Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Rovnice s jednou neznámou 8. ročník
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Lineární rovnice se závorkami
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Ekvivalentní úprava rovnic
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Lineární rovnice s jednou neznámou Autor: Vladislava Hurajová.
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Lineární rovnice – 4. část cvičení
Lineární rovnice – 3. část
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
UŽITÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice – 2. část
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Soustavy Lineárních rovnic
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Neúplné kvadratické rovnice
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: Vzdělávací.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
Řešte rovnici a proveďte zkoušku: (s – 2) 2 = (s + 1) (s – 4) -
Řešení rovnic Lineární rovnice
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektronická učebnice - II
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Ekvivalentní úpravy rovnic
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
(řešení pomocí diskriminantu)
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Ekvivalentní úpravy rovnic
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých
Ekvivalentní úpravy rovnic
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Kotvová Olga
Ekvivalentní úpravy rovnice
Řešení lineární rovnice
Soustavy lineárních rovnic
Transkript prezentace:

Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80 Lineární rovnice Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80

Co jsou lineární rovnice? rovnice o jedné neznámé, ve které neznámá vystupuje pouze v první mocnině V základním tvaru vypadá následovně: ax + b = 0 (a a b jsou reálná čísla) Př: 2x + 5 = 0

Ekvivalentní úpravy Lineární rovnice řešíme pomocí takzvaných ekvivalentních úprav. (Slovo ekvivalentní pochází z latinského slova aeguivalens (čti ekvivalens), které se do češtiny překládá jako rovnomocný, rovný, stejný, totožný…) Ekvivalentní úprava je postup, kterým z dané rovnice získáme jinou rovnici se stejnou množinou kořenů.

Rovnováha na vahách Vždy používáme takových ekvivalentních úprav rovnic, aby se rovnováha na vahách nezměnila

Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže vyměníme obsah jednotlivých misek. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže vyměníme levou a pravou stranu rovnice. L = P P = L

Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže na obě misky přidáme předměty téže hmotnosti. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme totéž číslo, jednočlen nebo mnohočlen. L = P L + a = P + a

Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže z obou misek odebereme předměty téže hmotnosti. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže od obou stran rovnice odečteme totéž číslo, jednočlen nebo mnohočlen. L = P L - b = P - b

Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže z obsahy obou misek „stejněkrát“ zvětšíme. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vynásobíme týmž nenulovým číslem. L = P c · L = c · P

Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže z obsahy obou misek „stejněkrát“ zmenšíme. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vydělíme týmž nenulovým číslem. L = P L : d = P : d

Každá z následujících úprav rovnice je ekvivalentní úpravou: výměna levé a pravé strany rovnice přičtení téhož čísla nebo mnohočlenu k oběma stranám rovnice odečtení téhož čísla nebo mnohočlenu od obou stran rovnice vynásobení obou stran rovnice týmž nenulovým číslem vydělení obou stran rovnice týmž nenulovým číslem

Příklad 1: Řešte rovnici: x - 4 = 20 Řešení: Abychom „osamostatnili“ neznámou x na levé straně rovnice, přičteme k oběma stranám rovnice číslo 4 x - 4 + 4 = 20 + 4 Obě strany rovnice upravíme: x = 24 Našli jsem (jediné) řešení dané rovnice. Provedeme zkoušku: L = 24 - 4 = 20 P = 20 L = P Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) - 20 + y = 5 b) x - 46 = 32 c) a - 12 = - 30

Příklad 2: Řešte rovnici: 4x = 20 Řešení: U této rovnice nám pomůže, když obě její strany vydělíme číslem 4: 4x : 4 = 20 : 4 Obě strany rovnice upravíme: x = 5 Našli jsem (jediné) řešení dané rovnice. Provedeme zkoušku: L = 4·5 = 20 P = 20 L = P Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) 6y = 48 b) 8x = 32 c) - 26 = 2x

Řešení složitějších rovnic Při řešení složitějších rovnic se snažíme členy s neznámou přesunout na jednu stranu rovnice a členy bez neznámé na druhou stranu rovnice. 3x - 6 = 24 - 2x /+2x 3x - 6 + 2x = 24 - 2x + 2x 5x - 6 = 24 /+6 5x - 6 + 6 = 24 + 6 5x = 30 /:5 5x : 5 = 30 :5 x = 6

Součástí řešení je i zkouška Provedeme ještě zkoušku: L = 3x - 6 = 3 ·6 - 6 = 18 - 6 = 12 P = 24 - 2x = 24 - 2 · 6 = 24 - 12 = 12 L = P Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) 8y - 5 = y + 9 b) 26 - 0,5z = 1 + 2z c ) 11 + 15z = 8z - 13 + 5z

Pokuste se vypočítat následující příklady a výsledek ověřte zkouškou x + 4x - 4 = x + 3 (x = 7/4) 5x - 12 = 7x + 4 (x = -8) 5.( x – 2) +3 = 4.( x + 6 ) – 25 (x = 6) 2.( x + 3 ) – 4 = 3 .( x – 1) + 2 (x = 3) 7.(x –1 ) + 5.( -x + 3 ) = 4 (x = -2)