ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Palivová soustava vznětových motorů
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
TEPELNÉ MOTORY.
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory.
Spalovací motory vznětové
Spalovací motory.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
MOTORY Ondřej Hornig 2006.
Tepelné stroje -motory
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
(čtyřdobý zážehový motor)
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Čtyřdobý zážehový motor
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Vynalezl ho německý vynálezce Rudolf Diesel Patří do skupiny vznětových motorů Palivo je do motoru dopravováno odděleně od vzduchu Do spalovacího prostoru.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Cyklus čtyřdobého motoru
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Transkript prezentace:

ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL Zážehový a vznětový motor Palivová soustava Turbodmychadlo

Historie V roce 1807 si nechal švýcarský major Isaac de Rivaz patentovat vynález, který se stal významným mezníkem v dějinách lidstva. Jednalo se o první automobil poháněný spalovacím motorem. v roce 1860 začal vyrábět jednoválcové plynové spalovací motory Etiénne Lenoir . V roce 1876 získal patent na čtyřdobý spalovací motor Nikolaus August Otto. Ottův čtyřdobý spalovací motor zdokonalili Gottlieb Daimler a W. Maybach. Zavedli mazání, zvýšili počet otáček, zmenšili rozměry motoru. V roce 1887 Daimler vynalezl karburátor. Konstrukcí spalovacích motorů se zabýval i Karel Benz, zjednodušil čtyřdobý cyklus na dvoudobý, kde pracovní doba připadá na každou otáčku klikové hřídele.(první vůz poháněný benzínovým motorem)

V roce 1892 přišel Rudolf Diesel s novým typem spalovacího motoru V roce 1892 přišel Rudolf Diesel s novým typem spalovacího motoru. Do válce se nasává pouze vzduch a po jeho kompresi, spojené se silným zahřátí, se do něj vstříkne jemně rozptýlená nafta tak, že se sama vznítí.

Druhy motorů Podle druhu pohybu Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci. Druhy motorů Podle druhu pohybu doma doplňte Podle zdroje energie Podle možnosti pohybu Objeví se v testu

Zážehový motor Zážehový motor je spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka.

Pracovní fáze zážehového motoru sání - Píst se pohybuje směrem do dolní úvrati (DÚ), přes sací ventil je nasávána pohonná směs. komprese - Píst se pohybuje směrem do horní úvrati (HÚ). Oba ventily jsou uzavřené. Nasátá směs zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak a teplotu. Těsně před horní úvratí je směs zapálena elektrickou jiskrou expanze - Oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená elektrickou jiskrou shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci. výfuk - Píst se pohybuje směrem do HÚ. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí. 4 takt

Vznětový motor Nafta se sama vznítí v silně zahřátém stlačeném vzduchu ve válci.

Pracovní fáze vznětového motoru sání - Píst se pohybuje směrem do dolní úvrati (DÚ), přes sací ventil je nasáván vzduch. komprese - Píst se pohybuje směrem do horní úvrati (HÚ). Oba ventily jsou uzavřené. Nasátý vzduch zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak a teplotu. Těsně před horní úvratí je do válce vstříknuto palivo. expanze - Oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená samovznícením shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci. výfuk - Píst se pohybuje směrem do horní úvrati. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí. Výfuk je rozdělen na dvě části. Výfuk volný - následuje ještě pře DÚ a výfuk nucený - vzniklý následkem vytlačování spalin pístem.

Dvoudobý vznětový motor doplnit doma

Rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem: Zážehový motor je spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. Tím se liší od vznětového motoru, kde dochází k samovznícení vstříknutého paliva díky teplotě stlačeného vzduchu. Velmi důležité je, že u zážehového spalovacího motoru používáme benzin, zatímco u vznětového naftu! Zjisti další rozdíly

Palivová soustava motoru

Palivová soustava motoru Zajišťuje dopravu paliva z nádrže k motoru a přípravu palivové směsi

Palivová soustava zážehového motoru Jednotlivé části: Palivová nádrž s palivoměrem Čističe paliva a vzduchu Palivové dopravní čerpadlo Palivové potrubí Zařízení pro přípravu palivové směsi V čem spočívá údržba palivové směsi?

Palivová soustava vznětového motoru Jednotlivé části: Palivová nádrž s palivoměrem Palivové dopravní čerpadlo Čističe paliva Palivové potrubí Vysokotlaké palivové vstřikovací čerpadlo Vysokotlaké potrubí ke vstřikovačům Vstřikovače Odpadní potrubí Elektrické žhavící svíčky Čističe vzduchu V čem spočívá údržba palivové směsi?

KONEC Domácí úkol Popište postup při odvzdušnění palivové soustavy? Co může být příčinou zavzdušnění paliv. soustavy.

Odvzdušnění provádíme v tomto pořadí: · palivové čističe – odvzdušňovací šrouby na víku čističe · vstřikovací čerpadlo – sací kanál – odvzdušňovací šrouby na tělese čerpadla, na výstupu. Zavzdušnění je nejčastější závadou, kdy nedostatečné množství paliva je příčinou nedostatečné funkce vstřikovačů a snížení výkonu motoru. Příčinou zavzdušnění je: · na sací části – netěsnost potrubí (závada se nemusí projevit únikem paliva, ale soustavným zavzdušňováním celého systému). · na nízkotlaké, výtlačné části se projeví již jako unikání paliva.

Paliva

Benzín Benzín je kapalná směs uhlovodíků vyráběná frakční destilací z ropy a používaná jako palivo v zážehových spalovacích motorech. Značení benzínu značení… Oktanové číslo… U nás známý spíše jako… Normal 91 Natural 91 Super 95 Natural 95 Super plus 98 Natural 98 Special Dříve Special (s náhradou olova) dnes Draslík Od 1. 1. 2001 se přestal na trhu prodávat tzv. olovnatý benzín.

Co je to oktanové číslo? Oktanové číslo je důležitý, mezinárodně platný ukazatel jakosti benzinů. Vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru.

U jakostních benzinů se hoření od svíčky směrem do válce šíří rychlostí 30-50 m/s. U méně jakostních benzínů ovšem dochází k detonačnímu spalování, kdy před plamenem vznikají ohňová centra a ta explodují. Tlaková vlna díky tomuto jevu naráží na píst rychlostí více než 1000 m/s. Důsledkem je tzv. „klepání“ (zvonivě dunivé zvuky), které má neblahý vliv na životnost motoru, spotřebu oleje i benzinu a v neposlední řadě i na jeho výkon. http://news.auto.cz/technika/oktanove-cislo.html

Název Oktanové číslo poznámka Automobilový benzín 87 - 98 V Evropě min.95,v USA 87 je oktanové číslo získáváno průměrem mezi výzkumnou a motorovou metodou. Závodní benzín 95 - 130   Benzín používaný u F1 95 - 102 LPG přibližně 110 Letecký benzín 87 - 107

Nafta Motorová nafta je směsí kapalných uhlovodíků. (hexadekan nebo cetan) Získává se z ropy tzv. destilací a rafinací při teplotách mezi 150 a 370° C. Protože cetan je sám o sobě velmi snadno vznětlivý, míchá se dohromady se skoro nevznětlivým alfametilnaftalínem. http://auto2.lidovky.cz/clanek_lidovky.php?id_clanek=3379

Kvalita nafty Co je to Cetanové číslo? Udává kvalitu nafty z hlediska její vznětlivosti. čím je vyšší, tím je palivo kvalitnější. Čím lepší nafta, tím lépe motor startuje, má lepší výkon, je tišší a výfukové plyny obsahují méně škodlivin.

Cetanové číslo u čerpacích stanic Legislativní normy určují hodnotu minimálního cetanového čísla. Ta by se měla pohybovat na hranici 51,0 Starší motory zvládnu palivo s cetanovým číslem 40.

Bionafta Ekologické palivo pro naftové motory Vyrábí se z oleje: řepkového, slunečnicového, sojového i použití fritovacího oleje. Výrobci některých vozidel zveřejňují seznamy vozů, které mohou jezdit na 100% bionaftu (VW, Scania) Jiní výrobci jsou opatrní a dovolují spalování 5%, Citroën a Peugeot 30% bionafty

Výhody - nevýhody Výhody nižší emise prachu, síry, oxidu uhličitého a uhlovodíků vůbec. vyráběna z obnovitelných zdrojů a neškodná přírodě i při úniku do vody. vysoká mazací schopnost – životnost vstřikovacích jednotek – opotřebení motoru. Nevýhody finanční náročnost celé výroby, bionafta je rozpouštědlo (silnější než nafta) a lehčeji tak rozrušuje usazeniny v palivovém potrubí. Tím dochází k ucpávání vstřikovacích ventilů. Navíc při kontaktu bionafty s vodou dochází ke vzniku mastných kyselin, které pak způsobují korozi palivového systému.

Turbodmychadlo Turbodmychadlo se skládá ze tří hlavních částí: • Dmychadlová – sací • Ložisková • Turbínová – výfuková Dmychadlová část slouží k nasávání čerstvého vzduchu, stlačení a jeho dodávce do spalovacího prostoru. Ložisková zajištuje uložení, chlazení a mazáni rotačních skupin. Turbínová část zajištuje pohon turbodmychadla.

Historie Patent získal roku 1905 Dr.Alfred J. Büchi Závodní speciali na závodech v Idianapolis 1918 Ve dvacátých letech v nákladních lodích

Ve třicátých letech v dálkových lokomotivách V padesátých letech nákladní automobily - Volvo Titan (1954).

V polovině 70 letech: Porsche 911 BMW 2002 Peugeot 604

Příčiny závad turbodmychadel Mezi nejčastější příčiny závad patří: 1) opotřebení turba v důsledku provozu (přirozené opotřebení) 2) používání nesprávného motorového oleje, nebo nesprávný interval výměny motorového oleje 3) nesprávný interval výměny vzduchového filtru, nebo absence vzduchového filtru 4) nesprávný způsob jízdy (studený start)

Jak poznáte, že je s turbodmychadlem něco v nepořádku? 1) ztráta výkonu 2) kouřivost 3) ztráty oleje 4) vyšší spotřeba paliva 5) zvýšená hlučnost turbodmychadla

KONEC