FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Metabolismus sacharidů
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Biologie E
Metabolismus sacharidů
Světlo.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.

Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Přednášky ZS_ Fyziologie rostlin_malá Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity, Katedra fyziologie rostlin a BC.
Fotosyntéza II. Sekundární procesy – fixace uhlíku
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Fyziologie rostlin_malá
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Úvod: Růst podmíněn výměnou látek v
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací obor/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání

Fotosyntéza je proces, při kterém dochází k přeměně sluneční energie na energii chemických vazeb a k asimilaci CO2 asimilace ... zabudování uhlíku z anorganické sloučeniny do organické; jeho přeměna na podobu tělu vlastní sumární rovnice 6 CO2 + 6 H2O  C6 H12O6 + 6 O2 světlo chlorofyl

SVĚTLO proud fotonů; 2 možné náhledy: částice X vlna gama záření  rentgenové z.  UV  viditelné  infračervené  mikrovlnné  radiové fotosyntetizující organismy využívají pouze viditelnou část spektra, tj. 390 – 720 nm viditelné 10nm 100nm 1m 10m 100m 1mm fialová --- modrá --- zelená --- žlutá --- oranžová --- červená 720nm viditelné světlo 390nm ULTRAFIALOVÉ Z. INRAČERVENÉ Z.

CHLOROFYL zelené barvivo nacházející se v chloroplastech je schopné absorbovat část světelného spektra základem je tzv. porfyrinová struktura obsahující molekulu Mg2+ nejdůležitější je chlorofyl a (nejlépe pohlcuje červené a modré vlny) pomocné pigmenty: chlorofyl b, c, d, karotenoidy molekula chlorofylu a

CHLOROPLASTY čočkovitá tělíska, ve kterých probíhá fotosyntéza na povrchu je dvojitá membrána vnitřní prostor stroma thylakoidy (obsahují chlorofyl)  grana = sloupce z měchýřkovitých thylakoidů DNA, ribozómy  semiautonomní organely škrobová zrna původ chloroplastů vysvětluje ENDOSYMBIOTICKÁ TEORIE

FÁZE FOTOSYNTÉZY primární fáze sekundární fáze světlostní fáze probíhá v thylakoidech přeměna světelné energie  tvorba ATP sekundární fáze temnostní fáze probíhá ve stromatu tvorba sacharidů nezávislá na světle

SVĚTLOSTNÍ FÁZE chlorofyl pohlcuje foton vyražení elektronu na vyšší energetickou úroveň  při návratu se energie nevyzáří, ale „využije“ 1) k tvorbě ATP 2) k fotolýze vody „výsledkem“ primární fáze je: ATP, O2 a NADPH2 zjednodušené schéma redukovaný koenzym na jednu molekulu kyslíku jsou potřeba dvě molekuly vody

TEMNOSTNÍ FÁZE Calvinův cyklus (1911-1997) americký chemik Nobelova cena – r.1961 Calvinův cyklus CO2 se váže na pětiuhlíkatý cukr (funguje jako tzv. nosič) asimilace CO2  glukóza reakce probíhají za spotřeby energie dochází k oxidaci koenzymu NADPH2 6 CO2 C6H12O6 6C5 12NADPH2 12NADP 12H2 Calvinův cyklus 12 ATP 6 H2O 12 molekul koenzymu na 1 mol. glukózy; těchto 12 NADPH2 vzniklo fotolýzou 12 molekul H2O

v Calvinově cyklu jsou využity 2 produkty světlostní fáze ATP jako zdroj energie redukovaný koenzym NADPH2 jako přenašeč vodíku, který slouží k redukci CO2 (tyto vodíkové protony pochází z molekuly H2O) molekula kyslíku, která vzniká při fotolýze vody je z hlediska fotosyntézy vlastně odpadní produkt „poopravená“ rovnice: 6 CO2 + 12 H2O  C6 H12O6 + 6 O2 + 6 H2O sacharóza škrob glukóza

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ FOTOSYNTÉZU Světlo: jeho intenzita zvyšuje rychlost, ale jen do určité míry (světelná saturace) světlomilné r. ... stepní druhy, kulturní rostliny stínomilné r. ... lesní druhy Voda: vodní deficit uzavírá průduchy  nedostatek CO2 Oxid uhličitý: pro potřeby rostlin je jeho koncentrace v ovzduší nízká Teplota: optimum kolem 20°C

Oranžově ohraničené obrázky jsou převzaty z knihy: ALBERTS, B. a kol Oranžově ohraničené obrázky jsou převzaty z knihy: ALBERTS, B. a kol. Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1997