ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Trojúhelník – I.část Mgr. Dalibor Kudela
Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
VARIACE Mgr. Hana Križanová
Rovnoběžník a lichoběžník
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
BINOMICKÁ VĚTA Mgr. Hana Križanová
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
základní pojmy posloupností
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
Nepravidelné mnohoúhelníky
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Délka kružnice a kruhového oblouku
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PERMUTACE Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vlastnosti sčítání a odčítání
Geometrická posloupnost
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY OSMIČKOVÁ, ŠESTNÁCTKOVÁ

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
ProcvičujemenásobilkuProcvičujemenásobilku Klikni na libovolné číslo, objeví se.
Geometrická posloupnost (3.část)
Únorové počítání.
Pythagorova věta - výpočty
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST, SOUČET PRVNÍCH N ČLENŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a.
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA Aritmetické operace
Goniometrické funkce.
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA De Morganův teorém
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
Rozšiřování a krácení zlomků
POSLOUPNOSTI Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Jazyk vývojových diagramů
Přednost početních operací
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_747.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Příklady na využití. Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
GEOMETRICKÁ POSLOUPNOST Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_744.
Výuková sada – Matematika, DUM č.01
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA KARNAUGHOVY MAPY
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Aritmetická posloupnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Transkript prezentace:

ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce EU peníze středním školám - OP VK 1.5. Výuková sada – MATEMATIKA, DUM č. 19

d-diference (latinsky rozdíl) d = an+1 − an Posloupnost se nazývá aritmetická, právě tehdy když existuje takové reálné číslo d, že pro každé přirozené číslo n je: an+1 = an + d d-diference (latinsky rozdíl) d = an+1 − an an – n-tý člen posloupnosti a1 – první člen posloupnosti

an = a1 + (n −1)·d ar = as + (r −s)·d a2 = a1 + d a3 = a2 + d = a1 + d + d = a1 + 2d a4 = a3 + d = a1 + 3d a5 = a4 + d = a1 + 4d …………………………… an = a1 + (n −1)·d a15 = a1 + (15 −1)·d ar = as + (r −s)·d a22 = a18 + (22 −18)·d

Vzorec pro součet sn prvních n členů aritmetické posloupnosti , a1 + a2 + a3 +…+ an: Př: Sečtěte prvních 12 členů aritmetické posloupnosti, je-li a1= 5, a12= 38:

Sečtěte prvních 14 členů aritmetické posloupnosti: a1 = 7; d = –1 a1 = 7 a14 = a1 + 13d a14 = 7 + 13·(–1) a14 = –6

a3 = –10; a5 = 2 d = ? a5 = a3+2d a14 = a1+13d –2 = –10+2d a14 = –20+13·5 d = 5 a14 = 45 a3 = a1+2d –10 = a1+2·5 a1 = –20 s14 = 175

a5 = 1; a14 = 19 a14 = a5+9d 19 = 1+9d d = 2 a5 = a1+4d 1 = a1+4·2 s14 = 84 a1 = –7

a4 = –3; a10 = 0 a10 = a4+6d a4 = a1 + 3d 0 = –3 + 6d –3 = a1 + 3·0,5 d = 0,5 a1 = –4,5 a14 = a10 + 4d a14 = 0 + 4·0,5 a14 = 2 s14 = –17,5

Vypočtěte a1; d v aritmetické posloupnosti: 1) a1 + a4 = 13 a3 = a1 + 2d a3 + a7 = 28 a4 = a1 + 3d a1 + a1 + 3d =13 a7 = a1 + 6d a1+ 2d + a1 + 6d = 28 2a1 + 3d =13 /·(-1) 5d = 15 2a1 + 8d = 28 d = 3 –2a1 – 3d = –13 2a1 +3·3 = 13 2a1 + 8d = 28 a1 = 2

Vypočtěte a1; d v aritmetické posloupnosti: 2) 2a2 + a6 = 5 a2 = a1+d a5 + 2a8 = 27 a5 = a1+4d 2(a1+d) + a1 + 5d = 5 a6 = a1+5d a1+ 4d + 2(a1+7d) = 27 a8 = a1+7d 3a1 + 7d = 5 /·(-1) 11d = 22 3a1 + 18d = 27 d = 2 –3a1 –7d = –5 3a1 + 7·2 = 5 3a1 + 18d = 27 a1 = –3

Domácí úkol: Vypočtěte a1; d v aritmetické posloupnosti: 3) a1 + a5 – a3 = 8 a6 – a2 + a4 = 28 Řešení: a1 = 0 d = 4

Plechovky džusu jsou naskládány do tvaru lichoběžníku tak, že v každé další řadě je o plechovku méně. Ve spodní řadě je 27 plechovek a v horní řadě jsou 3 plechovky. Kolik plechovek džusu je celkem? a1 = 3 an = 27 d = 1 an = a1 + (n –1)d 27 = 3 + (n –1)·1 n = 25

Délky stran pravoúhlého trojúhelníku tvoří tři po sobě jdoucí členy aritmetické posloupnosti. Délka delší odvěsny je 12 cm. Určete zbývající strany trojúhelníku. a1 = a2 – d a12+ a22= a32 a2 = 12 (a2 – d)2+ a22= (a2 +d)2 a3 = a2 + d (12 – d)2+ 122= (12 +d)2 144 – 24d + d2+ 144 = 144 + 24d + d2 d = 3 a1 = 12 – 3 = 9 cm a3 = 12 + 3 = 15 cm