Ekvivalentní úprava rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Rovnice s jednou neznámou 8. ročník
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Lineární rovnice se závorkami
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Lineární rovnice s jednou neznámou Autor: Vladislava Hurajová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Lineární rovnice – 4. část cvičení
Lineární rovnice – 3. část
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika Lineární rovnice
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
UŽITÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice – 2. část
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
Řešte rovnici a proveďte zkoušku: (s – 2) 2 = (s + 1) (s – 4) -
Řešení rovnic Lineární rovnice
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Ekvivalentní úpravy rovnic
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
(řešení pomocí diskriminantu)
Ryze kvadratická rovnice
Lineární rovnice a jejich soustavy
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Ekvivalentní úpravy rovnic
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)‏
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
(řešení pomocí diskriminantu)
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)
Ekvivalentní úpravy rovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)
Ryze kvadratická rovnice
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Kotvová Olga
Ekvivalentní úpravy rovnice
Řešení lineární rovnice
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

Ekvivalentní úprava rovnic

Co je to ekvivaletní úprava rovnic? Rovnici 2x+x=6 je výhodné upravit na tvar 3x=6 Obě rovnice mají stejný kořen x=2 Ekvivalentní úprava je postup, kterým z dané rovnice získáme jinou rovnici se stejnou množinou kořenů. Slovo ekvivalentní pochází z latinského slova aeguivalens (čti ekvivalens), které se do češtiny překládá jako rovnomocný, rovný, stejný, totožný… Vždy používáme takových ekvivalentních úprav rovnic, aby se rovnováha na vahách nezměnila. L = P

Jaké úkony s váhami můžeme provádět, aby zůstaly v rovnováze? L = P P = L Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže vyměníme obsah jednotlivých misek Kořeny rovnice se nezmění, jestliže vyměníme levou a pravou stranu rovnice

L = P L + a = P + a Kořeny rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme totéž číslo, jednočlen nebo mnohočlen. Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže na obě misky přidáme předměty téže hmotnosti.

L = P L - b = P - b Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže z obou misek odebereme předměty téže hmotnosti. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže od obou stran rovnice odečteme totéž číslo, jednočlen nebo mnohočlen.

L = P c · L = c · P Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže z obsahy obou misek „stejněkrát“ zvětšíme. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vynásobíme týmž nenulovým číslem.

L = P L : d = P : d Rovnováha na váhách se nezmění, jestliže z obsahy obou misek „stejněkrát“ zmenšíme. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vydělíme týmž nenulovým číslem.

Každá z následujících úprav rovnice je ekvivalentní úpravou: výměna levé a pravé strany rovnice přičtením téhož čísla nebo mnohočlenu k oběma stranám rovnice odečtení téhož čísla nebo mnohočlenu od obou stran rovnice vynásobení obou stran rovnice týmž nenulovým číslem vydělením obou stran rovnice týmž nenulovým číslem

Příklad 1: Řešte rovnici: x - 4 = 20 Řešení: Abychom „osamostatnili“ neznámou x na levé straně rovnice, přičteme k oběma stranám rovnice číslo 4 x - 4 + 4 = 20 + 4 Obě strany rovnice upravíme: x = 24 Našli jsem (jediné) řešení dané rovnice. Provedeme zkoušku: L = 24 - 4 = 20 P = 20 L = P Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) - 20 + y = 5 b) x - 46 = 32 c) a - 12 = - 30

Příklad 2: Řešte rovnici: x + 4 = 20 Řešení: Abychom „osamostatnili“ neznámou x na levé straně rovnice, odečteme od obou stran rovnice číslo 4 x + 4 - 4 = 20 - 4 Obě strany rovnice upravíme: x = 16 Našli jsem (jediné) řešení dané rovnice. Provedeme zkoušku: L = 16 + 4 = 20 P = 20 L = P Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) 15 + y = 40 b) x + 28 = 32 c) a + 26 = - 30

Příklad 3: Řešte rovnici: 4x = 20 Řešení: U této rovnice nám pomůže, když obě její strany vydělíme číslem 4: 4x : 4 = 20 : 4 Obě strany rovnice upravíme: x = 5 Našli jsem (jediné) řešení dané rovnice. Provedeme zkoušku: L = 4·5 = 20 P = 20 L = P Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) 6y = 48 b) 8x = 32 c) - 26 = 2x

Příklad 4: Řešte rovnici: Řešení: U této rovnice nám pomůže, když obě její strany vydělíme číslem 4: · 4 = 20 · 4 Obě strany rovnice upravíme: x = 5 Našli jsem (jediné) řešení dané rovnice. Provedeme zkoušku: L = 4·5 = 20 P = 20 L = P Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) b)

Příklad 5: Řešte rovnici: 13 = 7 - 2x Řešení: Člen s neznámou „osamostatníme“, když od obou stran rovnice odečteme číslo 7: 13 - 7 = 7 - 2x - 7 6 = - 2x Nyní obě strany rovnice vydělíme číslem - 2: 6 : (- 2) = - 2x : (- 2) - 3 = x I když jsme neznámou x vlastně určili, kvůli přehlednosti ještě vyměníme obě strany rovnice: x = - 3 Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) 6y + 24 = 48 b) 8x - 8 = 32 c) - 26 = 2x + 6

Příklad 6: Řešte rovnici: 3x - 6 = 24 - 2x Řešení: Nejprve rovnici upravíme tak, aby neznámá zůstala jen na jedné straně. Abychom neznámou „odstranili“ například z pravé strany, přičteme k oběma stranám rovnice člen 2x: 3x - 6 + 2x = 24 - 2x + 2x 5x - 6 = 24 Přičtením čísla 6 k oběma stranám rovnice člen s neznámou „osamostatníme“ 5x - 6 + 6 = 24 + 6 5x = 30 Nakonec vydělíme obě strany rovnice číslem 5: 5x : 5 = 30 : 5 x = 6

Číslo 6 je tedy jediným kořenem dané rovnice. Provedeme ještě zkoušku: L = 3x - 6 = 3 ·6 - 6 = 18 - 6 = 12 P = 24 - 2x = 24 - 2 · 6 = 24 - 12 = 12 L = P Řešte rovnice a proveďte zkoušky: a) 8y - 5 = y + 9 b) 26 - 0,5z = 1 + 2z c ) 11 + 15z = 8z - 13 + 5z

Zapamatujte si užitečnou zásadu pro řešení rovnic:

Jak zapisujeme ekvivalentní úpravy? Prohlédněte si, jak se řešení předchozí rovnice přehledně zapisuje: 3x - 6 = 24 - 2x /+2x 3x - 6 + 2x = 24 - 2x + 2x 5x - 6 = 24 /+6 5x - 6 + 6 = 24 + 6 5x = 30 /:5 5x : 5 = 30 :5 x = 6 Všimněte si, že při všech úpravách píšeme znaky rovnosti pod sebou. Navíc zamýšlenou úpravu rovnice zapisujeme vpravo za lomítko do sloupce, který je dostatečně daleko od samotného řešení rovnice.

Jak převádíme členy z jedné strany rovnice na druhou? Rovnice: 3x - 6 = 24 - 2x 3x - 6 + 2x = 24 + 2x - 2x Po této úpravě na pravé straně člen s x „zmizel“: 3x - 6 + 2x = 24 Můžeme si to představit také tak, že člen -2x z pravé strany „přešel“ s opačným znaménkem na levou stranu: 3x - 6 = 24 - 2x 5x - 6 = 24 Podobně se teď můžeme „zbavit“ čísla - 6 na levé straně: 5x = 24 + 6 x = 6

Jak řešíme rovnice se závorkami? Příklad 7: Řešte rovnici s neznámou z: 2 · (z - 3) = z + 5 Řešení: Nejprve roznásobíme závorku na levé straně rovnice: 2z - 6 = z + 5 Získaná rovnice má tvar, který již dobře známe. Pokračujme v jejím řešení např. převáděním členů: 2z - z = 5 + 6 z = 11 Zkouška: L = 2 · (z - 3) = 2 · (11 - 3) = 2 · 8 = 16 P = z + 5 = 11 + 5 = 16 L = P !!! Nezapomeňte, že při roznásobení závorky záporným činitelem se znaménka všech členů v závorce změní na opačná!

Příklad 8. Řešte rovnici 1 - 3 · (x - 3) = 4 · (1 - 2x) + 1 Řešení 1 - 3x + 9 = 4 · (1 - 2x) + 1 10 - 3x = 5 - 8x -3x + 8x = 5 - 8x 5x = -5 x = -1 Řešte rovnici a proveďte zkoušku: a) -(x - 1) = 3x + 2 b) 2 · (z - 1) = 10 - 3 · (z + 1) c) -y = 4 - 2 · (y - 3)