léčba rakoviny) 3. „one e- capture“ CCl4 + e-  CCl3. (trichlormethylový radikál) Jaterní cytochromy Tisíce potkanů Age dependance Vliv antioxidantů Peroxidized lipids Pulsní radiolýza vody

Chemie CCl3. 3. „one e- capture“ Rekombinace CCl3. - hexachloroethan nucleophilní atak záchyt radikálu (a… H. donor, b… R-S-, c… O2 reakce karbanionu: d… +H+ , e… -Cl- (vzniká karben) reakce karbenu: g… redukce, h… hydrolýza Zdroj: P.G. Tratnyek: Aquatic redox chemistry, ACS 2011

Používané sanační metody ex situ (čerpání, venting, promývání,…) in situ: biologické – autochtonní či inokulovaná konsorcia (někdy s dodáním substrátu) abiotické – reduktivní (Fe0, Fe2+) modifikované Fentonovo činidlo? [1] Teel A. L., Watts R. J. (2002): Degradation of Carbon Tetrachloride by Modified Fentons Reagent, Journal of Hazardous Materials [2] Smith B. A., Teel A. L., Watts R. J. (2004): Identification of the Reactive Oxygen Species Responsible for Carbon Tetrachloride Degradation in Modified Fentons Systems, Environmental Science and Technology [3] Watts R. J., Sarasa J., Loge F. J., Teel A. L. (2005): Oxidative and Reductive Pathways in Manganese-catalyzed Fentons Reactions, Journal of Environmental Engineering [4] Watts R. J., Howsawkeng J., Teel A. L. (2005): Destruction of a Carbon Tetrachloride Dense Nonaqueous Phase Liquid by Modified Fentons Reagent. Journal of Environmental Engineering [5] Smith B. A., Teel A. L., Watts R. J. (2006): Mechnism for the Destruction of a Carbon Tetrachloride and Chloroform DNAPLs by Modified Fentons Reagent. Journal of Contaminant Hydrogeology [6] Furman O., Laine D. F., Blumenfeld A., Teel A. L., Shimizu K., Cheng I. F., Watts R. J. (2009): Enhanced Reactivity of Superoxide in Water – Solid Matrices, Environmental Science and Technology [7] Howsawkeng J., Teel A. L., Hess T. F., Crawford R. L., Watts R. J. (2010): Simultaneous Abiotic Reduction – biotic Oxidation in a microbial – MnO2 – catalyzed Fenton – like System. Science of The Total Environment

Reactive oxygen species (formalism of one e- reduction steps of molecular oxygene to water) Oxidation state of oxygen = 0 oxygen water Oxidation state of oxygen = -2

Reactive oxygen species (formalism of one e- reduction steps of molecular oxygene to water) Oxidation state of oxygen = 0 oxygen superoxide perhydroxyl hydrogen peroxide hydroperoxide hydroxyl radical hydroxyl anion water Oxidation state of oxygen = -1/2 Oxidation state of oxygen = -1 Oxidation state of oxygen = -2

In situ chemical oxidation If we inject hydrogen peroxide into subsurface, there are ROS-unproductive reations playing the most significant role Lets have a look at ROS-unproductive reactions first In situ chemical oxidation Source of ROS is hydrogen peroxide, activated by transition metals catalysts Oxidation state of oxygen = 0 oxygen superoxide perhydroxyl hydrogen peroxide hydroperoxide hydroxyl radical hydroxyl anion water Oxidation state of oxygen = -1/2 Oxidation state of oxygen = -1 Oxidation state of oxygen = -2

ROS-productive (Fenton reaction) Oxidation state of oxygen = 0 oxygen superoxide perhydroxyl hydrogen peroxide hydroperoxide hydroxyl radical hydroxyl anion water Oxidation state of oxygen = -1/2 Oxidation state of oxygen = -1 oxidation of soluble Fe2+ to Fe3+ Oxidation state of oxygen = -2

ROS-productive (modified FR) Competetive kinetics in radical chain reaction ROS-productive (modified FR) Oxidation state of oxygen = 0 oxygen superoxide perhydroxyl hydrogen peroxide hydroperoxide hydroxyl radical hydroxyl anion water Oxidation state of oxygen = -1/2 Oxidation state of oxygen = -1 reduction of Fe3+ to Fe2+ Oxidation state of oxygen = -2

Reakční kinetika Reakce 2. řádu Databáze konstant získaných pulsní radiolýzou (včetně konstant pro radikálové formy): http://kinetics.nist.gov/solution/ k (OH.) a CCl4 < 106 M-1.s-1 analytika ROS pouze nepřímá (radikálové pasti + ESR, konkurenční reakce – scavengery + HPLC)

Modifikované Fentonovo činidlo vs CCl4 – proč ne? Protože: Superoxidový radikál je běžnou součástí aerobních organismů, ale žádná toxikologická studie nezmiňuje mechanismus interakce mezi CCl4 a O2-. Nalezli jsme přes 100 studií řešících reduktivní podmínky při degradaci CCl4. Pouze autoři z izolované Wattsovy skupiny pracují s hypotézou oxických podmínek. Rozpory mezi jednotlivými publikacemi autorů z Wattsovy skupiny – molární výtěžky Cl-

Experimentální design # Označení sady H2O2 Katalyzátor KO2 isopropanol nanoZVI CCl4 Fe(II) Fe(III) MnO2 mM mM/µl 1 Fe(III)/H2O2 400 - 0,5/100 2 MnO2/H2O2 28,8 3 KO2/H2O2 100 4 Isopropanol. 0,5 500 5 20 Co nejpodobnější designu zmíněných autorů Vsádkové testy ve vialkových reaktorech Důraz na precizní monitoring chloridů Triplikáty Kontrolní vzorky – chloridy přítomné od začátku neubývají

Výsledky

Závěr Principles Acronyms and abbreviations Oxygene chemistry Cell metabolism AOP including TiO2 fotocatalytical processes Hydroxyl radical destroys 95 % of contaminants Rozporujeme možnost degradace CCl4 superoxidovým radikál anionem v daných podmínkách Pravděpodobně podobný výsledek se bude týkat dalších perchlorovaných alifátů (např. hexachlorethanu) Na lokalitách s přítomností CCl4 je nutno se při aplikacích peroxidu vodíku spoléhat pouze na fyzikální účinky (stripping, termodesorpce)

Special thanks to: Eva Kakosová Kamil Nešetřil Miroslav Černík Univerzität Duisburg-Essen: prof. Torsten Schmidt prof. Clemens Von Sonntag M.Sc. Holger Lutze