ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL Zážehový a vznětový motor Palivová soustava Turbodmychadlo
Historie V roce 1807 si nechal švýcarský major Isaac de Rivaz patentovat vynález, který se stal významným mezníkem v dějinách lidstva. Jednalo se o první automobil poháněný spalovacím motorem. v roce 1860 začal vyrábět jednoválcové plynové spalovací motory Etiénne Lenoir . V roce 1876 získal patent na čtyřdobý spalovací motor Nikolaus August Otto. Ottův čtyřdobý spalovací motor zdokonalili Gottlieb Daimler a W. Maybach. Zavedli mazání, zvýšili počet otáček, zmenšili rozměry motoru. V roce 1887 Daimler vynalezl karburátor. Konstrukcí spalovacích motorů se zabýval i Karel Benz, zjednodušil čtyřdobý cyklus na dvoudobý, kde pracovní doba připadá na každou otáčku klikové hřídele.(první vůz poháněný benzínovým motorem)
V roce 1892 přišel Rudolf Diesel s novým typem spalovacího motoru V roce 1892 přišel Rudolf Diesel s novým typem spalovacího motoru. Do válce se nasává pouze vzduch a po jeho kompresi, spojené se silným zahřátí, se do něj vstříkne jemně rozptýlená nafta tak, že se sama vznítí.
Druhy motorů Podle druhu pohybu Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci. Druhy motorů Podle druhu pohybu doma doplňte Podle zdroje energie Podle možnosti pohybu Objeví se v testu
Zážehový motor Zážehový motor je spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka.
Pracovní fáze zážehového motoru sání - Píst se pohybuje směrem do dolní úvrati (DÚ), přes sací ventil je nasávána pohonná směs. komprese - Píst se pohybuje směrem do horní úvrati (HÚ). Oba ventily jsou uzavřené. Nasátá směs zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak a teplotu. Těsně před horní úvratí je směs zapálena elektrickou jiskrou expanze - Oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená elektrickou jiskrou shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci. výfuk - Píst se pohybuje směrem do HÚ. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí. 4 takt
Vznětový motor Nafta se sama vznítí v silně zahřátém stlačeném vzduchu ve válci.
Pracovní fáze vznětového motoru sání - Píst se pohybuje směrem do dolní úvrati (DÚ), přes sací ventil je nasáván vzduch. komprese - Píst se pohybuje směrem do horní úvrati (HÚ). Oba ventily jsou uzavřené. Nasátý vzduch zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak a teplotu. Těsně před horní úvratí je do válce vstříknuto palivo. expanze - Oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená samovznícením shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci. výfuk - Píst se pohybuje směrem do horní úvrati. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí. Výfuk je rozdělen na dvě části. Výfuk volný - následuje ještě pře DÚ a výfuk nucený - vzniklý následkem vytlačování spalin pístem.
Dvoudobý vznětový motor doplnit doma
Rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem: Zážehový motor je spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. Tím se liší od vznětového motoru, kde dochází k samovznícení vstříknutého paliva díky teplotě stlačeného vzduchu. Velmi důležité je, že u zážehového spalovacího motoru používáme benzin, zatímco u vznětového naftu! Zjisti další rozdíly
Palivová soustava motoru
Palivová soustava motoru Zajišťuje dopravu paliva z nádrže k motoru a přípravu palivové směsi
Palivová soustava zážehového motoru Jednotlivé části: Palivová nádrž s palivoměrem Čističe paliva a vzduchu Palivové dopravní čerpadlo Palivové potrubí Zařízení pro přípravu palivové směsi V čem spočívá údržba palivové směsi?
Palivová soustava vznětového motoru Jednotlivé části: Palivová nádrž s palivoměrem Palivové dopravní čerpadlo Čističe paliva Palivové potrubí Vysokotlaké palivové vstřikovací čerpadlo Vysokotlaké potrubí ke vstřikovačům Vstřikovače Odpadní potrubí Elektrické žhavící svíčky Čističe vzduchu V čem spočívá údržba palivové směsi?
KONEC Domácí úkol Popište postup při odvzdušnění palivové soustavy? Co může být příčinou zavzdušnění paliv. soustavy.
Odvzdušnění provádíme v tomto pořadí: · palivové čističe – odvzdušňovací šrouby na víku čističe · vstřikovací čerpadlo – sací kanál – odvzdušňovací šrouby na tělese čerpadla, na výstupu. Zavzdušnění je nejčastější závadou, kdy nedostatečné množství paliva je příčinou nedostatečné funkce vstřikovačů a snížení výkonu motoru. Příčinou zavzdušnění je: · na sací části – netěsnost potrubí (závada se nemusí projevit únikem paliva, ale soustavným zavzdušňováním celého systému). · na nízkotlaké, výtlačné části se projeví již jako unikání paliva.
Paliva
Benzín Benzín je kapalná směs uhlovodíků vyráběná frakční destilací z ropy a používaná jako palivo v zážehových spalovacích motorech. Značení benzínu značení… Oktanové číslo… U nás známý spíše jako… Normal 91 Natural 91 Super 95 Natural 95 Super plus 98 Natural 98 Special Dříve Special (s náhradou olova) dnes Draslík Od 1. 1. 2001 se přestal na trhu prodávat tzv. olovnatý benzín.
Co je to oktanové číslo? Oktanové číslo je důležitý, mezinárodně platný ukazatel jakosti benzinů. Vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru.
U jakostních benzinů se hoření od svíčky směrem do válce šíří rychlostí 30-50 m/s. U méně jakostních benzínů ovšem dochází k detonačnímu spalování, kdy před plamenem vznikají ohňová centra a ta explodují. Tlaková vlna díky tomuto jevu naráží na píst rychlostí více než 1000 m/s. Důsledkem je tzv. „klepání“ (zvonivě dunivé zvuky), které má neblahý vliv na životnost motoru, spotřebu oleje i benzinu a v neposlední řadě i na jeho výkon. http://news.auto.cz/technika/oktanove-cislo.html
Název Oktanové číslo poznámka Automobilový benzín 87 - 98 V Evropě min.95,v USA 87 je oktanové číslo získáváno průměrem mezi výzkumnou a motorovou metodou. Závodní benzín 95 - 130 Benzín používaný u F1 95 - 102 LPG přibližně 110 Letecký benzín 87 - 107
Nafta Motorová nafta je směsí kapalných uhlovodíků. (hexadekan nebo cetan) Získává se z ropy tzv. destilací a rafinací při teplotách mezi 150 a 370° C. Protože cetan je sám o sobě velmi snadno vznětlivý, míchá se dohromady se skoro nevznětlivým alfametilnaftalínem. http://auto2.lidovky.cz/clanek_lidovky.php?id_clanek=3379
Kvalita nafty Co je to Cetanové číslo? Udává kvalitu nafty z hlediska její vznětlivosti. čím je vyšší, tím je palivo kvalitnější. Čím lepší nafta, tím lépe motor startuje, má lepší výkon, je tišší a výfukové plyny obsahují méně škodlivin.
Cetanové číslo u čerpacích stanic Legislativní normy určují hodnotu minimálního cetanového čísla. Ta by se měla pohybovat na hranici 51,0 Starší motory zvládnu palivo s cetanovým číslem 40.
Bionafta Ekologické palivo pro naftové motory Vyrábí se z oleje: řepkového, slunečnicového, sojového i použití fritovacího oleje. Výrobci některých vozidel zveřejňují seznamy vozů, které mohou jezdit na 100% bionaftu (VW, Scania) Jiní výrobci jsou opatrní a dovolují spalování 5%, Citroën a Peugeot 30% bionafty
Výhody - nevýhody Výhody nižší emise prachu, síry, oxidu uhličitého a uhlovodíků vůbec. vyráběna z obnovitelných zdrojů a neškodná přírodě i při úniku do vody. vysoká mazací schopnost – životnost vstřikovacích jednotek – opotřebení motoru. Nevýhody finanční náročnost celé výroby, bionafta je rozpouštědlo (silnější než nafta) a lehčeji tak rozrušuje usazeniny v palivovém potrubí. Tím dochází k ucpávání vstřikovacích ventilů. Navíc při kontaktu bionafty s vodou dochází ke vzniku mastných kyselin, které pak způsobují korozi palivového systému.
Turbodmychadlo Turbodmychadlo se skládá ze tří hlavních částí: • Dmychadlová – sací • Ložisková • Turbínová – výfuková Dmychadlová část slouží k nasávání čerstvého vzduchu, stlačení a jeho dodávce do spalovacího prostoru. Ložisková zajištuje uložení, chlazení a mazáni rotačních skupin. Turbínová část zajištuje pohon turbodmychadla.
Historie Patent získal roku 1905 Dr.Alfred J. Büchi Závodní speciali na závodech v Idianapolis 1918 Ve dvacátých letech v nákladních lodích
Ve třicátých letech v dálkových lokomotivách V padesátých letech nákladní automobily - Volvo Titan (1954).
V polovině 70 letech: Porsche 911 BMW 2002 Peugeot 604
Příčiny závad turbodmychadel Mezi nejčastější příčiny závad patří: 1) opotřebení turba v důsledku provozu (přirozené opotřebení) 2) používání nesprávného motorového oleje, nebo nesprávný interval výměny motorového oleje 3) nesprávný interval výměny vzduchového filtru, nebo absence vzduchového filtru 4) nesprávný způsob jízdy (studený start)
Jak poznáte, že je s turbodmychadlem něco v nepořádku? 1) ztráta výkonu 2) kouřivost 3) ztráty oleje 4) vyšší spotřeba paliva 5) zvýšená hlučnost turbodmychadla
KONEC