Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/21.30.20 VY_52_INOVACE_55_Ch8 Základní škola Loket, okres Sokolov Názvosloví oxidů Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. © Radoslava Jarošová
Název: Pravidla pro psaní vzorců a názvů oxidů Anotace: Dvouprvkové sloučeniny kyslíku s dalším prvkem, procvičování vzorce oxidu z jeho názvu, procvičování tvorby názvu oxidu z jeho vzorce Autor: Radoslava Jarošová Jazyk: český Očekávaný výstup: definuje oxidy, ovládá názvoslovní pravidla oxidů, určí nejznámější oxidy Klíčová slova: oxidační číslo, tvorba vzorce oxidu, tvorba názvu oxid uhličitý,oxid uhelnatý, oxid siřičitý. Oxid vápenatý, křemičitý, hlinitý Druh učebního materiálu: pracovní list Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: ZŠ – druhý stupeň Ročník: osmý Vazby na ostatní materiály: VY_52_INOVACE_38_Ch8
Odpověz správně na otázky: Definuj oxidy. Z čeho se skládá název oxidů? III. Jaké oxidační číslo má kyslík v oxidech? IV. Co lze využít při tvorbě oxidu z jeho názvu? V. Jakému oxidačnímu číslu odpovídá zakončení –istý, -natý? Jaký je postup při tvorbě vzorce oxidu z jeho názvu? Uveď na příkladu oxidu fosforečném. Jaký je postup při tvorbě oxidu z jeho vzorce? Uveď na příkladě Cl2O7 Při čem dochází ke slučování chemických prvků kyslíku s dalším prvkem? Jak se nazývá reakce, při které se teplo uvolňuje? Uveď příklad. Jaké jsou nejznámější oxidy? řešení I. – II. řešení III. – VI. řešení řešení VIII.
Řešení I. – II. Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku. ( starší název kysličníky). II. Název oxidů je dvouslovný. Skládá se z podstatného a přídavného jména – např. oxid hlinitý. Podstatné jméno je oxid a přídavné jméno hlinitý, jehož zakončení odpovídá oxidačnímu číslu prvku I. až VIII. zpět
Řešení III. – VI. III. V oxidech má vždy kyslík oxidační číslo –II. (O –II ) IV. Lze využít znalost slučovacích poměrů atomů v prvku a kyslíku. (N2 O – poměr atomů 2:1 ) V. VII, II Postup: a) název oxidu: oxid fosforečný b) zápis značek v obráceném pořadí: PO c) určení oxidačních čísel atomů obou prvků: fosforečný P V oxid O –II d) úprava počtu vázaných atomů ( křížové pravidlo): P V O-II 2 : 5 ( poměr atomů) e) vzorec oxidu: P2O5 zpět
Řešení VII. Postup: a) vzorec halogenidu: Cl2O7 2 : 7 ( poměr atomů) V případě, že jsou oxidační čísla obou atomů dělitelná dvěma, děláme krácení. b) určení oxidačních čísel atomů obou prvků ( křížové pravidlo): Cl2O7 ClVII O-II z poměrů atomů vázaných v oxidu: Cl 2 X O7 -II 2.x + 7.(-II) = 0 x = VII c) určení podstatného jména: O-II oxid d) určení přídavného jména: ClVII chloristý e) název oxidu: oxid chloristý zpět
Řešení VIII.- X. VIII. Při hoření. Je to chemická reakce, kterou člověk využívá jako zdroj světla a tepla. Produkty této chemické reakce - oxidy. Reakce exotermická. Při této reakci se teplo uvolňuje. Např. hašení vápna, hoření. oxid uhličitý - CO2 oxid uhelnatý - CO oxid hlinitý - Al2 O3 oxid křemičitý - SiO2 oxid vápenatý - CaO oxid siřičitý - SO2 zpět
Základní škola Loket, okres Sokolov Seznam použité literatury a pramenů: Zdroje: Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. druhé aktualizované vydání. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-879-7. Základy chemie 1 pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-720-0. Přírodopis 9. Olomouc: PRODOS, 2000. ISBN 80-7230-069-5. hemie, Úvod do obecné a a norganické chemie pro 8. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletého gymnázia. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7289-133-7. Http://cs.wikipedia.org/wiki/Halit [online]. 2004 [cit. 2013-03-04]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Halit Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Radoslava Jarošová Základní škola Loket, okres Sokolov radka.jarosova@zsloket.cz březen 2013