Rozdíl druhých mocnin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život
Advertisements

Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady A: VÝRAZY Autor: Petr Halama – Mgr. Alena.
Tvorba výrazů s proměnnou
Druhá mocnina dvojčlenu
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL 3
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Sčítání, odčítání mnohočlenů. Počítej zpaměti: 1.8x 6 – 7x 6 = 2.x 3 + x 3 = 3.5y 2 - 5y 2 = 4.2a 2 + 2a 2 = 5.2x 3 y – xy 3 + 3x 3 y + 2xy 3 = 6.2ko.
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
Název projektu: Učení pro život
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
Doplňte i, y HOR - , NAD – LKA, SCHOD -, T – LKO, MOT – KA,
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
Mnohočleny a algebraické výrazy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.01 Druhá mocnina
Kdo chce být milionářem ?
CELÁ ČÍSLA.
Matematika – opakování 4
Rovnice se závorkami.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Určení hodnoty číselného výrazu
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Tvorba číselných výrazů
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Procvičování vzorce.
Digitální učební materiál
Násobení mnohočlenů.
Násobení, dělení mocnin
Druhá mocnina rozdílu (a – b)2.
Anotace Prezentace, která se zabývá dělitelností přirozených čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší násobek a dělitel. Speciální.
Téma: RACIONÁLNÍ ČÍSLA - ÚVOD
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
Sčítání, odčítání mocnin
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají a umí využívat Newtonovy zákony.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
ICT M 5.R. Desetinná čísla
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem kladkostroj.
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Rovnice se zlomky.
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly
Anotace Žáci zvyšují slovní zásobu, učí se naslouchat krátkému textu a dále jej reprodukovat… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Naslouchat.
Vyvození a procvičení učiva žák rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní operace s úsečkami; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr.
Otázky osobní, sociální zralost Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Umocňování mocnin.
ICT M 5.R. Desetinná čísla kolem nás
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Anotace Žáci si zvyšují slovní zásobu, učí se soustředěně naslouchat mluvenému textu, reprodukují text, probíhá asociace dle obrázků Autor Mgr. Eva Dvořáková.
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
Matematické rozcvičky (písemné násobení) VY_32_Inovace_05KJ-1
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_84_M8
Transkript prezentace:

Rozdíl druhých mocnin

Pamatuj: a2 – b2 = (a + b) (a – b)

Rozlož na součin: a2 – 100 = 25 – b2 = c2d2 – e2 = 1 – 100c4 = 9n2 – 64m2 = – 100a2 + 36b2 = – 121 + r2 = 0,04e 2 – 0,09f 2 = 25x4y6 – 144x6y4 = 49p 2 – 1 =

Rozlož na součin: a2 – 100 = ( a+ 10 ) ( a – 10 ) 25 – b2 = ( 5 + b ) ( 5 – b ) c2d2 – e2 = ( cd – e ) ( cd + e) 1 – 100c4 = ( 1 + 10c2 ) ( 1 – 10c2 ) 9n2 – 64m2 = ( 3n + 8m ) ( 3n – 8m ) – 100a2 + 36b2 = ( 6b + 10a ) ( 6b – 10a ) – 121 +r2 = ( r + 11 ) ( r – 11 ) 0,04e 2 – 0,09f 2 = ( 0,2e + 0,3f ) ( 0,2e – 0,3f ) 25x4y6 – 144x6y4 = (5x2y3 + 12 x3y2) (5x2y3 – 2x3y2) 49p2 – 1 = ( 7p + 1 ) ( 7p – 1 )

r4 – s4 = 1 – x4 = 16 – n4 = a4 – 81 = p4q4 – 1 = a4x4 – 16y4 = Rozlož na součin tří činitelů podle vzoru: a4 - b4 = (a2 - b2)(a2 + b2)= (a+b)(a-b)(a2 + b2) r4 – s4 = 1 – x4 = 16 – n4 = a4 – 81 = p4q4 – 1 = a4x4 – 16y4 =

a4x4 – 16y4 = (ax+2y)(ax –2y)(a2x2+4y2) Rozlož na součin tří činitelů podle vzoru: a4 - b4 = (a2 - b2)(a2 + b2)= (a+b)(a-b)(a2 + b2) r4 – s4 = (r+s)(r – s)(r2 + s2) 1 – x4 = (1+x)(1 – x)(1 + x2) 16 – n4 = (2+n)(2 – n)(4 + n2) a4 – 81 = (a+3)(a – 3)(a2 + 9) p4q4 – 1 = (pq+1)(pq – 1)(p2q2+1) a4x4 – 16y4 = (ax+2y)(ax –2y)(a2x2+4y2)

Pomocí vytýkání společných činitelů před závorku a následného použití vhodného vzorce uprav dané dvojčleny na součiny: 1. 2x2 – 2x4 = 2. m3 – m5 = 3. 18m2 – 8 = 4. 5a2 – 5x2 = 5. ab3 – a3b = 6. 7x7 – 28x3 = 7. 2ay2 – 2a3 = 8. 8x2 – 18y2 = 9. 45 – 5m2 =

2. m3 – m5 = m (m + m2) (m – m2) 3. 18m2 – 8 = 2 (3m + 2) (3m – 2) Pomocí vytýkání společných činitelů před závorku a následného použití vhodného vzorce uprav dané dvojčleny na součiny: 1. 2x2 – 2x4 = 2 (x + x2) (x – x2) 2. m3 – m5 = m (m + m2) (m – m2) 3. 18m2 – 8 = 2 (3m + 2) (3m – 2) 4. 5a2 – 5x2 = 5 (a + x) (a – x) 5. ab3 – a3b = ab (b + a) (b – a) 6. 7x7 – 28x3 = 7x3(x2 + 2)(x2 – 2) 7. 2ay2 – 2a3 = 2a(y + a)(y – a) 8. 8x2 – 18y2 = 2(2x – 3y)(2x + 3y) 9. 45 – 5m2 = 5(3 + m)(3 – m)

Rozlož jako součin druhých mocnin: (a + b)2 – r2 = x2 – (u + 3)2 = (x – y)2 – 1 = (s – 7)2 – p2q2 = 25 – (a + 1)2 = (5 + 3x)2 – x2 = (r – 1)2 – 1 = (m + 2)2 – (2m – 1)2 = (a + 5)2 – (3 + a)2 =

Rozlož jako součin druhých mocnin: (a + b)2 – r2 = (a + b +r)(a + b – r) x2 – (u + 3)2 = (x – u – 3)(x – y + 3) (x – y)2 – 1 = (x – y + 1)(x – y – 1) (s – 7)2 – p2q2 = (s – 7 + pq)(s – 7 – pq) 25 – (a + 1)2 = (6 + a) (4 – a) (5 + 3x)2 – x2 = (5 + 2x)(5 + 4x) (r – 1)2 – 1 = r(r – 2) (m + 2)2 – (2m – 1)2 = (3m + 1)(1 – m) (a + 5)2 – (3 + a)2 = 2(2a + 8)

Proveďte: (p+q) (p-q) = (3x + y)(3x – y) = (a + 3) (a – 3) = (10 – 7ab) (10 + 7ab) = (2u + v) (2u – v) = (z2 + 1) (z2 – 1) = (x3 + 5)(x3 – 5) = (3s4 – 2r3) (3s4 + 2r3) = (1 + o5)(1 – o5) =

Proveďte: (p+q) (p-q) = p2 – q2 (3x + y)(3x – y) = 9x2 – y2 (a + 3) (a -3) = a2 – 9 (10 – 7ab) (10 + 7ab) = 100 – 49a2b2 (2u + v) (2u – v) = 4u2 – v2 (z2 + 1) (z2 – 1) = z4 – 1 (x3 + 5)(x3 – 5) = x6 – 25 (3s4 – 2r3) (3s4 + 2r3) = 9s8 – 4r6 (1 + o5)(1 – o5) = 1 – o10

Zdroje: Karel Kindl – Sbírka úloh z algebry pro základní devítileté školy, SPN, Praha v roce 1979 Prom. pedagog Josef Trejbal, PaeDr. Eva Kučinová, Mgr. Fantišek Vintera – Sbírka úloh z matematiky II pro 8. A 9.ročník ZŠ, SPN , r. 2000, ISBN 80-7235-111-7

Označení výukového materiálu: VY_32_INOVACE_ICT 2.3 M16 Anotace: Prezentace určená do hodin k samostatné práci žáků. K použití je nutný dataprojektor. Po procvičení ve výuce je možné zveřejnění na www stránkách školy k procvičení pro nepřítomné žáky. Autor: Mgr. Lenka Svozilová Jazyk: Český Očekávaný výstup: Žák umí rozložit mnohočlen na součin pomocí vzorce a2 - b 2 = (a + b) (a – b) Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: Rozdíl druhých mocnin, součin Druh učebního materiálu: Soubor příkladů k procvičování Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělávání – 2.stupeň Typická věková skupina: 12-15 let / 8. ročník