Předmět psychologie a jeho historický vývoj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Téma č.1: Základy obecné psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Mgr. Romana Doležalová
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
(Základy psychologie)
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Abraham Maslow Kristýna Chvalová, C4A.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
PhDr. Mgr. Romana Doležalová
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
1: Předmět a význam psychologie
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PŘEDMĚT A FUNKCE PSYCHOLOGIE
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
OSOBNOST.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
v pedagogické diagnostice
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filozofie empirismu, racionalismu
Dějiny psychologie Strukturalismus.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Obecná psychologie I a II
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Humanistická a existenciální psychologie
Metodologické orientace
Psychologie – předvědecká fáze I
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Metody psychologie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Humanistická a existenciální psychologie
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Předmět psychologie a jeho historický vývoj Tomáš Vondráček & Dalibor Šťastný

Co je to psychologie? Se definuje jak z hlediska svého předmětu, tak i z hlediska použitých metod a ducha, v němž jsou tyto metody uplatňovány. V tomto užším smyslu je vlastním předmětem psychologie zkoumání člověka, a to jednak způsobů jeho chování, jednak poznávání stavů jeho vědomí, citových stavů a zážitků. Psychologie se pokouší odhalit a formulovat zákony duševních jevů a navíc zjistit, jak vznikly, aby se daly ovlivňovat a měnit.

Prapočátky: Aristoteles (384-322 př.n.l) Hippokrates (4.st.př.n.l.) spis O Duši myšlenka třístupňového modelu duše vitální(=rostlinná), duše se umí jen vyživovat a rozmnožovat animální duše, schopnost smyslového vnímání lidská duše, schopnost myšlení Hippokrates (4.st.př.n.l.) Velmi se zajímal o fyziologii -> zjistil, že mozek ovládá jednotlivé orgány těla

Nativismus x Empirismus: Descartes, Leibnitz, Spinoza Člověk přichází na svět s vrozenou základnou vědomostí a pochopením reality Bůh, já, geometrické axiomy Tělo = stroj, můžeme jej také tak zkoumat Empirismus: John Locke, Berkeley, Hume Člověk = tabula rasa Dává podnět k vývoji asociativní psychologie Člověk poznává pouze skrze své smysly, poté je zážitek asociován (zařazen k podobným)

Psychofyzika H.Helmholtz, E.H.Weber, G.Th.Fencher 19.století Byla samostatným oborem filozofie Pomocí expertů zkoumala duši (duše=mechanický aparát) objevila počitkové prahy

Počátky vědecké psychologie V roce 1879 založil Wilhelm Wundt 1. psychologický institut na univerzitě v Lipsku zkoumá na podkladech experimentů oblast duševních pochodů asociační zákony - popisují spojování počitků ve vjemy (např. zákon podobnosti, zákon kontrastu) apercepce = nové podněty si dávám do souvislosti s minulou zkušeností používá i metodu introspekce

Strukturalismus a funkcionalismus E.B.Titchener Všechno rozložit na co nejmenší části Zavedení pojmů vjem, počitek = rozkládání (analýza) duševních struktur Funkcionalismus: W.James Pozornost psychologa by se neměla upínat k analýze, ale k proměnlivé osobní podstatě = studium operací mysli sloužících adaptaci organismu na okolní prostředí a fungování v něm

Behaviorismus: Kolem roku 1920 I.P.Pavlov, J.B. Watson Zkoumá se chování malých dětí a zvířat-mají se stát vzorem pro psychologii dospělých Pokud má být psychologie vědou, má se zakládat na pozorování Chování je pozorovatelné, vědomí nikoliv Podmíněná reakce je nejzákladnější jednotkou chování Základem behavioristického myšlení jsou pojmy podnět-reakce Nejedná se o teoretickou myšlenkovou školu, ale o kombinaci pozorování a pokusů

Gestaltistická psychologie: Roku 1890 zavedl tuto myšlenku Ch. Ehrenfels Wertheimer,Koffka,Köhler Odmítají dělení člověka na pocitové a představové jednotky->člověk má být chápán jako celek Zabývala se vnímáním pohybu, velikosti…

Psychoanalýza = teorie osobnosti a metoda psychoterapie Vznik kolem roku 1900, za zakladatele považujeme Sigmunda Freuda Ústřední myšlenkou je teorie nevědomí = myšlenky, postoje, přání, motivy a emoce, jichž si nejsme vědomi To co se nám dřív zakazovalo se uložilo (nebo bylo odsunuto) do podvědomí, ale neustále to ovlivňuje naše činy Obvykle za nevědomými přáními téměř vždy sex či agrese

Gruzínská škola D.N.Usnadze Vznik kolem 1920 Usnadze tvrdil, že naše chování ovlivňuje naše podvědomí a okolnosti Vědomí koriguje naše chování tak,aby bylo přijatelné-tím vzniká stres…

Humanistická psychologie Kolem roku 1930 zakladatelé Abraham Maslow, Carl R. Rogers oproti behaviorismu - zdůrazňování tvořivosti oproti psychoanalýze - zdůrazňování vědomí a sebeuvědomování vytýká behaviorismu a psychoanalýze, že se na psychiku člověka orientují až tehdy, je-li „nemocná“. Zdůrazňují, že je třeba prevence. člověk je chápán jako svobodný tvor, který život utváří sám svými vlastními volbami, za které je zodpovědný

Moderní psychologie: Dnes existuje asi šest hlavních proudů moderní psychologie, mezi něž patří: Hlubinná psychologie: vychází z Freuda lidské projevy jsou složitou souhrou vědomých a nevědomých procesů Neohumanistická psychologie: zabývá se chováním člověka - vnější prostředí a chování organismu ovlivňuje vnitřní organismus Neobehaviorismus: zakladatelem je Edward Tolman radikální behaviorismus, obnovení Watsonova učení. Silná především V USA. na základě analýzy vztahů mezi podněty z okolí a chováním organismu vznikají určité pochody uvnitř jedince, které tyto podněty zprostředkovávají měli teorii, že na stejný podnět musí všichni jedinci reagovat stejně - dokázali, že to tak není

Kongitivní psychologie: zakladatelem je George Kelly zabývá se vnímáním, zapamatováním, úsudkem, řešením problémů Moderní přístup odmítá introspekci, ale zakládá se na 2 předpokladech 1. předpoklad: pečlivé studium duševních procesů 2. předpoklad: použití co nejmodernější technologie při zkoumání

Fenomenologický přístup: Jinak se mu také říká neohumanistická psychologie vznikla v USA James Bugental, Anthony Sutich směr v rozporu s hlubinnou analýzou věnuje se tomu, jak člověk vnímá sám sebe, jak prožívá, co se kolem něj děje potřeba zlidšťovat okolí člověka za účelem projevování identity

Použité prameny: Psychologie, R.T. Atkinson, Portál, Praha 2003 Psychologie, M. Fürst, Votobia, Olomouc 1997 Medicínská psychologie, J.Delay, Votobia, Olomouc 2001 Cs.wikipedia.org (k 8.10.2009)